سه شنبه 28 آبان 1392-16:14

رسانه های مازندران؛ بایدها و نبایدها

وضعیت امروز رسانه های مازندران در گفت و گو با مشاور فرهنگی و رسانه ای استاندار/ یکبار باید مطبوعات و رسانه ها را از منظر و زاویه دید درون سرشتی مطبوعات و رسانه ها ارزیابی کرد/جنگ ما برای دفاع و صیانت از اسلامیت ، ایرانیت ، انسانیت و حریت بود و دیگر هیچ.


مازندنومه: پیرامون وضعیت کنونی مطبوعات مازندران با لطف الله آجدانی -مشاور فرهنگی و رسانه ای استاندار مازندران گفت و گو کردیم. آجدانی نسبت به وضعیت موجود نقدهایی دارد و البته راه کارهایی نیز ارایه می دهد.بخوانید.

*مازندنومه: وضعیت عمومی مطبوعات و رسانه ها را در مازندران چگونه ارزیابی می کنید؟

آجدانی: جدای از دستاوردهای مطبوعات و رسانه های مازندران، ناکامی ها و ضعف ها و مشکلات فراوان و متعددی در عرصه مطبوعات و رسانه های مازندران دیده می شود که بخشی از آن ریشه در ضعف های درون ساختاری و رفتاری مطبوعات و رسانه ها داشته و بخشی از آن نیز ناشی از موانع و تنگناهای بیرونی است. مطبوعات و رسانه های مازندران باید به صورت کارشناسانه از دو زاویه ی نگاه به مطبوعات و رسانه ها از درون و نگاه از بیرون آسیب شناسی شود.

*مازندنومه: منظور شما از آسیب شناسی مطبوعات و رسانه ها از دو زاویه نگاه از درون و نگاه از بیرون چیست؟

آجدانی: می خواهم بگویم یکبار باید مطبوعات و رسانه ها را از منظر و زاویه دید درون سرشتی مطبوعات و رسانه ها ارزیابی کرد.

باید دید که مطبوعات و رسانه های مازندران تا چه اندازه حرفه ای هستند. تا چه اندازه حرفه ای مدیریت می شوند. تا چه اندازه روزنامه نگار و خبرنگار و گزارشگر و عکاس و دیگر عوامل مطبوعاتی و رسانه ای ما از دانش حرفه ای برخوردارند و نگاه و زبان و فهم آنان در رویارویی با موضوع و مخاطب ، حرفه ای و منطبق بر ساختار زبان شناسی و رفتار شناسی مطبوعاتی و رسانه ای است؟ و یکبار دیگر هم باید به مطبوعات و رسانه ها از بیرون نگاه کرد. یعنی امکانات و محدودیت ها،فرصت ها و تهدیدهایی که بیرون از ساختار درونی مطبوعات و رسانه ها بر آنان و اصحاب آن اثرگزار است کدامند؟ با یک چنین آسیب شناسی جامع و فراگیر است که می توان به راهبردهایی جامع و فراگیر و کارآمد دست یافت.

*مازندنومه: مواردی از مصادیق نگاه به گزاره های درونی آسیب شناسی مطبوعات و رسانه ها را می توانید مثال بزنید؟

آجدانی: ببینید وقتی که یک نشریه مکتوب یا رسانه مجازی ساده ترین اصول حرفه ای در فرم و محتوا را رعایت نمی کند، خبرنگاری که فرق خبرگیری و خبرسازی را نمی داند، با اصول اولیه نگارش صحیح ادبی و آموزش های اولیه فنون و مهارت های حرفه ای رسانه ای آشنایی کافی ندارد، رسانه ای که اخلاق حرفه ای را نمی شناسد یا به آن چندان پایبندی نشان نمی دهد و قاعده نقد را بهانه ای برای زائده توهین و تهمت و تخریب و نفی قرار می دهد، جایی که وظیفه تنویر افکار عمومی جای خود را به فریب افکار عمومی می دهد و عدالت در نقد، جای خود را به عداوت و غرض و مرض می سپارد، صاحب جریده و صاحب قلمی، خود و شرافت رسانه ای و قلمش درضرورت دفاع از مصالح و منافع عمومی را قربانی منافع شخصی و باندی می کند، آن جایی که روسپی گری و باج بگیری و تهدید و ارعاب گری روح غالب بر یک رسانه و مدعی اهل رسانه را شکل می دهد، چگونه می توان از این گونه رسانه ها و اهالی آن انتظار کارآمدی منطبق بر صلابت و سلامت تفکر و رفتار و اخلاق حرفه ای را داشت؟ این ها نمونه هایی از آسیب ها و بیماری های حاکم بر فضا و گفتمان و افکار و رفتارهای درون ساختاری برخی از رسانه ها و اهالی آن است که مانع کارآمدی و سلامت حرفه ای است.

