يکشنبه 28 آبان 1391-18:26

9 ماه تاخیر در راه اندازی سد/فرماندار از مدیرعامل انتقاد کرد

فرماندار فریدون کنار گفت: از مدیرعامل آب منطقه ای مازندران خواستار قطع آب های بالادست از جمله رودخانه هراز به شهرستان فریدونکنار شده ایم/ادامه گشایش آب رودخانه هراز خطر جدی ای را برای جاری شدن سیل در این شهرستان به دنبال دارد/همچنان رودخانه ها، آب بندان ها و کل مزارع فریدونکنار پر از آب است و دیگر این شهرستان گنجایش پذیرش آبها را ندارد.


مازندنومه،زینب حبب پور:فرماندار فریدونکنار گفت:پس از بارندگی و افزایش آب در سطح شهرستان،شاهد آبگرفتگی در بخش مرکزی و دهفری اعم از کاردگر، سوته، حیدرکلا، ملاکلا، اوکسر و اسلام آباد و نیز در منطقه شهری، ولیعصر بوده ایم که بیش از 600 خانوار با آبگرفتگی در درون منازل، حیاط و باغ ها دچار مشکل و خسارت شدند.

 "علی قاسمی" افزود:در پی آبگرفتگی در مناطق روستایی و شهری با از بین رفتن یخچال،تلویزیون، آبگرمکن، 10 تن برنج، 10 تن خوراک دام، اردک، مرغ و دیگر اثاثیه منزل و نیز باغات و منازل به میزان 25 میلیارد ریال خسارت وارد شد.

وی گفت: فرمانداری فریدونکنار بعد از آبگرفتگی ساختمان های مسکونی بلافاصله با تشکیل اکیپ امداد و نجارت،توربین ها و لجن کش ها راس ساعت 12 شب پنج شنبه به کمک آسیب دیدگان و انتقال اثاثیه منازل مردم شتافت.

قاسمی افزایش حجم بارندگی و آبگرفتگی معابر، سرریز شدن آب رودخانه های آمل و بابل به سمت فریدونکنار، لایروبی نشدن رودخانه ها،تخصیص نیافتن به موقع اعتبار برای تکمیل سد لاستیکی این شهرستان را از جمله عوامل بروز آبگرفتگی در این شهرستان دانست.

فرماندار فریدونکنار با اشاره به اینکه طی رایزنی های مختلف از مدیرعامل آب منطقه ای مازندران خواستار قطع آب های بالادست از جمله رودخانه هراز به شهرستان فریدونکنار شده ایم؛ گفت: ادامه گشایش آب رودخانه هراز خطر جدی ای را برای جاری شدن سیل در این شهرستان به دنبال دارد.

 وی با اشاره به اینکه در حال حاضر برخی از معابر با کمک نیروهای امدادی بازگشایی شده است؛بیان کرد: همچنان رودخانه ها، آب بندان ها و کل مزارع فریدونکنار پر از آب است و دیگر این شهرستان گنجایش پذیرش آبها را ندارد.

فرماندار فریدونکنار با ابراز نگرانی از وضعیت آبگرفتگی در این شهرستان هشدار داد: تا 24 ساعت آینده با کمترین بارش باران، احتمال جاری شدن سیلاب و بروز مشکلات زیاد برای مردم در این شهرستان دور از انتظار نیست.

 "قاسمی "با اشاره به اینکه چندین بار به مردم منطقه برای تخریب منازل هشدار داده شده است؛ گفت: متاسفانه مردم براین باورند که هنوز آب رودخانه ها بالا نیامده و در صورت نزدیک شدن سیلاب اقدام به ترک منازل مسکونی خواهند کرد.

 وی ادامه داد: دهانه های دریا برای فروکش کردن آب در داخل شهرستان بازگشایی شده است تا احتمال خطر طغیان رودخانه ها نیز کاهش یابد.

قاسمی همچنین پیشنهاد داد تا بیل مکانیکی چرخ زنجیری را وارد فریدونکنار کنند و دهانه پل میلاد که پر از ماسه است برای روان سازی آب برداشته شود.

فرماندار فریدونکنار با بیان اینکه نیروهای مردمی، بسیج، هلال احمر آماده خدمات رسانی به مردم این شهرستان می باشند؛ گفت: همواره بر رویکرد پشگیری برای جلوگیری از بروز حوادث احتمالی تاکید می شود.

 قاسمی با انتقاد شدید از مدیرعامل آب منطقه ای مازندران اضافه کرد: 9 ماه از تاخیر بهره برداری سد لاستیکی فریدونکنار می گذرد و با وجود اینکه تاکنون بیش از 10 میلیارد ریال برای این سد هزینه شده است و در مرحله نصب توربین قرار دارد ولی تاکنون با وجود پیشنهاد های ارائه شده از سوی فرمانداری در تامین اعتبار، اقدامی برای بهره برداری سد لاستیکی انجام نشده است.

 وی اظهارداشت: طی نامه ای در تاریخ 20 مهرماه جاری به مدیرعامل آب منطقه ای مازندران بر احتمال خطر سیلاب و تهدید جان و اموال مردم تاکید شده است ولی تعلل در افتتاح این طرح، خسارت هایی را برای مردم به دنبال داشته است ، ضمن اینکه خطر تخریب سد لاستیکی نیز وجود دارد.

 فرماندار فریدونکنار لایروبی سریع رودخانه های این شهرستان را با تامین اعتبار در یک نشست اضطراری از مسئولان استانی خواستار شد.