سه شنبه 7 خرداد 1392-13:38

در روی همان پاشنه می چرخد/نمایندگان مردم یا نمایندگان بین مردم؟

به بهانه 7 خرداد ماه،یک سالگی مجلس نهم/ با مروری بر سخنان نمایندگان استان در رسانه ها، بیشتر گزارش پیگیری امور اجرایی مسائل حوزه انتخابیه آنها را می توان دید که نشان می دهد این در بر همان پاشنه تکراری می چرخد و در عین تلاش و کوشش فراوان در سایر امور، انتظارات ارائه عملکرد در چارچوب وظایف قانونی را به انتظاری نابجا بدل می کند.


مازندنومه؛یادداشت مهمان،سیدعماد جوادی: امروز هفتم خرداد است، مجلس نهم یکساله شد. نهاد مجلس شورای اسلامی در ساختار سازمانی اداری متفاوت با سایر بخشهای نظام اداری کشور است.

سازمان اداری سایر دستگاه ها متشکل از مدیران و تصمیم گیران سطوح عالی و میانی و عملیاتی است و فرآیندهای اداری با شرح وظایف از پیش تعیین شده برای رسیدن به اهداف سازمانی تبیین و تعریف می شود.

مجلس شورای اسلامی به عنوان یکی از قوای مستقل جمهوری اسلامی با ترکیب 290 نفر نماینده که با رای مستقیم مردم انتخاب خواهند شد و انجام وظایف قانونی مجلس با تشکیل کمیسیونهای تخصصی و هییت رییسه و درنهایت رای همه آنها در صحن علنی مجلس مطابق آیین نامه داخلی قابل انجام است، به شمار می رود.

 آیین نامه داخلی ارتباط بین نمایندگان، نحوه اداره امور مجلس و نحوه تعیین اعضای هییت رییسه و کمیسیونهای نخصصی و شوراها و... را با رعایت موارد مصرح در سوگند نمایندگی در قانون اساسی مشخص نموده است.

 تصمیم گیری نهایی با رای گیری در صحن علنی مجلس انجام خواهد شد، لذا تفاوت اساسی آن با ساختار اداری دستگاه های اجرایی، موضوع برابری رای و نظر رییس مجلس با تک تک نمایندگان بوده و رای اکثریت که ممکن است مخالف نظر رییس مجلس نیز باشد به عنوان مصوبه تلقی می شود.

نقش نظارتی مجلس با عضویت نمایندگان در شوراهای عالی و یا شوراها و کارگروه ها و کمیته های استانی و شهرستانی قابل انجام بوده و نوع حضورشان در این گونه جلسات از جنس چانه زنی نبوده، بلکه باید کنترل رعایت موازین قانونی و رعایت شاخص های تعیین شده در قوانین و مقررات و برنامه ها باشد که با پژوهش علمی دقیق می توان آنرا ارزیابی نمود.

یک پرسش: آیا نمایندگان استان مازندران در یکسال گذشته در جهت رسیدن به اهداف نهاد مجلس آن گونه که قانون برای آن تعیین نموده است اقدام خاص و قابل ارائه ای داشته اند؟

 با مروری بر سخنان نمایندگان استان در رسانه ها، بیشتر گزارش پیگیری امور اجرایی مسائل حوزه انتخابیه آنها را می توان دید که نشان می دهد این در بر همان پاشنه تکراری می چرخد و در عین تلاش و کوشش فراوان در سایر امور، انتظارات ارائه عملکرد در چارچوب وظایف قانونی را به انتظاری نابجا بدل می کند.

 از تحقیق و تفحص استانداری مازندران در مسائل کلی تا نظاره گر بودن اضمحلال دستگاه های اداری استان به دلیل روزمرگی ناشی از نبود هرگونه شاخص شایسته سالاری و باز هم ارائه آمارهای تکراری از جمله ایجاد یکصدهزار شغل، بی توجهی به تغییر کاربری اراضی ، دخالت افراد غیر مسوول در امور، وضعیت صنعت، کشاورزی و بهداشت و.... با وجود عضویت نمایندگان به عنوان ناظر مجلس در مهم ترین شورای تصمیم گیری استان یعنی شورای برنامه ریزی و توسعه استان به هم ریختگی و از هم پاشیدگی حرکت جمعی و گروهی نمایندگان استان را می نمایاند و تلاش های انفرادی که بعضا در جهت خنثی نمودن اثرات همدیگر یا سرعت در تصاحب اقدامات جمعی است، به موضوعاتی بلا اثر تبدیل شده است.

