دوشنبه 9 دی 1392-0:45

واقع بینی در نقدنویسی

به مدیران دولت تدبیر و امید فرصت دهیم

 در همین چند روز اخیر رسانه ای با زیر سوال بردن خدمات استاندار محترم و مجموعه ثبت احوال استان از بازتاب رسانه ای قدردانی از استاندار محترم در کشور برآشفته است و با تعصب بیجا، از روابط عمومی استانداری به علت نشر این خبر گلایه می کند یا رسانه ای دیگر که داعیه دار حمایت از استاندار است، با نگارشی بسیار ضعیف و ابتدایی به تحلیل به دور از انصاف تدابیر استاندار و عملکرد او در حوزه مدیریت اجرایی استان می پردازد .


مازندنومه، محمد اسماعیل بخشی سورکی: انتخاب دکتر روحانی و تشکیل دولت تدبیر و امید به معنای نه گفتن به برخی رویکردهای دولت قبلی است که یکجانبه تمام مسندهای قدرت را در اختیار داشت.

در این بین، صدا و سیما اهرم تاثیر گذار بر افکار عمومی و رسانه های مکتوب و مجازی همسو -که تعدادشان هم کم نیست- به بیان خدمات دولت مهرورز پرداخته وجز در یکی دو سال پایانی ابدا" به نقد دولت نپرداختند.

از فضای توام با فشار مجلس و اشخاص ذی نفوذ و رسانه های منتقد در کشور که بگذریم،  امروز و در حالی که کمتر از چهار ماه از انتصاب استاندار جدید مازندران گذشته است، رسانه های منتقد دولت در استان، وارد فضای منفی بافی و نشر ناامیدی در فضای جامعه شده اند.  ظاهرا این افراد اندک در استان فراموش کرده اند که مردم استان با انتخاب خود به عملکرد مدیران قبلی و سیاست های اعمال شده از جانب آنها پاسخ منفی داده اند و گویا هنوز این باور در بین دوستان رسانه ای استان قابل هضم نیست.

 نگارنده قایل به نقد در فضای آزاد رسانه ای است و هیچ گاه از بستن باب نقد بر روی اهالی روشنفکر رسانه ای استان خرسند نخواهد شد، چرا که نقد سازنده ،آزادى قلم و بیان، حقِ‌ مسلّم مردم و مطبوعات است که می تواند به همراه ارائه پیشنهادهای اجرایی راه دولت و مسئولان را در پیگیری مطالبات مردمی و نه شخصی هموار سازد.

متاسفانه نبود تحلیل درست و نقد سازنده یکی از مهم ترین آفت های رسانه های استان مازندران است، چنانچه که اغلب سایت های خبری و مجازی استان تنها به پوشش خبری و نه تولید محتوا و مطلب اقدام می کنند.

 برای مثال، عزیزی مطلبی می نگارد و آن مطلب در n تعداد رسانه منتقد با تیترهای مختلف منعکس می شود و این یک ضعف بزرگ در پرداخت سیاست ها و رویکردهای دولت و مسئولان است، چرا که اگر رسانه ای قائم به اندیشه های درست و تحلیل منطقی و همچنین استقلال در سیاست گذاری و تفکر باشد به گونه ای دیگر عمل خواهد کرد و خود پیشروی نقدنویسی خواهد شد.

 در همین چند روز اخیر رسانه ای با زیر سوال بردن خدمات استاندار محترم و مجموعه ثبت احوال استان از بازتاب رسانه ای قدردانی از استاندار محترم در کشور برآشفته است و با تعصب بیجا، از روابط عمومی استانداری به علت نشر این خبر گلایه می کند یا رسانه ای دیگر که داعیه دار حمایت از استاندار است –که البته این موضوع محل تردید است- با نگارشی بسیار ضعیف و ابتدایی به تحلیل به دور از انصاف تدابیر استاندار و عملکرد او در حوزه مدیریت اجرایی استان می پردازد یا روزنامه ای که به دور از واقع گرایی، به شعار زدگی و عدم پیشبرد اهداف با شعار، تکیه می کند و هیچ کدام هم دلیل قانع کننده و منطقی برای مطلب خود عنوان نمی کنند.

 این دوستان بدانند، همواره اصلاح بناهای ساخته شده بسیار طولانی تر و سخت تر از ساخت پایه های جدید و نوپاست، چرا که اصلاح ساختاری که سالهاست به شیوه ای نادرست بنیان نهاده و مدیریت شده است نیازمند ظرافت های خاص است و نباید انتظار شق القمر شدن از مدیریت جدید استان در طول چهار ماه داشت.

نگارنده بر این اعتقاد است مشی استاندار محترم در انتخاب مدیران و فرمانداران در راستای عمل به شعار اعتدالگرایی دکتر روحانی بوده است و عملکرد رسانه ها در همین امر محل تعجب است چرا که همین دوستان رسانه ای از انتخاب مدیران همسو با خود در دولت تدبیر و امید، نقدی بر استاندار نداشتند و حال به یکباره به نشر ناامیدی و متهم کردن استاندار به بی برنامگی روی آورده اند.

