سه شنبه 21 خرداد 1392-23:20

چیزی نگو

چند نکته پراکنده از اتفاقات روزهای اخیر/کم ترین حضور مردمی در مراسم حدادعادل و رضایی و بیشترین متعلق به روحانی بود/ اگر در میتینگ روحانی،چهره های خاص حضور داشتند آیا در برنامه های قالیباف و جلیلی و دیگران،این افراد نبودند؟/جلیلی تنها به دیدار آیت‌الله طبرسی رفت و او نتوانست به دیدار دیگر علمای برجسته مرکز استان نائل شود.


مازندنومه،کلثوم فلاحی:انتخابات است و رفت‌و آمدها زیاد، این نامزد انتخابات هنوز نرفته، دیگری می‌آید. من هم به عنوان خبرنگار، برای پوشش خبری تمام نامزدهایی که به ساری سفر کردند،حضور یافته‌ام.چند نکته پراکنده را درباره سفرها و میتینگ انتخاباتی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری بیان می کنم که بیشتر شرح مشاهداتم در هفته ها و روزهای گذشته است:

*حداد آخر،روحانی اول!

هر نامزد، طرفداران خاص خود را دارد، یکی بیشتر و دیگری کمتر. از بین هشت نامزد احراز صلاحیت شده انتخابات ریاست جمهوری، شش نامزد به مازندران سفر کرده‌اند؛ حداد عادل خیلی پیشتر از اعلام احراز صلاحیت‌ها، ولایتی یک روز قبل از اعلام احراز صلاحیت‌ها، قالیباف، رضایی، روحانی و جلیلی هم در حین زمان تبلیغات انتخاباتی.

 با انصراف عارف از عرصه انتخابات، تاکنون فقط چشم مان به جناب غرضی در استان منور نشده است،هرچند که عارف هم در اردیبهشت‌ماه سفری غیررسمی به ساری داشت.

 در ارزیابی حضور طرفداران نامزدهای انتخابات،غیر از عارف که در جمع عمومی حاضر نشد و چند هفته پیش در هتل سالاردره برای دانشجویان سخنرانی کرد،ترتیب نامزدها را از کمترین طرفدار(مردم حاضر در مراسم) تا بیشترین طرفدار می‌توان این چنین عنوان کرد:‌حدادعادل(کم ترین)، ولایتی، رضایی، جلیلی، قالیباف و روحانی(بیشترین).

در سخنرانی قالیباف و روحانی در مسجد جامع ساری، به دلیل ازدحام جمعیت، نتوانستم از این نامزدها عکس بگیرم، اما در برنامه جلیلی، به راحتی توانستم از او عکس بگیرم،چرا که جمعیت کم تر بود و فضای خالی در مسجد وجود داشت.

در سفر جلیلی به دلیل وجود فضای خالی در مسجد،بانوی عکاس میان جمعیت،به راحتی مشغول عکس گرفتن است.در حالی که در سفر روحانی و قالیباف به خاطر فشردگی جمعیت،امکان عکاسی برای خانم ها فراهم نشد.

*به خاطر حفظ پست!

 با رفتن و آمدن نامزدهای انتخابات، حرف و حدیث‌هایی باقی می‌ماند، آنها می‌روند و ما می‌مانیم با افرادی که معلوم نیست به دنبال چه چیز هستند.

فعال اصولگرایی که تا دیروز در ستاد جلیلی بود امروز به ستاد قالیباف ملحق شده،چرا؟می گویدانحرافی ها اطراف جلیلی را گرفته اند،ولی اصل موضوع چیز دیگری است!سمتی به او در ستاد جلیلی نداده اند.

*از چپ تا راست

قصد تخریب هیچ‌یک از کاندیداها را نداریم، سخنرانی همه آنها را پوشش داده‌ایم و مخاطبان در جریان سفر آنها قرار گرفته‌اند. گزینشی عمل نکردیم که سفر کاندیدای نزدیک به دیدگاه خودمان را انعکاس دهیم و از پوشش خبری سایر کاندیداها خودداری کنیم.

