شنبه 23 دی 1391-10:50

همه به دنبال فوق(1)

مدرک گرایی در ایران(1)/اقدام آقای مشائی از حیث شرکت عادی در آزمون ها و جلسات امتحانات و تعدیل مواضع سیاسی و جایگاه قانونی خویش در حد سایر دانشجویان شرکت کننده و نیز احترام به موازین حقوقی و قانونی نظام آموزش و عالی و فرهنگ کشور، به ترتیب مزبور، قابل تامل و تعمق است.


مازندنومه؛محمدرضا زمانی درمزاری،وکیل پایه یک دادگستری: این روزها، خبرهای ضد و نقیضی از وضعیت تحصیلات اسفندیار رحیم مشائی در محافل و رسانه ها مطرح است و هر یک ، سمت و سوئی هدفمند به خود دارد. برخلاف اطلاعات و گزارش های برخی از رسانه ها، مشائی به مانند یک دانشجوی عادی، صرف نظر از موقعیت سیاسی و جایگاه اجتماعی خویش در حال تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه پیام نور است.

سایت الف در مطلب شماره 175362 مورخ 18/10/1391 به نقل از یک مقام مسئول در آموزش عالی کشور در مصاحبه با مهر، ضمن تشریح آخرین وضعیت بازنشستگی میرحسین موسوی، از کان لم یکن کردنِ ادامه تحصیل اسنفندیار رحیم مشایی مشایی در دانشگاه تربیت مدرس یاد کرد.

وی در خصوص برخی اخبار درباره ادامه تحصیل مشایی در دوره مجازی کارشناسی ارشد رشته حقوق بین الملل، اظهار داشت: " دانشگاه تربیت مدرس در فروردین امسال به پذیرفته شدگان مقطع کارشناسی ارشد اعلام کرده بود باید طی زمان های اعلام شده نسبت به ارائه مدارک تحصیلی خود اقدام کنند، در غیراین صورت ادامه تحصیل شان کان لم یکن خواهد شد.

به گفته این منبع آگاه،مشایی در تاریخ مقرر مدارک خود را تحویل نداد بنابراین طبق قانون، ادامه تحصیلش کان لم یکن شد (http://khabarfarsi.com/ext/4225238

این در حالی است بنا به اظهار روزنامه مشرق و طبق تبصره پنج و شش «اطلاعیه دانشگاه تربیت مدرس در مورد نتایج نهایی آزمون ورودی کارشناسی ارشد مجازی نیم سال دوم سال 90-1389» که روی سایت دانشگاه تربیت مدرس قابل دسترسی است، رییس دفتر رییس جمهور شرایط لازم را برای تحصیل در این دانشگاه ندارد.

در تبصره پنج این اساسنامه آمده است:برای پذیرش در کلیه رشته های حقوق فقط داوطلبان دارای مدرک کارشناسی در کلیه رشته های حقوق (شامل رشته های حقوق، فقه و مبانی حقوق اسلامی، الهیات گرایش فقه و حقوق اسلامی، فقه و حقوق و علوم قضایی) مجاز هستند.

این در حالی است که اسفندیار رحیم مشایی دارای مدرک کارشناسی مهندسی الکترونیک از دانشگاه صنعتی اصفهان است و علاوه بر اینکه، دارای مدرک تحصیلی مرتبط با حقوق نیست، در زیر گروه علوم انسانی نیز نیست.

اسفندیار رحیم مشایی از 17فروردین با ثبت نام در دوره مجازی کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت مدرس دانشجوی این دانشگاه شد.

این خبر در تعارض آشکار با گزارش منتشره در سایت الف به ترتیب مزبور می باشد.بااین حال حواشی ثبت نام او در دانشگاه تربیت مدرس، مسوولان این دانشگاه را مجبور به تایید حضور مشایی در روز آزمون و مراحل ثبت او کرد، به طوری که پیش از این- علی معینی، مسوول روابط عمومی دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به حضور مشایی در این آزمون اظهار کرده بود: رییس دفتر رییس جمهور در آزمون مجازی کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت مدرس در رشته حقوق بین الملل ثبت‎نام کرده و در آزمون فوق شرکت داشته است و همانند سایر متقاضیان تا آخرین لحظه در جلسه آزمون حضور داشت.

او همچنین، اعلام کرده بود: ما نسبت به این موضوع حساسیت داشتیم، بنابراین پیگیری های لازم را انجام دادیم و مشایی از ابتدای جلسه آزمون حضور پیدا کرد و تا آخرین لحظه نیز در جلسه حضور داشت.

