يکشنبه 31 شهريور 1392-7:42

ربیع فلاح و کانون تدبیر و امید مازندران، از آغاز تا فرجام

اکنون این پرسش مهم را باید جدی گرفت که ربیع فلاح در قامت استاندار مازندران در ترکیب مشاوران و مدیران ستادی خود در استانداری و دستگاه های اجرایی استان و شهرستان های مازندران تا چه اندازه راغب به استفاده از یاران خود و تداوم همکاری با آنان خواهد بود؟


مازندنومه، یادداشت کاربران: هنوز مدت کوتاهی از پایان یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران و پیروزی انتخاباتی دکتر حسن روحانی نگذشته بود که  با تعطیلی ستادهای انتخاباتی  یاران رییس جمهوری منتخب در مازندران، با آغاز رقابت های گزینه های احتمالی برای ورود به هیات دولت دکتر حسن روحانی و همزمان با رقابت های گزینه های احتمالی استانداری مازندران، بعضی از روسا و فعالان ستاد انتخاباتی رییس جمهوری منتخب در مازندران با فاصله گرفتن از ربیع فلاح -رییس ستاد انتخاباتی دکتر روحانی در مازندران- که یکی از گزینه های احتمالی برای حضور در کابینه دولت تدبیر و امید بود و با پراکنده شدن بسیاری از آنان با سمت و سوی حمایت از نامزدهای مختلف احتمالی برای استانداری مازندران، نام کانون تدبیر و امید مازندران بر سر زبان ها افتاد.

تشکیل این کانون که در آمل شکل گرفت، از اتحاد و هماهنگی دوباره روسای ستادهای انتخاباتی دکتر روحانی در مازندران خبر داد.

یکی از اهداف این کانون که ربیع فلاح نیز یکی از موسسان و اعضای هیات رییسه آن است و با تلاش چند یار نام آشنای او  در مازندران راه اندازی شد،تلاش برای حمایت از گزینه ربیع فلاح برای استانداری مازندران بود.

 دکتر محرمعلی خداوردی ، سید بهزاد حسنی اطاقسرایی،کاظم فولادی سوادکوهی و لطف الله آجدانی اعضای هیات موسس و هیات رییسه این کانون هستند.

 لطف الله آجدانی مورخ و روزنامه نگار نام آشنای  آملی در کشور که پیش از آن با مقالات خود در نشریات و رسانه های کشوری و محلی در حمایت از آیت الله هاشمی و دکتر روحانی در شمار شناخته شده ترین حامیان سیاسی و انتخاباتی آیت الله رفسنجانی و دکتر روحانی به شمار می آید، علاوه بر حضور در هیات موسس و هیات رییسه این کانون سخنگویی آن را نیز برعهده دارد.

 با جدی شدن رقابت های گزینه های احتمالی استانداری مازندران و در حالی که نامی از ربیع فلاح در رقابت گزینه های احتمالی استانداری مازندران بر سر زبانها نبود، این کانون برای اولین بار و به طور جدی اقدام به معرفی فلاح به عنوان نامزد استانداری مازندران و حمایت از او کرد.

 در حالی ربیع فلاح وارد رقابت برای تصاحب استانداری مازندران شد که حضور دیرهنگام او از یکسو و وجود رقبای قدرتمند از سوی دیگر، از امید چندانی برای پیروزی او خبر نمی داد.

 در چنین شرایطی از رقابت ها، کانون تدبیر و امید مازندران با حمایت گسترده روسای ستادهای پیشین انتخاباتی رییس جمهوری و با تلاش های گسترده مردان رهبری کننده این کانون، با سرعت و با قدرت روزافزون توانست با جلب حمایت های تدریجی اما مستمر و موثر شخصیت های برجسته روحانی و سیاسی مازندران و رایزنی های گسترده در میان برخی از شخصیت های پرنفوذ ملی به سود ربیع فلاح، رقابت های سیاسی را به سمت و سویی سوق دهد که از بهبود موقعیت نسبی  فلاح در این رقابت ها خبر می داد.

دشوار ترین مرحله این رقابت ها، حضور رقیب پرقدرتی چون دکترکیومرث نیاز آذری بود. چهره ای که کمتر کسی فکر می کرد ربیع فلاح قادر به پیشی گرفتن از او باشد.

در حالی که  برخی از دوستان قدیمی ربیع فلاح در مرکز از یکسو و کانون تدبیر و امید مازندران نیز هم در مرکز و هم در مازندران از سوی دیگر بر حمایت خود از ربیع فلاح افزودند، لطف الله آجدانی با حمایت و همکاری اهالی رسانه و نوشتن و انتشار مقالاتی قدرتمند و حساب شده در حمایت از ربیع فلاح، ضرب آهنگ پیشروی ربیع فلاح به سوی صندلی استانداری مازندران را سرعت و قدرت و شدت بخشید.

 دیری نپایید که ربیع فلاح در پی تلاش های فراوان خود و همراهانش، به ویژه یارانش در کانون تدبیر و امید مازندران به پیروزی رسید.

 در چنین شرایطی از ظهور و حضور و نقش  مهم کانون تدبیر و امید مازندران به ویژه نقش پررنگ چهره های رهبری این کانون: خداوردی - حسنی - فولادی و آجدانی و نیز همراهان وفادار ربیع فلاح در ستادهای پیشین انتخاباتی رییس جمهوری و اعضای کنونی کانون تدبیر و امید مازندران در پیروزی ربیع فلاح، اکنون این پرسش مهم را باید جدی گرفت که ربیع فلاح در قامت استاندار مازندران در ترکیب مشاوران و مدیران ستادی خود در استانداری و دستگاه های اجرایی استان و شهرستان های مازندران تا چه اندازه راغب به استفاده از یاران خود و تداوم همکاری با آنان خواهد بود؟

  تردیدی نیست چگونگی مواضع و رفتار سیاسی ربیع فلاح در جایگاه استاندار مازندران با یاران وفادار خود در کانون تدبیر و امید مازندران و هرگونه سمت و سوی آن در حفظ و  تحکیم روابط خود با این کانون یا فاصله گرفتن از یاران خود در این کانون می تواند برای سرنوشت سیاسی استاندار مازندران یک فرصت یا یک تهدید باشد.

 به حکم عقلانیت  سیاسی  یاران ربیع فلاح حق سهم خواهی های نامشروع از ربیع فلاح و تهدید استقلال اختیارات قانونی او را راندارند، اما فلاح نیز اگر می خواهد همچنان از حمایت یاران وفادار خود در جایگاه استاندار مازندران برخوردار شود، نباید حق شان را بر اساس  و میزان شایستگی های هر یک از آن ها نادیده بگیرد.

 آیا ربیع فلاح ممکن است در جایگاه استاندار به این نتیجه اشتباه رسیده باشد که دیگر به یاران خود و تداوم حمایت آنان نیازی ندارد؟

چگونگی تنظیم این  مناسبات هم از سوی ربیع فلاح و هم از سوی کانون تدبیر و امید مازندران، نیازمند تدبیری است که غفلت از آن یک تهدید جدی هم برای ربیع فلاح و هم برای یارانش در کانون تدبیر و امید مازندران است.