شنبه 21 دی 1392-19:20

التهاب در بازار نقدينگي آخر سال

آیا بانک مرکزی به امنیت روانی مردم نمی اندیشد؟

مي دانيد چند درصد نقدينگي كشور در دست اين شش موسسه است ؟ مي دانيد چند هزار كارمند در اين مجموعه ها مشغول به كار هستند؟ مي دانيد چند ميليون سپرده گذار در اين موسسات سپرده گذاري كرده اند؟ شما را به خدا در حوزه اقتصاد همچون شاهان قجري عمل نكنيد.


مازندنومه؛ یادداشت مهمان، محمد مهدی بازاری: ظاهراً قرار است بانك مركزي نقش اصلي اين پايمال شدن حقوق مردم را بر عهده بگيرد.  قرار است در حوزه اقتصاد و نظارت و ارزش دارايي و پول ملي به صورت دستوري و فله اي تصميم بگيرند و...

 چند روزيست بانك مركزي ليست جديد موسسات و بانك هاي مجاز را در سايت خود اعلان نموده و متاسفانه نام شش موسسه و دو بانك در شرف تاسيس را در ليست جديد خود حذف نموده است،  آن هم بدون هيچ توضيح و توجيه مستند و مستدلي.

كاري به كار آن دو بانك در شرف تاسيس ندارم چون مي دانم هر دوي آنها مجوزهاي شان را اخذ كرده اند و تا حدود زيادي مسير اصلي را رفته اند و با توجه به پشتوانه هاي مالي و اجتماعي، به زودي بانك رسمي خواهند شد اما گناه اين شش موسسه چه مي شود؟

 مگر نه اينكه اين موسسات با قول ادغام چندين موسسه در داخل هم به وجود آمده اند ؟ مگر نه اينكه بار سنگين رواني و اقتصادي و امنيتي را به دوش اين شش موسسه انداخته اند و بانك مركزي همچون اربابي فقط دستور داده است و ...

 مگر نه اينكه قول و قرارهايي به اين شش موسسه داده بودند تا بتوانند راحت تر ادغام شوند و...، پس چه شد؟ بانك مركزي! مگر از سال 89 تا همين 10 روز پيش اين موسسات جزء موسسات تحت نظارت شما در سايت اصلي بانك مركزي نبوده اند ؟ چرا به يك باره نام اينان را حذف كرده ايد ؟

چرا معاون نظارت بانك مركزي از اعلان كردن نام موسسات غير مجاز طفره مي رود؟ مگر مجوز يك موسسه اعتباري حتي در شرف تاسيس حواله انبار ماست و پنير است كه اين چنين خط بطلان بر آن می كشيد؟

 مگر نمي دانيد وقتي يك موسسه اعتباري حتي براي يك روز هم مجاز به فعاليت باشد مي تواند در قالب انواع مختلف عقود و ... تعهداتي را براي خود و هم براي مردم تا 30 سال آينده به وجود آورد؟ شما فكر اين قراردادها و تبعات آن را بر مردم و اقتصاد كرده ايد؟

 رئيس يك اتحاديه و يا يك صنف كوچك هم رفتار شما را با زير مجموعه خود اتخاذ نمي كند. تاوان اين اشتباهات شما را مردم عزيز كشورمان بايد به صورت مستقيم و از دسترنج خويش هزينه كنند.

 مي دانيد چند درصد نقدينگي كشور در دست اين شش موسسه است ؟ مي دانيد چند هزار كارمند در اين مجموعه ها مشغول به كار هستند؟ مي دانيد چند ميليون سپرده گذار در اين موسسات سپرده گذاري كرده اند؟ شما را به خدا در حوزه اقتصاد همچون شاهان قجري عمل نكنيد.

فكر امنيت رواني مردم و امنيت سرمايه گذاري و نقدينگي جامعه را كرده ايد؟ يا مجوز در شرف تاسيس ندهيد و يا با اهرم هاي خويش مجاب شان كنيد ادامه راه را تا مسير نهايي اين موسسات انجام دهند، نه اينكه يك شبه و به صورت فله اي شش موسسه اعتباري را فاقد مجوز بدانيد و خط بطلان بر امضاها و نظرات و نظريه هاي قبلي تان بكشيد؟

 گناه مردم ما چيست؟ مي دانيد با زندگي چند هزار نفر با اين تصميمات بازي مي كنيد؟ يعني اين شش موسسه به يك اندازه در پيمودن روند قانوني مجوز نهايي مقصر بوده اند؟ شما را به خدا دعواهاي سياسي و اقتصادي خود را اينگونه به دل مردم نكشانيد .