رییس دفتر رییس جمهور در این آزمون نمره لازم را کسب کرده و در رشته حقوق بین الملل در دوره کارشناسی ارشد قبول شده است و قرار است به عنوان دانشجوی دانشگاه تربیت مدرس به تحصیل بپردازد.

از طرف دیگر، ادامه تحصیل ناکام رییس دفتر رییس جمهور در دانشگاه بین المللی چابهار حواشی خاص خود را داشت،چرا که پس از مصاحبه یکی از فارغ التحصیلان دانشگاه بین المللی چابهار درباره مشاهده اسفندیار رحیم مشایی در این دانشگاه، رییس دانشگاه چابهار اقدام به تکذیب تحصیل او پرداخت.

مهدی شادنوش، رییس دانشگاه بین المللی چابهار در گفت وگوی خویش با مشرق، ضمن تکذیب مجدد این موضوع گفت: بنده عرض کردم تحت هیچ شرایطی ایشان دانشجوی ما نیستند و به عنوان مدیر خادم و کوچک کشور قول می دهم در دانشگاه چابهار فارغ التحصیلی به نام مشایی نخواهیم داشت!

اسفندیار رحیم مشایی پای در دانشگاهی می گذارد که به تعبیری دانشگاه مورد علاقه سیاسیون و دولتمردان بوده است.(http://www.magiran.com/npview.asp?ID=2269240).

گزارش خبرنگار مشرق، در پی انتشار سند تحصیل اسفندیار رحیم مشایی در دانشگاه بین المللی چابهار، همزمان با اشتغال به حدود 20 شغل دولتی، فشار دولت و دفتر محمود احمدی نژاد بر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و مسئولان این دانشگاه برای تکذیب فوری این خبر تشدید شد.

گزارش های دریافتی خبرنگار مشرق از این دانشگاه، حاکی است؛ این فشارها به حدی افزایش یافته که موجب سلب امنیت و آرامش کارکنان خدوم این دانشگاه شده است و طی هفته گذشته، تمامی کارکنان این دانشگاه به نحوی با مسائلی مانند احضار، بازجویی و سؤال و جواب مواجه بوده اند.

گفته می شود کارکنان واحد انفورماتیک و مسئولان سایت دانشگاه نیز به علت نمایش اطلاعات دانشجویی مسئول دفتر رئیس جمهور در کنار دیگر دانشجویان، تحت فشار قرار گرفته و مجبور شده اند تمامی اطلاعات استادان، دانشجویان و کارکنان این دانشگاه را که تا پیش از این در معرض دید عموم بود، پنهان کرده و تنها اجازه ورود به افرادی را بدهند که اقدام به اخذ رمز عبور ویژه کرده اند.

پس از انتشار خبر مشرق، دفتر رئیس جمهور و مسئولان دانشگاه چابهار در اقدامی عجیب تر، به جای پذیرش موضوع و اطلاع رسانی مناسب در این زمینه، هر گونه ارتباطی بین مشایی و این دانشگاه را تکذیب کردند.

محمدحسن صالحی مرام، معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر محمود احمدی نژاد با بیان این ادعا که مشایی در هیچ دانشگاهی مشغول به تحصیل نیست، گفت؛ آقای مشایی در هیچ دانشگاهی ثبت نام نکرده و دانشجو نیست!

وی ادامه داد: این گونه نیست که مشایی در حال حاضر دانشجوی دانشگاهی باشد و شماره دانشجویی داشته باشد!

مهدی شادنوش، رئیس دانشگاه بین‌المللی منطقه آزاد چابهار نیز که زیر نظر مشایی به عنوان مسئول عالی مناطق آزاد تجاری و صنعتی خبرنگاری با وی تماس برقرار کرد تا صحت و سقم این خبر را از نظر وی جویا شود که شادنوش در پاسخ، این خبر را " کذب محض" خواند و گفت که اسفندیار رحیم‌مشایی به هیچ وجه در دانشگاه بین‌المللی چابهار تحصیل نمی‌کند.

اما به رغم افشای مدارک و مستندات تحصیل مشایی در این دانشگاه از جمله شماره پرونده و شماره دانشجویی وی، در تحولی دیگر، شادنوش بار دیگر، واقعیتی را که صدها استاد، دانشجو و کارمند این دانشگاه، درجریان آن بوده اند، دروغ خواند و در گفتگو با یک خبرگزاری قاطعانه تأکید کرد: «عرض کردم که این مسئله کذب محض است و هیچ‌گونه واقعیتی ندارد و ادامه دادن این داستان به جز اینکه در اذهان جوانان کشور ناامیدی و یأس ایجاد می‌کند، چیز دیگری ندارد.»