مازندنومه: چه موانع و تنگناهایی در بیرون از ساختار درونی مطبوعات و رسانه ها، فضا و عملکرد اهالی مطبوعات و رسانه ها را تهدید می کند؟

آجدانی: افزایش تصدی گری دولتی در امور مطبوعاتی و رسانه ای، دولتی کردن تشکل ها و نهادهای صنفی مطبوعات و رسانه ها، تنگ کردن حلقه آزادی های اندیشه و بیان و قلم ،ضعف حمایت های مادی و معنوی نهادها و متولیان دولتی از مطبوعات و رسانه ها و اهالی آن ، افراطی گری در ممیزی و اعمال برخوردهای سلیقه ای و گاه فراقانونی با مطبوعات و رسانه ، تبعیض و بی عدالتی در سیاست های تشویقی یا تنبیهی از سوی متولیان نهادهای دولتی در حوزه مطبوعات و رسانه، ضعف سیاست های مدون و شفاف متولیان نهادهای دولتی در قبال مطبوعات و رسانه ها، عدم تامین امنیت کافی برای مطبوعات و رسانه و اهالی آن ، غلبه تفکر فرهنگ امنیتی بر امنیت فرهنگی و سیاست امنیتی بر امنیت سیاسی در هر جامعه ای ،از جمله موانع توسعه و پیشرفت و کارآمدی مطبوعات و رسانه ها در آن جوامع خواهد بود.

*مازندنومه: به عنوان مشاور رسانه ای استاندارمازندران، توجه مطبوعات و رسانه ها و اهالی آن و نیز متولیان نهادهای دولتی در حوزه رسانه ای را به اتخاذ چه راهبردهایی برای توسعه و کارآمدی مطبوعات و رسانه های مازندران و کاهش تنگناها و موانع و مشکلات آنها ضروری می دانید؟

آجدانی: نخستین راهبرد برای رهیافت به حل صحیح مسئله ، شناخت صحیح مسئله است. تحقق این شناخت مستلزم فرآیندی جامع، فراگیر، عمیق و واقع بینانه و البته منصفانه و شجاعانه برای آسیب شناسی و ترسیم منحنی توانمندی ها و ضعف ها، امکانات و محدودیت ها ، فرصت ها و تهدیدهای وضع موجود - چه از زاویه نگاه درون گرایانه و چه از نگاه برون گرایانه - به مطبوعات و رسانه ها است.

تلاش برای افزایش دانش و مهارت ها و تولیدات رسانه ای ،تقویت و گسترش نهادهای صنفی و مدنی در حوزه مطبوعات و رسانه ها، کاهش نقش تصدی گری دولتی و افزایش نقش نظارتی و حمایتی دولت در حوزه مطبوعات و رسانه ها، افزایش نقش مشارکتی اهالی مطبوعات و رسانه ها در تصمیم سازی ها، تصمیم گیری ها و برنامه ریزی های نهادهای دولتی از جمله اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه مطبوعات و رسانه ها ، افزایش آزادی ها و امنیت قانونی برای اهالی مطبوعات و رسانه ها ،توجه کافی به حل مشکلات صنفی اهالی مطبوعات و رسانه و صیانت از حقوق صنفی و مطالبات مدنی آنان ، تقویت آموزه های اخلاق رسانه ای ،اصلاح و تکمیل برخی از قوانین در حوزه مطبوعات و رسانه و تدوین سیاست ها و برنامه های جامع و مدون در حوزه مطبوعات و رسانه از سوی مراجع ذیربط قانونی با مشارکت جدی و گسترده و فراگیر اهالی مطبوعات و رسانه، از جمله الزامات و ضرورت هایی است که بی توجهی یا کم توجهی به آنها، نقش ، اهمیت، جایگاه و کارآیی مطبوعات و رسانه ها را به مخاطره خواهد افکند.

*مازندنومه: شنیده ها حاکی از آن است که شما یکی از گزینه های سکانداری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران هستید. آیا این خبر را تایید می کنید؟

آجدانی : من آن چه را که تایید می کنم آرزوی من برای هم اندیشی و همدلی و همکاری همه ی دلسوزان و آگاهان و صاحب نظران حوزه فرهنگ و هنر و رسانه در مازندران برای پیشرفت و توسعه ی روزافزون، عمیق و فراگیر مازندران در عرصه های مختلف فرهنگ و هنر والای دینی، ملی و بومی است.

آن چه را که تایید می کنم آرزوی من برای اعتلای ارزشهای دینی ، ملی و بومی و احترام به کرامت اسلامی و انسانی اهالی فرهنگ و هنر و آزادی ها و امنیت قانونی آنها است.

آن چه را که تایید می کنم آرزوی من برای اجتناب از افراطی گری، خشونت طلبی، تهمت و توهین و تخریب،و تلاش برای اعتدال در راه همزیستی عقاید مختلف و مخالف در چارچوب ارزشها و اخلاق اسلامی و انسانی است.

آن چه را که من تایید می کنم دلتنگی من برای روزها و ماهها و سالهایی است که به عنوان یک بسیجی در خطوط مقدم جبهه های دفاع مقدس در کنار همرزمان شهید و آزاده و جانباز و ایثارگر خود،شاهد بودم که پست و مقام دنیوی ، آن قدر بی ارزش بود که به دست آوردن یا حفظ آن ،ارزش آن را نداشت که برایش بجنگیم و به دروغ و تزویر و ریا و توهین و تخریب دیگران آلوده شویم. همه ی جنگ ما برای دفاع و صیانت از اسلامیت ، ایرانیت ، انسانیت و حریت بود و دیگر هیچ.