چهارشنبه 6 آذر 1392-14:51

از ساری تا تهران به دنبال کلاهبرداران مجازی

باند بزرگ جرائم اینترنتی توسط پلیس فتای مازندران دستگیر شد/ وقتی فهمید به دنبال او هستیم از تهران به کرج، قزوین، رشت، اردبیل و سپس مشکین‌شهر رفت و بالاخره در یکی از بخش‌های مشکین‌شهر او را دستگیر کردیم/ سارقان اینترنتی از صدهزار تومان تا 83 میلیون تومان از افراد مختلف کلاهبرداری کرده‌اند+عکس


مازندنومه، کلثوم فلاحی: سرهنگ احمدرضا رستمی درباره این باند بزرگ جرائم اینترنتی، اظهار داشت: اوایل تابستان، فردی با مراجعه به دادسرای عمومی اعلام کرد که پیامکی دریافت کرده با این مضمون که در طرح هزار لبخند همراه اول، برنده 15 میلیون ریال شده است.

 وی با بیان اینکه در آن پیامک از افراد خواسته می‌شد که کد ملی خود را ارائه کنند، افزود: سارقان اینترنتی بعد از دریافت کد ملی افراد و ارسال آن به شماره پیامک 300000 که سامانه مرکز آمار ایران بود، از مشخصات افراد مطلع شده و در تماس مجدد به آنها می‌گفتند که مشخصات شما این چنین است و شما برنده هستید و در مرحله بعدی، افراد را به پای دستگا‌های خودپرداز کشانده و رمز دوم آنها را فعال می کردند.

 فرمانده پلیس فتای مازندران با اشاره به اینکه بعد از دریافت موجوی حساب افراد، رمز دوم و کد cvv از حساب افراد، برداشت می‌کردند، یادآور شد: از حساب این فرد به مبالغ مختلف، برداشت کرده بودند و پیامک برداشت از حساب هم به این فرد ارسال می‌شد.

 وی با بیان اینکه فرد دیگری هم پیامکی با مضمون برنده کمک هزینه سفر به عتبات عالیات، دریافت کرده بود، گفت: او را هم به همین شکل، به پای عابربانک کشانده بودند.

رستمی با اشاره به اینکه بعد از مراجعه افراد مال‌باخته به ما، از سیم کارت‌هایی که پیامک دریافت کرده بودند و همچنین شماره حساب‌هایی که پول این افراد به آن حساب‌ها واریز شده بود استعلام گرفتیم و متوجه شدیم که این حساب‌ها جعلی است، افزود: در مدت 15 روز، حدود 20 پرونده این چنینی داشتیم.

وی با بیان اینکه بعد از بررسی همه پرونده‌ها به سرنخ رسیدیم، یادآور شد: با هماهنگی مقام قضایی، به یکی از شهرهای تهران رفتیم و در این زمینه خانم به نام (پ.ب) را دستگیر کرده و به پلیس فتای مازندران آوردیم.

رستمی با اشاره به اینکه این خانم با شناسنامه‌های مختلفی که دارای عکس خودش بود، به بانک‌ها رفته و حساب باز می‌کرد، گفت: این افراد دارای حساب‌های اینترنتی هم بودند که بعد از سرقت پول از حساب افراد مختلف، به حساب‌های جعلی این خانم واریز می‌شد و سپس با خرید طلا، اقدام به پول‌شویی می‌کردند.

 وی با بیان اینکه این خانم، از سردسته‌ی خود به نام‌های (ی. ر) و ( الف. ح) نام برد، اظهار داشت: برای دستگیری این افراد هم به یکی از شهرهای تهران رفتیم.

 رستمی با اشاره به اینکه (ی. ر) بسیار حرفه‌ای بود و شش خانه امن داشت، تصریح کرد: حدود 15 روز طول کشید تا بتوانیم وی را دستگیر کنیم.

وی با بیان اینکه طی عملیات تعقیب و گریز ظرف 2شبانه روز و با ارسال 2 تیم توانستیم (ی. ر) را در یکی از شهرهای تهران دستگیر کنیم، یادآور شد: این افراد، یک سری پیامک‌ها را خودشان برای افراد می‌فرستادند و همچنین عواملی هم در زندان داشتند که از طریق شماره تلفن‌هایی که در روزنامه‌ها بود و ارسال پیامک، اطلاعات را جمع کرده و در اختیار این فرد قرار می‌دادند.

