دوشنبه 16 دی 1392-22:1

آقای احمدی لاشکی من هم با شما موافقم ، اما...

کاملا با دوست عزیزم آقای احمدی لاشکی که جدای از جایگاه ارزشمند حقوقی شان درمسند نمایندگی مردم در مجلس ،ایشان را در جایگاه شخص حقیقی از دانشوران و چهره های فرهنگی و علمی ارزشمند مازندران می دانم هم عقیده و همراه هستم که نباید به شیوه ای عمل کرد که به رغم پاره ای اختلاف نظرها و اختلاف سلیقه ها، با ایجاد یا تشدید تنش ها، بر ضرورت همدلی و وحدت مسوولان و مردم و مصالح نظام و منافع ملی خدشه وارد شود.


مازندنومه؛ لطف الله آجدانی، روزنامه نگار و مدرس دانشگاه: پس از انتساب اظهاراتی به آقای احمدی لاشکی دبیر محترم مجمع نمایندگان استان مازندران در باره لطف الله آجدانی و انتشار آن در چند سایت خبری استان مازندران وسپس پاسخ یکی از اهالی قلم به آن اظهارات و انتشار آن در مازندنومه، دبیر محترم مجمع نمایندگان استان مازندران در مجلس شورای اسلامی در مصاحبه ی خود با مازندنومه ، ضمن تکذیب بخشی از آن چه که به کذب و با تحریف اظهارات آقای احمدی لاشکی منتشر شد، توضیحاتی را ارایه دادند که دلسوزانه ،مسوولانه و راهگشا بوده و من نیزبا ایشان هم عقیده و همراه هستم.

 آقای احمدی لاشکی که اتفاقا از جمله نمایندگان با دانش ،تلاشگر و ارزنده کشور و دوست بسیار عزیز و ارجمند نگارنده و از افتخارات مازندران هستند، در توضیحاتی کاملا درست بر این شائبه که ایشان حق پرسشگری از نمایندگان و نقد عملکرد آنان را انکار کرده و نمایندگان را مصون از پرسشگری ونقد می دانند خط بطلان کشید و به درستی بر ضرورت اجتناب از چالشهای رسانه ای مسوولان تاکید کردند.

 ایشان به درستی تاکید کردند که شایسته است نمایندگان محترم اگرطرح انتقاداتی را نسبت به استاندار محترم دولت تدبیر و امید در مازندران دارند ، "این موارد را مستقیم و بدون طرح در رسانه ها با شخص استاندار در میان بگذارند"ودر فرازی دیگرنیز و البته به درستی اشاره کردند کردند که  آجدانی " نباید از جایگاه استاندار به نماینده پاسخ دهد".

 این که آقای احمدی لاشکی معتقدند " مشاوران – استاندار- نیز نباید در مقام پاسخگویی به نماینده ها باشند"، نیز سخن درستی است که من نیز با آقای احمدی هم عقیده و هم راه هستم، اما یک توضیح و توجه به آن ضروری است: بر آقای احمدی لاشکی نباید پوشیده باشد که میان شخصیت حقیقی و شخصیت حقوقی یک شخص باید تفاوت و تمیز قائل بود. بدین معنی که قلمرو شخصیت حقوقی یک شخص و ملحوظات آن با قلمرو شخصیت حقیقی آن شخص و حقوق مترتب برآن متفاوت است.

 من هم معتقدم مشاوران استاندار- چه آجدانی و چه هرکس دیگر- در جایگاه مشاور وبا استفاده از عنوان مشاور و یا از جایگاه استاندار نباید به اظهارات یک نماینده یا هر شخص حقیقی یا حقوقی دیگر درباره استاندار پاسخ دهند.اما این سخن حق نمی تواند نافی و مانع حق همان شخص در جایگاه شخصیت حقیقی اش برای نقد دیدگاه یک نماینده یا هر شخص حقیقی و حقوقی دیگر شود.

آجدانی نیز درنقد اظهارات آقای کمال علیپور -نماینده محترم قائم شهر،جویبار،سوادکوه و سیمرغ در مجلس- نه در جایگاه  شخصیت حقوقی مشاور استاندار و نه با استفاده از آن عنوان حقوقی و نه با عنوان سخنگوی استاندار، بلکه از جایگاه شخصیت حقیقی خود و به عنوان یک کارشناس ارشد وتحلیلگر و منتقد مسایل فرهنگی و سیاسی و یک روزنامه نگار واهل قلم و رسانه – کسوتی که در کشور و خارج از کشور آجدانی را با این جایگاه و به این اعتبار می شناسند – به طرح دیدگاه شخصی خود در نقد دیدگاه های آن نماینده محترم برخاست.

پس این حق برای نگارنده در جایگاه یک شخص حقیقی برای برخورداری و استفاده از آزادی های قانونی قلم و بیان که مترتب بر حقوق اشخاص  است محفوظ می باشد و از این رو پرسشگری من از یک نماینده و هر مسوول یا اشخاص حقیقی و حقوقی دیگر و نقد آنان به عنوان یک اهل نظر و قلم و رسانه غیر قابل انکار است و بی تردید و به گاه و به جای مناسب و در صورت لزوم از آن استفاده خواهم کرد.

 اما کاملا با دوست عزیزم آقای احمدی لاشکی که جدای از جایگاه ارزشمند حقوقی شان درمسند نمایندگی مردم در مجلس ،ایشان را در جایگاه شخص حقیقی از دانشوران و چهره های فرهنگی و علمی ارزشمند مازندران می دانم هم عقیده و همراه هستم که نباید به شیوه ای عمل کرد که به رغم پاره ای اختلاف نظرها و اختلاف سلیقه ها، با ایجاد یا تشدید تنش ها، بر ضرورت همدلی و وحدت مسوولان و مردم و مصالح نظام و منافع ملی خدشه وارد شود.

البته فراموش نکنیم که همدلی و تعامل مقوله ای است دو طرفه و متقابل.نمی توان به بهانه ی همدلی و جلوگیری از تنش، یک طرف، آزاد و محق به طرح هرسخنی حتی نادرست باشد و در همان حال ازطرف دیگر بخواهیم که سکوت پیشه کند وزبان در کام فروکشد وشاهد و شنوای هر سخن هزل و هجوی باشد.

ضمن احترام به منتقدان و حتی مخالفان، به صراحت بگویم : اجازه تضعیف دولت تدبیر و امید را که مورد حمایت مقام معظم رهبری هستند و نیز توهین و تخریب استاندار دولت تدبیر و امید در مازندران را نخواهیم داد.

 بر این باوریم که تلاش برای همدلی و هم افزایی و تعامل نمایندگان محترم مازندران در مجلس و استاندار محترم دولت تدبیر و امید در مازندران مقوله ای است دو طرفه ، که به رغم پاره ای اختلاف نظرها و اختلاف سلیقه ها، این تعامل دو طرفه، برای پیشرفت و توسعه ی استان مازندران و منافع مردم آن یک ضرورت است.