پنجشنبه 25 مهر 1392-1:50

آیا این «نور» و «فریاد» به خاموشی می گراید؟

علیرضا یونسی رستمی 60 ساله، اکنون با چهره ها و گروه های مختلف جلسه می گذارد، به تلفن های فراوانش پاسخ می دهد، کارهای دفترش را رتق و فتق می کند، نیم نگاهی به انتصابات استانی دارد وحسابی سر خود را شلوغ کرده است؛ آیا او می تواند هم چنان به نگارش کتاب و شعر گفتن ادامه دهد یا این «نور» و «فریاد»به خاموشی می گراید؟


مازندنومه، سردبیر: شاید برخی از خوانندگان ما ندانند علیرضا یونسی رستمی که چند هفته ای است بر صندلی فائقه معاونت سیاسی و امنیتی استاندار مازندران تکیه زده، اهل شعر و ادب و تحقیق و نگارش هم هست.

اگر هادی ابراهیمی اهل رسانه و روزنامه چی بود، یونسی رستمی نیز اهل کتاب و پژوهش و فرهنگ است و تاکنون دو کتاب تالیف کرده است.

کتاب نخست او عنوانی طولانی دارد:«اعتقادات،باورها و پندارهای مردم مازندران پیرامون حیوانات،گیاهان و پدیده های طبیعی.»

این کتاب را یونسی سال 1388 با سرمایه خودش و در 219 صفحه در ساری انتشار داد که در فهرست آن مطالبی هم چون:باورهایی در مورد آب، ازدواج و عروسی، افسانه و داستان، جن، چشم زخم، خسوف و کسوف، خواب دیدن، زن حامله، شکار، کشاورزی، مسافر، مهمان نوازی، هواشناسی و...دیده می شود.

هر چند بر این کتاب از نظر فنی و تکنیکی، کیفیت چاپ و مسایل ويرایشی اشکال هایی وارد است و مطالب انسجام لازم را ندارند، از نظر محتوایی و قابلیت رفرنس داشتن، قابل اعتناست.

نکته مهم تر این که کتاب حاصل تلاش و تحقیق کسی است که پیش از این، کم تر در حوزه فرهنگ عامه مازندران شناخته شده بود و اثر، نخستین تالیف او به شمار می رود که از حیث هم قابل توجه است.

در صفحه 82 این کتاب راجع به یکی از باورهای دامداران مازندرانی چنین آمده: «دامداران بر این باورند که اول پاییز باید گوسفندی را قربانی کرد تا زمستان سختی در پیش نباشد و گوسفندان از خطرات در امان باشند.»

اما کتاب دوم یونسی مجموعه شعرهای اوست که با نام«نور در فریاد»به تازگی از سوی انتشارات بازرگان رشت، چاپ و پخش شده است.

این مجموعه بیش از 70 قطعه شعر این شاعر و نویسنده است که بیشتر در قالب های مثنوی و غزل و در سبک قدما سروده شده، درون مایه ای حکمت آمیز دارد:

دلبری دارم که لطفش با من است / گوهری دارم که در جان و تن است

دلربایی خال و خطش نازنین / بلبلی کز عشق گل در گلشن است

خلعتی دارم ز بوی عشق یار / مثل چشمه بس زلال و روشن است

مست مستم از می گلگون یار / داوری دارم که حکمش احسن است...

علیرضا یونسی رستمی 60 ساله، اکنون با چهره ها و گروه های مختلف جلسه می گذارد، به تلفن های فراوانش پاسخ می دهد، کارهای دفترش را رتق و فتق می کند، نیم نگاهی به انتصابات استانی دارد و... حسابی سر خود را شلوغ کرده است؛ آیا او می تواند هم چنان به تحقیق و نگارش کتاب و شعر گفتن ادامه دهد یا این «نور» و «فریاد»به خاموشی می گراید؟

پاسخ این پرسش هر چه باشد، اهالی فرهنگ و ادب این دیار خرسندند که یکی از جنس خودشان، هدایت معاونت مهم سیاسی و امنیتی استانداری مازندران را بر عهده گرفته است و شاید این انتصاب دریچه ای باشد برای رفع مظلومیت و مشکلات 8 ساله ناشران و نویسندگان و شاعران و پژوهشگران پرارج این سرزمین.