 از نگاه‌های رادیکال،راست روی و چپ روی بیزاریم. اعتدال و میانه‌روی و نگاه حرفه ای ژورنالیستی را اساس و پایه کارمان قرار داده ایم.مثلا" بعد از سفر امروز جلیلی-کاندیدایی که هرگز به او رای نخواهیم داد و او را ادامه دهنده جریان و گفتمان احمدی نژاد می دانیم-در دو باکس مختلف،گزارش و گزارش تصویری او را کار کردیم.

برخی همکاران اما صرفا سفر کاندیدای نزدیک به خود را در بوق و کرنا می کنند و نامی از دیگرانی که آمدند، نیاوردند.

*افزایش جمعیت به هر قیمتی!

 برخی نامزدهای انتخابات(از جمله قالیباف و جلیلی) از شهرهای همجوار افرادی را برای پر کردن فضای سخنرانی خود به ساری آوردند.

صبح امروز خودرویی در قائم شهر جار می زد و به مردم اطلاع می داد که برای آمدن به میتینگ جلیلی،فلان ساعت،در فلان جا بایستند تا اتوبوس آن ها را به ساری بیاورد!پارکینگ ابتدای خیابان مازیار هم امروز پر از همین اتوبوس ها شده بود!

طرفداران برخی نامزدها دست به هر حربه ای می زنند تا فضای مسجد جامع را پر کنند،اما موفق نمی شوند.تنها روزی که حسن روحانی آمد بدون هیچ گونه تمهید و پیش بینی قبلی،مسجد و خیابان های اطراف آن پر شد.

امروز هواداران جلیلی به تعدادی موتور سوار هم پول دادند تا در شهر مانور تبلیغی داشته باشند.چهره و قیافه بعضی از این موتور سوارها،زمین تا آسمان با سر و وضع موجهی که اطرافیان این نامزد دارند،تفاوت داشت.

جالب این که برخی از این موتورسواران مچ بند بنفش داشتند و هوادار روحانی بودند که تنها برای گرفتن پول آمده بودند!عکس ها را تماشا کنید:

به رنگ بنفش روبان دور دست این جوان دقت کنید!

*تخریب همواره، نتیجه معکوس دارد

 مسجد جامع، مسجد سیاسی مرکز شهر و محل تجمع‌های این چنینی است. در انتخابات سال 88، نامزدهای انتخابات و طرفداران آنها در استادیوم سید رسول حسینی جمع می‌شدند، اما در انتخابات 92 که مزین به حماسه سیاسی است، این فضا در اختیار نامزدها قرار داده نشد تا آنها ناگزیر به سمت مسجد بروند و حرف و حدیث هایی نیز ایجاد شود.

پس از میتینگ روحانی،عده ای که اغلب از طرفداران سعید جلیلی هستند با فشار رسانه ای درصدد القای این قضیه برآمدند که در مکانی مقدس،هتک حرمت صورت گرفته است،اما یادشان رفت که چند روز پیش تر در مراسم سخنرانی قالیباف هم بارها سوت و کف از جمعیت بلند شد و دختران بدون حجاب هم حضور داشتند؛لیکن آن روز و حتی امروز کسی اعتراضی نکرد!لابد قالیباف خودی است و روحانی غیرخودی!

 این رفتار دوگانه را نه فقط ما اهالی قلم،که مردم عادی نیز متوجه اند. سوت و کف در مسجد و طرفداران آن چنانی برای برخی نامزدها بدون اشکال است اما برای نامزد رقیب محل اشکال!