به مردم چه ربطي دارد كه فعالان فلان بانك يا موسسه سهامش از آن اسپانسرهاي مالي دولت قبلي بوده است؟ يا به لحاظ سياسي شايد همسو نباشد.

 به ديگر موسسات چه دخلي دارد ؟ چرا باید اين اتفاقات هميشه در آخر سال رخ دهد؟ اگر باعث تخلف در پرداخت و يا اخذ سود و ... است كه خوشبختانه اين روزها همه بانكها شبيه هم هستند؛ چه با مجوز و چه موسسه و ... دل نگران بعضي از دلسوزان عرصه بانك و پول اين است كه نكند طيفي از مديران سياسي بانك هاي خصوصي در چند سال اخير كه جديداً سكاندار هدايت بانك مركزي و سازمانهاي كنترل و ... پول و بانكي را در دست گرفته اند براي نقدينگي كشور خواب و خيال خاصي ديده اند ؟

 مردم به اعتماد حرف شما از سال 89 تاكنون به اين شش موسسه اعتماد نموده اند سه سال يك موسسه مالي و اعتباري فعال بود و قطعاً تا چندين سال آينده هم به مردم تعهد دارد و هم مردم به آْنها تعهد دارند.

 آيا اين گونه مي شود گناه خويش را به پاي مردم بنويسند ؟ آيا بايد سوء تدبير و مديريت شما مستقيماً از نقدينگي مردم هزينه شود ؟ آن هم هميشه در پايان سال مالي؟ التهاب در بازار نقدينگي آخر سال چرا؟ اين به نفع چه كساني خواهد بود ؟

جناب آقاي سيف و همكاران محترم خودتان بهتر واقفيد كه اگر امروز 20% سپرده گذاران بانك ملي هم به بانك براي دريافت سپرده هاي خويش به صورت سريع و عجله اي و ... مراجعه نمايند قطعاً بانك ملي با آن همه يال و كوپال هم نمي تواند از عهده پاسخ آن برآـيد ... چرا مردم را به جنگ مي خوانيد ؟ به جنگي كه مي دانيد بازنده اند .

 شما به اين شش موسسه مجوز ابتدايي داده بوديد حال اگر هم تخلفي صورت گرفته باید خودتان احقاق حقوق ملت را بر عهده بگيريد نه اينكه از خود سلب اختيار كرده و معاون نظارتي بانك مركزي بگويد برخورد و ... با اين تخلفات در حيطه اختيار بانك مركزي نيست و ما فقط هشدار داديم .

 چرا مردم را روانه يك ميدان جنگ مي كنيد؟ آيا از گذشتگان نمي خواهيد درس بگيريد؟ اين شش موسسه اعتباري با تلاش مديران و كارمندان و مشتريانش اين مسير را خواهند گذراند، اما يادشان باشد اثرات اين نوع تصميمات شما شايد تا ساليان سال بر دوش آنها سنگيني كند.

 نرخ مطالبات معوق بانك هاي دولتي كه از همه حمايت هاي قضايي و حقوقي هم بهره مند هستند چقدر است؟ قطعاً كمتر از 12% نيست .. آن هم در موقعيتي كه همه دريافت كنندگان تسهيلات خود را موظف مي دانند بايد به بانكي كه همه گونه قدرت دارد در قبال دريافت تسهيلات و پرداخت اقساط آن پاسخگو باشند و به تعهدات شان عمل كنند.

 آيا شما با اين كار خود براي عده اي سودجو كه در تمام سيستم بانكي و اعتباري كشور وجود دارند عرصه اي براي جولان باز نكرده ايد؟ تسهيلات پرداختي بلند مدت اين شش موسسه اكنون چگونه بايد از مشتريان اخذ شود؟

سودجويان را چگونه مي خواهيد مهار كنيد؟  نقدينگي مورد نياز اين موسسات را براي هجوم مشتريان چگونه مي توانيد تامين كنيد؟ جناب آقاي سيف عرصه بانك مركزي عرصه اي ملي و عمومي در اقتصاد كشور است، از فضاي خصوصي كه در اين چند سال در آن بوده ايد فاصله بگيريد ... و سعي كنيد ملي فكر كنيد . اگر تخلف يا عدم پايبندي به تعهد از سوي اين موسسات سر زده است را مي توان با در دست داشتن اهرم هاي دولتي و حكومتي كه هميشه يار و ياور بانك مركزي بوده اند حل كنيد و مردم را مستقيم به جنگ نفرستيد .

 مي توانيد موسسه اي كه به نظر شما صلاحيت لازم را نتوانسته در موعد مقرر به دست آورد را با دلايل و ادله به مردم معرفي كنيد و براي يكسال آينده يا يك پروسه اي با يك مدت زمان خاص براي آن موسسه تعيين تكليف كنيد .