 رستمی با اشاره به اینکه (ی. ر) اطلاعات جمع‌آوری شده را به (م. ا) می‌داد، گفت: وی به سیستم اینترنتی بسیار آشنایی داشت و انتقال وجه از حساب مال‌باختگان توسط او انجام می‌شد.

رئیس پلیس فتای مازندران با بیان اینکه (م. ا) خیلی ما را اذیت کرد، ادامه داد: وقتی فهمید به دنبال او هستیم از تهران به کرج، قزوین، رشت، اردبیل و سپس مشکین‌شهر رفت و بالاخره در یکی از بخش‌های مشکین‌شهر او را دستگیر کردیم.

وی با اشاره به اینکه (م. ا) معروف به موری، سر دسته‌ی این باند بود، گفت: تاکنون دراین باره 58 پرونده در کشور و 31 مورد مورد هم در مازندران داشتیم که در مجموع 89 پرونده با مبلغ هشت میلیارد و 200 میلیون ریال کلاهبرداری شده است.

 رستمی با بیان اینکه در این سرقت‌ها 20 نفر بازداشت شدند که شش نفر زن هستند، متذکر شد: 43 سیم‌کارت از اینها گرفتیم و از پرینتی که از یکی ازاین سیم‌کارت‌ها داشتیم در مدت یک ماه 17 هزار پیامک ارسال کرده بودند.

 وی با اشاره به اینکه این افراد 140 حساب مجازی و حقیقی داشتند، گفت: از مبلغ 820 میلیون تومان کلاهبرداری این افراد، 270 میلیون تومان مربوط به مردم مازندران است.

 رستمی با اشاره به این که مالباختگان از افراد کارگر و بی‌کار هستند تا فوق تخصص، افزود: سارقان اینترنتی از صدهزار تومان تا 83 میلیون تومان از افراد مختلف کلاهبرداری کرده‌اند.

 سرهنگ رستمی اظهار داشت: اگر مردم، به توصیه‌های ما توجه کنند امکان ندارد که سرشان کلاه برود.

وی با بیان اینکه بارها گفته‌ایم برای ریختن پول به حساب افراد، نیازی به حضور آنها در پای دستگاه خودپرداز و یا ارائه رمز دوم نیست و فقط شماره 16 رقمی روی کارت و یا شماره حساب نیاز است.

فرمانده انتظامی مازندران هم در این زمینه اظهار داشت: با آگاه‌سازی از طریق رسانه‌ها، می‌خواهیم شاهد کاهش جرائم باشیم.

*اینترنتی ها افرادی باهوشند

سردار مسعود جعفری‌نسب گفت: فضای اینترنت در دنیا جایگاه خاصی پیدا کرده و سایت‌ها و وبلاگ‌ها هم مخاطبان خاص خود را دارند و معلوم است که مردم با فرهنگ اینترنت آشنایی کامل دارند.

فرمانده نیروی انتظامی مازندران با بیان اینکه آشنایی با اینترنت می‌تواند در فضای مثبت و یا مسائل منفی باشد، گفت: کسانی که در این فضا کار می‌کنند چه جنبه مثبت یا منفی، افراد باهوشی هستند.

جعفری‌نسب خاطرنشان کرد: افراد بسیار هوشمند، دقیق و آگاه به فضای سایبری که با سوء استفاده، بار مالی سنگینی را برای دیگر افراد به وجود آوردند.

وی با بیان اینکه با ترفندهای مختلف، افراد را به پای دستگاه خودپرداز می‌کشاندند، ادامه داد: این موضوع سراسری بوده و در بعضی استان‌ها شاکیان بیشتری داشته است.

جعفری‌نسب با اشاره به اینکه این افراد، بیشتر در بانک‌های خصوصی حساب دائر کرده بودند، گفت: با هوشیاری پلیس فتای استان توانستیم این پرونده را به سرانجام برسانیم و باند سارقان اینترنتی را متلاشی کنیم.

 وی یادآور شد: این افراد با کلاهبرداری و جعل، امنیت بانکی، امنیت پیامکی و موبایل را با مشکل مواجه کرده بودند.

جعفری‌نسب تصریح کرد: با حجم اطلاع‌رسانی که پلیس درباره کلاهبرداری‌های این چنینی دارد اگر کسی قربانی این قضایا شود واقعا باید فکری برای خود بکند.