 اگر دوستان عرصه رسانه ملاک و معیار فعالیت شان منویات رهبری است باید عرض شود که ایشان در تاریخ 16 مردادماه 1390 در جمع اهالی رسانه اظهار داشتند: «امروز متأسفانه انسان مشاهده مي كند كه در بين برخى مسئولان و نخبگان سياسى و غيره، كأنه مد شده است كه نگاه، نگاه بدبينانه باشد؛ نگاه منفى باشد؛ نقاط مثبت را نبينند؛ روى نقاط منفى تكيه كنند. در رسانه‌ها و غيررسانه‌ها مرتباً منفى‌بافى مي شود. تا انسان مي گويد هم چرا، مي گويند آقا شما نمي گذاريد ما واقعيات را بگوئيم. مي گوئيد سياه‌نمائى است، مي گوئيد فلان است؛ ما مي خواهيم حقايق را بگوئيم. نه، اين يكسونگرى است. اگر فقط نقاط منفى را مشاهده كنيم - كه البته نقاط منفى وجود دارد - اين طبعاً واقع‌بينى نيست؛ اين برآورد درستى از اوضاع كشور به ما نخواهد داد؛ منجر به نااميدى مي شود؛ ضرر اجتماعى‌اش هم اين است.»

 رهبر انقلاب در 27 فروردین ماه 1370 هم خطاب به رسانه ها فرمودند:« از گويندگان و نويسندگانى كه توفيق سخن گفتن با مردم را دارند، درخواست مى‌كنم كه همواره خدا را در نظر داشته، حقيقت را بيان كنند و با سخنان خلاف واقع يا تكيه بر گمان واهى، خداى ناخواسته، به تبليغات دشمن كمك نكرده؛ كام شيرين مردم را تلخ نكنند.»

 رهبر انقلاب اسلامی در سخنان خود در تاریخ 1 دی ماه 1390هم رسانه ها و روزنامه ها و پایگاه های خبری را از پرداختن به مسایل فرعی برحذر می دارند و تذکر می دهند که ناخواسته، از وارد کردن حرف های نادرست که ذهن مردم را مشغول می سازد خودداری کنند.

 به نظر می رسد رسانه های محترم و منتقد استان که گاهی با متهم کردن استاندار به بی برنامگی یا وارد کردن مباحث قومی و شهری به تشدید فضای نا امیدی و ایجاد اختلاف در جامعه کمک می کنند باید توجه بیشتری به مسایل کلان مدیریتی استان داشته و از این امر اجتناب کنند.

 البته رهبر انقلاب در آذرماه 1388به همین موضوع اشاره می کنند و می فرمایند: «حالا بعضى‌ها - چه مطبوعات، چه بعضى از عناصر گوناگون - توصيه‌پذير نيستند؛ آنها از ما توصيه نمي خواهند؛ معلوم نيست سياستهاى بعضى از اين دستگاه‌ها و مطبوعات و رسانه‌ها را كى معين مي كند و كجا معين مي شود – نان شان در ايجاد اختلاف است - اما آن كسانى كه مصالح كشور را مي خواهند، مايلند حقائق را غالب كنند، من توصيه‌ام به آنها اين است كه از اين اختلافات جزئى و غير اصولى صرف نظر كنند. شايعه‌سازى و شايعه‌پراكنى درست نيست. انسان مى‌بيند صريحاً و علناً به مسئولين كشور - كسانى كه بارهاى كشور را بر دوش دارند - تهمت مي زنند، نسبت به اينها شايعه‌سازى مي كنند؛ فرق هم نمي كند، چه رئيس جمهور باشد، چه رئيس مجلس باشد، چه رئيس مجمع تشخيص مصلحت باشد، چه رئيس قوه‌ى قضائيه باشد؛ اينها مسئولين كشورند. مسئولين كشور كسانى هستند كه زمام يك كارى به اينها سپرده است؛ مردم بايد به اينها اعتماد داشته باشند، حسن ظن داشته باشند. نبايد شايعه‌پراكنى كرد؛ دشمن اين را مي خواهد. دشمن مي خواهد شايعه‌پراكنى كند؛ مي خواهد دلها را نسبت به يكديگر، نسبت به مسئولين بدبين كند.»

با تمام این تفاسیر باید گفت دوستان رسانه ای بهتری است واقع بینانه تر به تحلیل موضوعات بپردازند، چرا که بیان هر سخنی به هر نحوی شایسته نیست و لازم است با اطلاعات دقیق در مورد مسایل اظهار نظر کرد.

 اعتقاد نویسنده بر این است که عرصه مدیریت فضایی نیست که یک شبه و با یک آیین نامه و بخش نامه، شاهد ایجاد تحول در بخش های مختلف استان بود .پس باید صبر کرد و به دور از ایجاد تنش و جنجال رسانه ای نظرات و پیشنهادها را بیان کرد و به مجموعه مدیران استان و کشور در راستای پیشبرد اهداف نظام و انقلاب کمک کرد و همه ما باید بدانیم که اگر اشتباهات گذشته در بخش های مدیریتی جامعه تکرار شود ضربه ای که به نظام و مملکت وارد خواهد شد بسیار سنگین تر و جبران آن نیز بسیار سخت تر خواهد بود.