يکشنبه 1 دی 1392-9:33

قلب مازندران بیمار است!

گرچه معتقدم ساری و بابل و فریدونکنار و نکا  هیچ تفاوتی نمی کنند ،اصولا جغرافیا اقلیم کوچکی است که همه با هم برابریم و صداقت، انسانیت و وجدان کاری از شاخصه های مهم پیشرفت و توسعه قلمداد می شود، لیکن وقتی شهری به عنوان مرکز استان تلقی می شود باید زیرساختها و امکاناتی در شان مرکزیت را داشته باشد


مازندنومه، ربابه حسین پور: هر روز صبح که از پنجره اتاق کارم به منظره زیبای پارک می نگرم حس دوگانه شعف و تاسف در من ایجاد می شود؛ شعف از دیدن منظره زیبا و سرسبز با آب نمایی که البته بی آب و خاموش است و تاسف از دیدن زنان و دختران جوانی که در پارک با هروله تمرینات ورزشی را انجام می دهند.


 کمی دقیق تر می شوم، عده ای از بانوان را می بینم که در دالانی تنگ، میان دو سوله و به خیال خود پنهان از دید دیگران اما با اشراف کامل ساختمانهای بلند مرتبه اطراف، تمرینات ایروبیک و استپ می روند آن هم با حجاب کامل و برخی هم حتی با چادر !


 دور پارک را با چادر می دوند! چادر به دست و پایشان می افتد و ناچار می شوند آن را به دور کمر ببندند و با آن وضعیت ورزش کنند!


در این فکر بودم که آیا مکان مناسبی برای ورزش پیاده روی و دومیدانی بانوان که به گفته کارشناسان ورزشی بهترین ورزش برای بانوان محسوب می شود در مرکز استان وجود ندارد ؟


پیگیر شدم بانوان شهرم در کدام سالن و پیست دومیدانی می توانند تمرینات ورزشی انجام دهند ،شماره هیات دومیدانی ساری را گرفتم،آن طرف خط نائب رییس این هیات گفت: برای انجام چنین تمریناتی هیچ پیست و زمینی نداریم! می توانید به پارک زارع بروید! فقط برای دومیدانی حرفه ای زیر 18 سال ورزشگاهی داریم که  البته خراب و در دست تعمیر است.


در یکی از سایت ها مطلبی از قول شهردار جوان ساری توجه مرا به خود جلب کرد،عبوری از احداث چندین پارک در محله های اتحاد، ملت و ... خبر داده بود اما خبری از پارک بانوان نبود!


پارکی که مرکز یا به تعبیر شهردار ساری، قلب استان مان از آن محروم است و مدیر کل بانوان استانداری با نوید از پیگیری ایجاد پارک بانوان در تمامی شهرهای استان ! از احداث چنین پارکی در فریدونکنار و فرهنگسرای بانوان در بابل خبر می دهد! جالب است آن وقت شهردار ساری به دنبال کلان شهر شدن است !


گرچه معتقدم ساری و بابل و فریدونکنار و نکا  هیچ تفاوتی نمی کنند ،اصولا جغرافیا اقلیم کوچکی است که همه با هم برابریم و صداقت، انسانیت و وجدان کاری از شاخصه های مهم پیشرفت و توسعه قلمداد می شود، لیکن وقتی شهری به عنوان مرکز استان تلقی می شود باید زیرساختها و امکاناتی در شان مرکزیت را داشته باشد.


اینکه شهردار شهرمان در پی شکوفایی مازندران و کلان شهر شدن ساری است اقدام بسیار شایسته ای است، لیکن همانطور که اشاره کرد: « مرکز هر استانی حکم قلب آن را دارد و تا این قلب را درنیابیم نخواهیم توانست مازندران را به جایگاه اصلی خود برسانیم.»


وی که معتقد است توسعه ساری آغاز عمران استان است، باید بداند که نیمی از جمعیت قلب مازندران را زنان تشکیل می دهند که خواسته های به حقی دارند و قبل از آمادگی برای روزشمار توسعه ساری باید امکاناتی برای زنان چه شاغل و چه خانه دار فراهم شود و خواسته های ابتدایی این جمعیت عظیم که اکنون پا به پای مردان و حتی پیشتر از آنان حضوری پر رنگ در جامعه دارند، محقق شود.


 احداث پارک بانوان از نیازهای ابتدایی بانوان مرکز استان است که تاکنون مغفول مانده و در این راه شهردار مرکز استان و مدیر کل امور بانوان استانداری باید اراده ای قوی و جدی از خود نشان دهند نه اینکه مانند برخی از مسوولان بانوان را برای انجام تمرینات ورزشی به پارک زارع ارجاع دهند که کیلومترها با ساری فاصله دارد و مهمتر از همه امنیت چندانی در این پارک احساس نمی شود.


ایمیل نویسنده: heyran55@yahoo.cim