چهارشنبه 15 آبان 1392-8:31

سراب ساماندهی خبرنگاران

 خانم‌ها و آقایان هیئت مدیره خانه مطبوعات به جای اینکه هر روز به فکر تغییر مدیر خانه و آوردن مدیر سابق باشند، ساماندهی خبرنگاران را در دستور کار قرار دهند/ در هر سازمان و دستگاهی کارکنان درجه بندی هستند و گرید و رده شغلی دارند. گرید و رده شغلی ما خبرنگارها را چه کسی باید تعیین کند و درچه زمانی باید تعیین شود؟


مازندنومه، کلثوم فلاحی: ساماندهی خبرنگاران، از مطالباتی بود که انتظار داشتیم اعضای جدید خانه مطبوعات مازندران، پافشاری بیشتری بر آن داشته باشند.

 اگر این اتفاق تاکنون نیفتاده است، نه اینکه اعضای جدید نخواسته باشند، بلکه سد بزرگی به نام اعضای قدیم را در مقابل خود دارند که مانع از این کار شده است.

مطبوعات بی در و پیکر مازندران هر روز شاهد ورود افراد گوناگونی است که نام خبرنگار را هم بر خود می‌گذارند اما از علم و اخلاق خبرنگاری آگاهی ندارند.

در یادداشت دیروز مازندنومه با عنوان «آبروبران رسانه» همکارم به برخی رفتارهای این افراد اشاره کرد، من هم باید بگویم گاهی در نشست‌های خبری از سوالاتی که همکاران ما از آن مقام مسئول می‌پرسند، خجالت‌زده و شرمنده می‌شوم.

بسیاری از خبرنگارها از اخبار و اطلاعات روز، آگاهی ندارند، بنابراین سوالی هم در چنته ندارند، این چنین است که حرفی می‌زنند که واقعا باعث آبرو‌ریزی است.

 اگر به برخی همکاران سوالی را در کاغذی بنویسی هم نمی‌توانند آن را بپرسند؛حالا تا ته خط را شما بخوانید!

ما ساماندهی خبرنگاران را نه برای تنگ کردن حلقه مطبوعات چاق استان، برای جلوگیری از این آبروریزی‌‌ها می‌خواهیم.

 خانم‌ها و آقایان هیئت مدیره خانه مطبوعات به جای اینکه هر روز به فکر تغییر مدیر خانه و آوردن مدیر سابق باشند، ساماندهی خبرنگاران را در دستور کار قرار دهند.

 این رفتار بعضی از اعضای هیئت‌مدیره خانه مطبوعات در سعی به صندلی نشاندن رئیس سابق، آدم را یاد احمدی‌نژاد می‌اندازد که به هر دلیل، دوست داشت مشایی بماند.

 اما چرا برخی دوست ندارند خبرنگاران ساماندهی شوند؟ نفع این افراد در چیست؟ مثال می‌زنیم که می‌گویند بهترین راه آموزش، مثال زدن است.

 مثلا فرض کنید روز خبرنگار است و قرار است هدیه‌ای به خبرنگاران پرداخت شود، از مسئولان رسانه‌ها که اتفاقا بعضی از آنها هم فرمان خانه مطبوعات مازندران را در دست دارند، خواسته می‌شود لیست خبرنگاران خود را برای دریافت هدیه، اعلام کنند.

حالا اگر خبرنگاران ساماندهی شده باشند، آن آقا یا خانم عمرا" بتواند برای هفته‌نامه یا ماه‌نامه خود اسم بر فرض 15نفر را ارائه کند.

 این فقط بخشی از منفعت ساماندهی نشدن خبرنگاران است که محض مثال گفته شد. در هر سازمان و دستگاهی کارکنان درجه بندی هستند و گرید و رده شغلی دارند. گرید و رده شغلی ما خبرنگارها  را چه کسی باید تعیین کند و درچه زمانی باید تعیین شود؟

* مطلب مرتبط:

 - آبروبرانِ رسانه/مطبوعاتی که اخلاق را ذبح می کنند http://www.mazandnume.com/?PNID=V16442