دوشنبه 25 شهريور 1392-15:23

تاريخ محلی، تاريخ جزء نگر

 گزارش+عکس مازندنومه از نشست تخصصي درباره تاريخ محلي و مسايل مربوط به آن در دانشگاه فرهنگیان ساری/در این نشست کتاب «غار اسپهبد خورشید» رونمایی شد.


مازندنومه، دکتر علی رمضانی پاچی: نشست تخصصي درباره تاريخ محلي و مسايل مربوط به آن عصر روز يكشنبه در سالن كنفرانس دانشگاه فرهنگيان مازندران ( پرديس دكتر شريعتي ساري ) برگزار شد.

در اين مراسم دكتر علي رمضاني پاچي -رییس دانشگاه فرهنگیان- طرح اين گونه مباحث در ارتقای بينش و دانش پژوهشگران مفيد دانست و ياد آور  شد: علم تاريخ، علم روز است كه يكي از آنها پرداختن علمي به تاريخ محلي است.

دكتر مرتضي نورايي -استاد و مدير گروه تاريخ دانشگاه اصفهان-هم در این نشست که در آن گروهي از پژوهشگران و استادان تاريخ حضور داشتند، گفت: تاريخ نگاري محلي در گذشته تاريخ فضائل يك شهر يا منطقه بود اما امروز با توجه به شرايط مختلف و تئوريهاي گوناگون مطرح شده بحث هاي تاريخ محلي نبايد فضائل نگاري باشد، بلكه به ويژگي هاي هر منطقه، شهر و يا محله بايد پرداخت.

وي افزود: پس از اسلام در ايران، نگاه فضائل به شهرها بود كه پنجاه و دو پايتخت به عنوان مركز حكومت انتخاب شده بود، بجاي این که با نگاه توسعه و پيشرفت به مباحث محلي بپردازيم که نگاه برترجويان اين چنين رخدادهايي را به وجود مي آورد و البته زيان بار است.


دكتر نورايي ادامه داد: با نگاه طولي و عرضي مي توان به تاريخ هر منطقه پرداخت، نگاه طولي از گذشته تاكنون است اما نگاه عرضي با توجه به جوانب مختلف و نگاه به تمام مسائل كوچك و بزرگ يك منطقه است، بدين جهت تاريخ محلي تاريخ جزء نگر است.


در ادامه اين مراسم حاضران مباحث مختلفي را به بحث گذاشتند و در پایان نیز كتاب "غار اسپهبد خورشيد" نوشته احمد باوند سوادكوهي كه به تازگي منتشر شده است، رونمايي شد.