بودن دختران بی حجاب برای کاندیدای اصولگرا بلامانع است و باید از آن چشم پوشی کرد،ولی برای آن دیگری وهن به مقدسات است! این چه نحوه برخورد و برداشت از دین است؟ اگر دیندار هستیم چرا آن را منوط به فرد و زمان خاصی می‌دانیم؟

 اگر در میتینگ روحانی، چهره های خاص حضور داشتند آیا دربرنامه های تبلیغاتی قالیباف و جلیلی و دیگران، این افراد نبودند؟

پیشتر چند عکس حاشیه ای از میتینگ قالیباف انتشار دادیم(http://www.mazandnume.com/?PNID=V15449) و حالا چند عکس هم از میتینگ امروز جلیلی ببینید که خیلی تلاش کردند تنها چهره های موجه داخل مسجد حضور یابند:

عده ای شاید ندانند که تخریب همواره، نتیجه معکوس دارد.بهترین راه آن است که هر کس و هر رسانه ای فقط از رای و دیدگاه و گفتمان خود دفاع کند و به نفی و تخریب دیگران نپردازد؛چرا که این کار نتیجه عکس در پی دارد و همه این اقدامات در نهایت به نفع همان فرد و دیدگاهی که تقبیح و تخریبش کردیم،تمام می شود.

 هدف از تبلیغات، تغییر عقاید و تحت تاثیر قرار دادن افکار و حالات مردم است، اگر راه تبلیغ را نمی‌دانیم، چرا به ضد تبلیغ دست می‌زنیم؟ امروز مردم آگاه هستند و گلوله‌ی جادویی در مخاطب تاثیری ندارد.

اصل قضیه این است: حسن روحانی وقتی وارد فرودگاه رامسر شد قرار نبود سخنرانی در تنکابن داشته باشد اما نتوانست به ابراز احساسات مردم، پاسخ نگوید، آنجا ماند و برخلاف برنامه-ناگزیر-برای مردم تنکابن سخن گفت.

این گونه شد که زمان از دست رفت و نتوانست از دیگر شهرهای مازندران که مردم آن شهرها هم منتظر وی بودند، گذر کند و از فرودگاه نوشهر به فرودگاه دشت ناز آمد.

 احترام به مردمی که اجتماع کرده بودند،سبب شد روحانی دیر به مراسم برسد. او ساعت 9 شب به ساری رسید .البته دقایقی قبل از ورود روحانی، اذان در صحن مسجد جامع پخش و سکوت در مسجد حاکم شد.

به خاطر جمعیت فراوانی که منتظر سخنرانی روحانی بودند،متاسفانه امکان برپایی نماز جماعت فراهم نشد. این قضیه ناخواسته بود و مطمئن باشید هیچ کس، از روحانی ملبس به لباس روحانیت گرفته تا کوچک ترین طرفدار او از برپا نشدن نماز جماعت خوشحال نیست.

 اصلا" ما رای می دهیم برای اقامه همین نمازها و اصل و رکن دین ما نماز و فریضه های دینی است و بعد چیزهای دیگر. مگر می شود کسی مخالف نماز جماعت باشد و رای هم بدهد؟ شرایطش ایجاد نشد،درست مثل همان روز مناظره که سعید جلیلی که هوادارانش گفته اند میز مذاکره را برای اقامه نماز ترک کرد،میز مناظره تلویزیونی را گاه نماز مغرب و عشا ترک نکرد و ماند!

البته شنیده ایم جلیلی در سفر امروزش به مازندران،تنها به دیدار آیت‌الله طبرسی رفت و او نتوانست به دیدار دیگر علمای برجسته مرکز استان نائل شود؛کاری که پیش از او سایر رقبا کرده بودند و عالمانی چون آیت الله نظری و آیت الله صدوقی آنان را به حضور پذیرفته بودند.

غیر از نماینده نور و محمودآباد نیز هیچ مسئول و نماینده مجلسی امروز در مسجد جامع مشاهده نشد.

*حرف آخر

« اگر به یک نامزد علاقه مند شوید و رفیقتان به نامزد دیگر، این باعث نشود در مقابل هم قرار گیرید.»مقام معظم رهبری(دانشگاه امام حسین(ع)،6 خرداد 1392)

«ما نگوییم بد و میل به ناحق نکنیم / جامه کس سیه و دلق خود ازرق نکنیم.»(حافظ)

*تیتر مطلب وامی است از نام یک فیلم سینمایی.