وی بار دیگر بر "کذب بودن تحصیل مشایی در این دانشگاه" تأکید کرد و گفت: «همه سعی‌‌ من این است که خلاف واقع به مردم گزارش ندهیم.»

رئیس دانشگاه بین‌المللی چابهار در ادامه با بیان اینکه سؤال شما این است که رئیس دفتر رئیس جمهور دانشجوی این دانشگاه است یا خیر، خاطرنشان کرد: «بنده عرض کردم که تحت هیچ شرایطی ایشان دانشجوی ما نیستند دانشجو باید پرونده‌ای در دانشگاه داشته باشد که هیچ کدام از اینها در دانشگاه ما نیست و هیچ سابقه‌ای از ایشان به عنوان دانشجو در دانشگاه چابهار نیست.»(http://www.basiratbad.blogfa.com/post-569.aspx). شما خود حدیث مفصل بخوانید از این مجمل...؟!

وضعیت فعلی تحصیلات تکمیلی اسفندیار رحیم مشائی

اسفندیار رحیم مشائی برخلاف اعلان مقام مسئول مزبور، در پائیز سال گذشته در آزمون فراگیر دانشگاه پیام نور که در خیابان برزیل در مجاورت میدان ونک تهران برگزار شد به سان یک داوطلب شرکت کرد و ضمن پذیرش در رشته روابط بین الملل در آن دانشگاه نیز در حال تحصیل است.

این روزها نیزمشایی همراه با سایر دانشجویان دیگر در جلسات آزمون پایان ترم جاری کارشناسی ارشد خویش و در شرایط کاملاً برابر با دیگر دانشجویان به مانند ترم قبل شرکت کرده و امتحانات خویش را پشت سر می گذراند.

برای احراز واقع، خواهید توانست ایشان را در جلسات آزمون پایان ترم نیمسال جاری در خیابان استاد نجات اللهی ، بعد از سپند، ساختمان دانشگاه پیام نور، واحد تهران جنوب شخصاً ملاحظه فرمائید که با حضور و غیاب و ثبت حضور وی در آزمون در آن شرکت می نماید.

گرچه، برابر ضوابط، نظر به رشته غیر مرتبط قبلی وی با رشته جدید کارشناسی ارشد ایشان- ضرورت گذراندن پیش نیاز برخی از دروس رشته اخیر الزامی است و همین مهم، سبب آماده نشدن احتمالی مدرک کارشناسی ارشد وی برای انتخابات آتی ریاست جمهوری، به زعم بسیاری تلقی می گردد و وی با وجود واحدهای پیش نیاز و تحصیل در ترم دوم دانشگاهی نیازمند زمان بیشتری برای وصول مدرک مزبور خواهد بود- اما حضور مستمر ایشان در امتحانات ورودی دانشگاه- امتحانات پایان ترم هر نیمسال- احراز حضور و ثبت و امضای لیست حضور و غیاب دانشجویان شرکت کننده در امتحانات- صدور کارت دانشجویی و ورود به جلسه و دادن امتحانات به مانند سایر دانشجویان، صرف نظر از نتایج آن- برخلاف اخبار برخی از رسانه ها قابل تعمق و تامل است.

این نوشته در مقام تائید یا رد نقش و جایگاه سیاسی مشائی و دفاع یا نقد از عملکرد وی نیست، صرفاً- هدف بر تصحیح گزارش سایت الف و مقام مسئول معرفی نشده آموزش عالی کشور و نیز تدقیق واقعیت موصوف بوده که ممکن است سبب برداشت درست خوانندگان و قضاوت مناسب و واقعی آنان در زمان حاضر یا آینده شود.

به زعم این جانب، اقدام آقای مشائی از حیث شرکت عادی در آزمون ها و جلسات امتحانات و تعدیل مواضع سیاسی و جایگاه قانونی خویش در حد سایر دانشجویان شرکت کننده و نیز احترام به موازین حقوقی و قانونی نظام آموزش و عالی و فرهنگ کشور، به ترتیب مزبور، قابل تامل و تعمق است.

شاید این رویه، درسی برای سایر مسئولان مربوطه و پرهیز از مدرک گرایی های غیر واقعی به مانند گذشته و احتمالاً، آینده باشد.