پنجشنبه 28 شهريور 1392-23:38

رزومه؛ داغ و تنوری!

غیر از انتصاب ناگهانی مشاور عالی که از شاید به مذاق سایر نزدیکان و مشاورانی که تاکنون از فلاح حمایت کرده اند، خوش نیامده باشد، استاندار مازندران تاکنون سعی کرده با ملاحظه بیشتری رفتار کند و ضمن دوری از فضای رسانه ای استان،به بررسی دقیق تر تغییرات مدیریتی بپردازد+گزینه های مطرح معاونت های استانداری


مازندنومه، سردبیر+محمداسماعیل بخشی سورکی: کم تر از یک هفته از معارفه استاندار جدید مازندران می گذرد و او در اولین گام، یکی از نزدیکان خود را که پیش تر گفته می شد گزینه احتمالی یکی از معاونت های استانداری به ویژه معاونت عمرانی است، به سمت مشاور عالی خود منصوب کرد.

درباره این انتصاب هر نوع تحلیلی، نسبی است و نمی توانیم بر اساس انتصاب رحیم طوسی، به طور یقین و با قاطعیت درباره انتصابات آتی ربیع فلاح پیش بینی هایی انجام دهیم؛ چه او هنوز تصمیم جدی برای اعمال تغییرات نگرفته است و کسی هم نمی داند با مشورت چه کسی/کسانی جابه جایی ها را آغاز خواهد کرد.

غیر از انتصاب ناگهانی مشاور عالی که شاید به مذاق سایر نزدیکان و مشاورانی که تاکنون از فلاح حمایت کرده اند، خوش نیامده باشد، استاندار مازندران سعی کرده با ملاحظه بیشتری رفتار کند و ضمن دوری از فضای رسانه ای استان،به بررسی دقیق تر تغییرات مدیریتی بپردازد.

ربیع فلاح نشان داده عجله ای برای تغییرات ندارد و ترجیح داده دست به عصا حرکت کند تا با آرامش به چیدمان دلخواه خود دست یابد، اما همان طور که گفتیم مشخص نیست چه گروه ها و افرادی با چه رویکرد سیاسی به او مشورت می دهند که این امر در تصمیم نهایی او می تواند تاثیرگذار باشد.

حرکت با چراغ خاموش فلاح و دوری چند روزه او از رسانه ها، باعث تشکیل محافل شبانه در برخی شهرها و لابی گری چهره های سیاسی از گروه های مختلف شده است.

در این میان علاوه بر بعضی حامیان دکتر روحانی در استان، عده ای که صبغه سیاسی آن ها در ایام انتخابات و قبل از آن مورد تردید بود، شائبه هایی را به وجود آورده اند و از دل این نشست های شبانه، افرادی را به عنوان فرماندار، معاونان، بخشداران و مدیران استانی مطرح کرده و بر سر زبان ها انداخته اند تا شاید بسان تیری در تاریکی باشد.

تعدادی از گزینه هایی که این روزها از آن ها برای تصدی سمت های مختلف نام برده می شود، به این قرارند:

معاونت سیاسی،امنیتی:

- یونسی رستمی اهل رستمکلای بهشهر که در سوابق خود مدیرکلی ادارت کل اطلاعات تهران، کردستان و گلستان را دارد. برخی معتقدند ممکن است به دلیل قرار داشتن «یونسی » در سن بازنشستگی و لزوم تصویب هیئت دولت در این خصوص، انتصاب او منتفی شود.

- کوروش جعفری اهل ساری و دارای مدرک کارشناسی ارشد حقوق بین الملل از دانشگاه شهید بهشتی و کارشناس در حوزه ی وزارت امور خارجه، او هم اکنون مشاور حقوقی وزارت امور خارجه است و سوابقی همچون کنسول سیاسی سابق ایران در هنگ هنگ و ماکائو را نیز در پرونده خود دارد.

برای این سمت نام برخی چهره های دیگر از جمله مجید حسین زادگان و حجت الاسلام والمسلمین حسنی نیز مطرح شده است.

معاونت عمرانی:

-فرامرز نقیبی، عضو شورای شهر ساری و منتخب اول مردم مرکز استان

-سید علی حجازی، شهردار سابق ساری و مدیرعامل فعلی سازمان همیاری های شهرداری های استان

- مرتضی حسنی، شهردار سابق نکا

- اسفندیار عشوری، مدیرکل اسبق راه استان

معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی:

- صمیمی، مدیرکل سابق بنیاد شهید و امور ایثارگران مازندران و مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران تهران

- علی اسدی، فرماندار اسبق ساری

برای بعضی فرمانداری ها و ادارات کل هم گزینه هایی بر سر زبان ها افتاده اند، از جمله اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران که این روزها نام بعضی نفرات برای مدیریت آینده آن دهان به دهان می چرخد، از جمله:دلاور بزرگ نیا، عزیزالله محمدپور و محمدرضا خاکپور.

البته نام های بالا تنها در حد طرح در محافل و رسانه هاست و اعتبار چندانی ندارد و چیزی بیش از گمانه زنی و بازارگرمی نیست.

تا این لحظه هیچ چیز قطعی نیست و استاندار وعده ای به برای رونمایی و تحویل پست به کسی نداده است. بازارگرمی گروهی از پست طلبان و عاشقان میز و ابن الوقت ها را هم از یاد نبریم که این روزها رزومه به دست، برای گرفتن انواع پست به دریوزگی افتاده اند!

برخی مدیران دولت نهم و دهم نیز در این بین مستثنی نبوده و عده ای دست به خودزنی سیاسی زده اند و ضمن تماس های مکرر با محافل رسانه ای در صدد مطرح کردن خود و بزرگ نمایی اخبار مرتبط با حوزه کاری خود هستند تا با این واسطه در ماراتن رقابت ها برای تصدی پست ها باقی بمانند، اما عده ای نیز بر مشی سیاسی سابق خود باقی مانده و کماکان در نشست های خبری و مصاحبه های خود از گروه های سیاسی مورد انتقاد خود اعلام برائت می کنند.

نکته مغفول در این ماجرا، آن است که عده ای با صبغه سیاسی و رویکرد مشخص در ایام انتخابات و تغییر رویه امروز و گردش به سمت دولت تدبیر و امید، خود را محقِ تعیین تکلیف برای مقام عالی دولت در استان می دانند.

استاندار جدید مازندران باید هوشیار باشد تا در چنبره عزل و نصب ها گرفتار نشود و ضمن مشورت و بهره جویی از اتاق فکر و بررسی گزینه های مختلف،بهترین ها را دست چین کند و تومار انتصابات از نوع احمدی نژادی را برای همیشه درهم بپیچد.

فلاح باید بداند به کار نگرفتن افراد با تخصص و تجربه مرتبط در سمت های اجرایی، به شدت با منافع مردم و منافع دولت در تضاد خواهد بود و ادامه بدعت های دولت قبل و به نوعی خیانت محسوب خواهد شد.

برای مثال به کارگیری نیروهایی خارج از دستگاه اجرایی وزارت کشور برای تصدی پست های کلیدی این مجموعه، در بلند مدت حتما منافع دولت تدبیر و امید را به خطر خواهد انداخت.

تغییر نباید به معنای سونامی سیاسی و مدیریتی باشد، بلکه باید با رعایت جوانب و بهره گیری از کلیه ظرفیت های دستگاه های اجرایی در راستی بهبود شرایط گام برداشت و در این میان افرادی باید به تصدی پست های بزرگ گمارده شوند که هم کاردان تر و هم با تقواتر باشند.