جمعه 18 اسفند 1391-9:45

ضعف مدیریت در سازماندهی نخبگان/فاطمی:نخبگان نباید کوچ کنند

 مدیرمجمع عالی نخبگان مازندران گفت:مجمع نخبگان به عنوان یک سازمان مردم نهاد با هدف شناسایی و حمایت از نخبگان در مازندران آغاز به کار کرد/به زودی شعبه های مختلف مجمع عالی نخبگان مازندران در شهرهای مختلف استان راه اندازی خواهد شد.


مازندنومه،زینب حبیب پور:دکتر"احمد فاطمی" روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه در بابل با بیان اینکه مجمع عالی نخبگان با بنیاد علمی نخبگان متفاوت است؛ اظهارداشت:مجمع نخبگان به عنوان یک سازمان مردم نهاد با هدف شناسایی و حمایت از نخبگان در مازندران آغاز به کار کرد.

مدیر مجمع عالی نخبگان مازندران ادامه داد:بنیاد ملی نخبگان به عنوان یک سازمان دولتی و زیر مجموعه نهاد ریاست جمهوری باهدف جذب نخبگان علمی در حال فعالیت است.

وی بابیان اینکه یکی از وظایف اصلی مجمع عالی نخبگان مازندران تاسیس بانک اطلاعاتی ، شناسایی ظرفیت ها و پردازش اطلاعات نخبگان است؛اظهارداشت: مجمع عالی نخبگان تنها به جذب نخبگان علمی نمی پردازد بلکه نخبگی به طور عام همه اقشار اعم از ورزشی، مذهبی، فرهنگی، علمی، اجتماعی و سیاسی را شامل می شود.

"فاطمی"بااشاره به این مطلب که متاسفانه نبود بانک اطلاعاتی نخبگان به عنوان یک نقیصه اصلی برای جذب و ساماندهی این قشردر مازندران است؛ اظهارداشت: یک بانک اطلاعاتی جامع و کامل از نخبگان و استعدادهای برتر دراستان در اختیار نداریم، بنابراین این مجمع در درجه اول با توجه به شاخص ها و ملاک هایی که در اساس نامه وجود دارد با عنایت به اهداف موسسین در حال فعالیت است.



وی با اشاره به اینکه به زودی شعبه های مختلف مجمع عالی نخبگان مازندران دردیگر شهرهای استان راه اندازی خواهد شد؛ بیان کرد: مازندران پرورشگاه نخبگان ، دانشمندان و صاحبان فکر و اندیشه می باشد.


وی ادامه داد: مازندران هزاران دانشجو دارد که باید برای جذب، پرورش و حمایت از این استعدادها برنامه ریزی خوبی در سطح کلان صورت گیرد.

این مدرس دانشگاه بیان کرد: نباید برای حمایت از نخبگان و هدایت ایده های برتر آنها در تجاری سازی، وابسته به کمک های دولتی باشیم، بلکه با راه اندازی سازمان های مردم نهاد می توان از فرار مغزها به خارج از کشور جلوگیری و آنان را برای ماندن در کشور و استفاده از ایده های آنها دلگرم کرد.

وی گفت: در بسیاری از کشورها برای حمایت از نخبگان وابستگی به حمایت های دولتی وجود ندارد بلکه سازمان های غیر دولتی برای جذب نخبگان و جلوگیری از فرار مغزها برنا مه ریزی می کنند.

"فاطمی" ادامه داد: نظام برای نخبگان سرمایه گذاری کرده است و نباید نخبگان ایران اسلامی مان به راحتی از کشور خارج شوند.

مدیر مجمع عالی نخبگان مازندران اظهارداشت: نخبگان سهم مهمی در مدیریت کلان کشور دارند، لذا توجه به این قشر برای رشد و توسعه کشور ضروری است.


"فاطمی" از ضعف مدیریت در جذب و سازماندهی نخبگان در مازندران انتقاد کرد و گفت: به طور نمونه حدود 30 هزار دانشجو در شهرستان بابل و 11 هزار تحصیل کرده بیکار داریم که باید برای تامین اشتغال و به کارگیری این افراد اقدامات لازم در عرصه های مختلف انجام گیرد.

وی بیان کرد: مجمع عالی نخبگان به عنوان یک مرکز باید برای اشتغال جوانان، بانک اطلاعاتی در مازندران راه اندازی و با تفکیک تخصص ها و ظرفیت های مختلف برای تحقق این مهم ایده پردازی شود.


"فاطمی" با اشاره به اینکه دفتر مجمع عالی نخبگان مازندران از دو ماه گذشته در بابل راه اندازی شده است؛ بیان داشت: جذب نخبگان در این مجمع در همه رده های سنی و اقشار مختلف آغاز شده است و به زودی با راه اندازی سایت، فراخوان عمومی نیز اعلام خواهد شد.

گفتنی است دکتر احمد فاطمی دارای درجه دکتری حقوق بین الملل ، استاددانشگاه، وکیل دعاوی و داوری های بین المللی و مدیر مجمع عالی نخبگان مازندران است.