قرار گرفتن یک ساختمان در مرکز استان برای مجمع نمایندگان نمی تواند پوششی بر این ضعف ها باشد و این اقدام را می توان یک تلاش بی حاصل و البته کمرنگ نمودن نقش نظارتی و وظایف نمایندگی غیر قابل واگذاری به غیر اظهار نمود.

 حضور موثر نمایندگان استان در فصل بودجه در زمان غیر مقرر(!) یک انتظار درست و بجاست که در روزهای ابتدایی بررسی بودجه در صحن علنی درتذکر آیین نامه ای آقای کمال علیپور خنکداری نماینده محترم قائم شهر و سوادکوه کمی امیدواری برای برآورده شدن این انتظار ایجاد نموده بود؛ او در روزی که برخی از نمایندگان محترم در حال جمع آوری امضا برای تقدیر و تشکر از ثبت نام حضرت آیت ا... هاشمی رفسنجانی بودند، در تذکرشان ایراد گرفتند که چرا وقت مجلس باید برای این گونه امور بیهوده گرفته شود و تمرکز نمایندگان در توجه به مطالب مطروحه در زمینه بودجه سالیانه به هم می خورد و باید از زمان استفاده شود تا بودجه به بهترین شکل بررسی شود.

 این سخنان موجی از شعف و شادی نسبت به احساس مسوولیت و اثرگذاری و آمادگی نمایندگان مازندران برای ارائه پیشنهادهای کاربردی و علمی و معقول در تصویب بودجه سال 92 ایجاد کرد، اما ناباورانه در همین ایام که به گفته آقای علیپور خنکداری، وقت و زمان مطالعه و تفکر و تمرکز برای بررسی بودجه است، نام خودش (آقای علیپور خنکداری) در نامه ای که با همان سیاق برای تقدیر و تشکر از اقدامات احراز صلاحیت کاندیداها تهیه شده بود و برخی دیگر از نمایندگان استان به چشم می خورد!

 امضای سایرنمایندگان مازندران ، محتوای نامه و.... مورد بحث نگارنده نیست، اما امضای جناب آقای علیپور خنکداری در ایام بررسی بودجه با تذکر ایشان سنخیتی نداشته و برخورد سیاسی دوگانه را به ذهن متبادر می کند که توصیه نگارنده نه به ایشان بلکه به کسانی است که انتظار دارند مازندران یکپارچه و پیشرفته به عنوان نمادی از استان توسعه یافته باشد دقت در انتخابات پیش رو ست. امید است.

 سال دوم مجلس نهم، نمایندگان استان حضور موثرتری داشته باشند و معرف مازندران و مردم شان با صفت انصاف و جوانمردی در همه امور باشند، خوبی های یک فرد، جمع، دولت ها و... را به اندازه آن خوبی ها و بدی هایشان را به اندازه بدی ها بتوانند تشخیص دهند و بیان کنند و بدانند نمایندگان مردم، مردم، مردم، مردم، مردم، مردم در مجلس شورای اسلامی هستند نه نماینده مجلس در بین مردم.

 ما نیز باید خود را موظف به قدردانی از زحمات همه عزیزان نماینده که برای اعتلای نظام مقدس جمهوری بدانیم و آرزو کنیم که نهادی غیر دولتی برای حضور همه نمایندگان ادوار مختلف استان مازندران با هر سلیقه و گرایش شکل بگیرد و نمادی از رفاقت و همدلی و استفاده از تجربیات یکدیگر در جهت هم افزایی مثبت و مهم تر از همه قدر دانستن این سرمایه ها و زحمات پیشینیان شود. زیرا خیلی زود همه ما پیشین می شویم و به قولی خیلی زود دیر می شود.