يکشنبه 6 بهمن 1392-22:46

نمایشگاه صد آگهی، صد خاطره افتتاح شد

گزارش+عکس از آیین افتتاحیه نمایشگاه "صدآگهی، صد خاطره" مربوط به آگهی‌های مطبوعاتی دهه 20 تا 50


مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری،  کلثوم فلاحی: آیین افتتاحیه نمایشگاه "صدآگهی، صد خاطره" مربوط به آگهی‌های مطبوعاتی دهه 20 تا 50 با حضور فعالان عرصه تبلیغات و برخی مدیران استانی و کشوری در سالن اجتماعات اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مازندران برگزار شد.

عنوان و عکس‌های این نمایشگاه برگرفته از کتابی به همین نام از انتشارات نشر ایده است.

آرش سلطان‌علی -مدیر انتشارات ایده- در این مراسم اظهار داشت: هنر گرافیک، مبتنی بر خلاقیت و برای آگاهی و اطلاع‌رسانی است که توسط هنرمندان ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه این هنر در بهترین شکل باید بر مخاطب اثرگذار باشد، گفت: در ایران هم اگرچه چند دهه دیرتر، ماشینی شدن پا به عرصه وجود گذاشت و آگهی هم دیرتر پا به عرصه مطبوعات گذاشت اما نگاه خلاق هنرمندان ایرانی به آگهی مطبوعاتی را شاهد بودیم.

سلطان‌علی با اشاره به اینکه دهه 20 تا 40 اوج جریانات هنری در ایران بوده است، تصریح کرد: در این مدت، مطبوعات دوران تاریخی آگهی را سپری کرده است.

وی ادامه داد: این نمایشگاه فرصتی فراهم آورده تا با مرور آگهی‌های تبلیغاتی، زمینه توجه به آگهی و تبلیغات به وجود بیاید و مخاطبان بتوانند نگاه خلاقانه هنرمند را مشاهده کنند.

سلطان‌علی خاطرنشان کرد: این آثار، مبنایی است بر مخاطب‌شناسی دیروز و امروز.

*هیچ مکتوباتی نداشتیم

فرشید پارسی‌کیا تهیه کننده کتاب "صدآگهی صد‌خاطره" هم در سخنانی اظهار داشت: گرافیک تبلیغاتی برعکس تمام اطلاعاتی که پشت آن است، به ویژه در بخش تاریخ آن، بسیار مهجور است.

وی ادامه داد: روزی که تصمیم گرفته کتاب "صدآگهی صد‌خاطره " را کار کنم متوجه شدم که هیچ مکتوباتی در این زمینه نداریم.

پارسی‌کیا با اشاره به اینکه با بررسی روزنامه‌های کیهان و اطلاعات، هفت‌هزار آگهی جمع‌آوری کردم و صد عکس برای انتشار در کتاب، انتخاب شد، افزود: تاثیرات اجتماعی این آگهی‌ها بر زمان خودشان، توانایی گرافیکی و رنگ و عکس در کار، استفاده از شعارهای تبلیغاتی مناسب همان زمان و ... را در انتخاب عکس‌ها اولویت قرار دادیم.

وی با بیان اینکه شاعران بزرگی مانند احمد شاملو، احمدرضا احمدی و ... در این حیطه فعالیت و شعارهای تبلیغاتی را تهیه می‌کردند، گفت: چون تصور این شعرا اینگونه بود که کار کردن در حیطه تبلیغات را گناه نابخشودنی است برای همین نمی‌خواستند دیده شوند.

*مازندران برند گردشگری شود

یکی از استادان بازاریابی و تبلیغات هم در این مراسم، اظهار داشت: مازندران باید به برند گردشگری تبدیل شود.

محمد بلوریان با اشاره به اینکه صرف تبلیغات، نمی‌توان برندسازی کرد، افزود: برند باید صفات و ویژگی‌های بارز یک محصول را به خاطر بیاورد و یادآوری کند.

وی با بیان اینکه هر کسی برای معرفی، نیاز به تبلیغات دارد، گفت: بعد از معرفی باید روی وجه تمایز با سایر رقبا، تکیه کنید.



بلوریان با اشاره به اینکه تبلیغات، فقط حرکات تلویزیونی نیست، متذکر شد: تبلیغات از رشته‌های مهم در مدیریت است و تا خودتان را با تبلیغات به مشتری معرفی نکنید، مشتری در بازار شما را با اسم خودتان، صدا نمی‌کند، باید نامگذاری صحیح داشته باشید.

*بزرگ‌نیا، با ارزش‌ترین یار کاری من بود

        علی‌فرح‌آبادی مدیر کانون تبلیغاتی کاچ هم در سخنانی به حاضران گفت: در رشته تجربی درس خواندم و قرار بود مثل برادرم، پزشک شوم و تا همین هشست سال قبل، پدرم برای من در اداره دولتی دنبال کار می‌گشت.

وی با بیان اینکه دلاور بزرگ‌نیا، با ارزش‌ترین یار کاری من بود، تصریح کرد: بزرگ‌نیا هیچ‌وقت این حس را به من نداد که مدیرکلی است که باید از او حساب ببریم، خیلی به من کمک کرد.

فرح‌آبادی با اشاره به اینکه در ابتدای فعالیت کاری‌ام بودم که با فراخوان شبکه استانی برای طراحی آرم سیمای استانی مواجه شدم، افزود: برای من که 21 ساله بودم خیلی کار بزرگی بود که در کنار دیگر طراحان، طرح من انتخاب شود.



وی با بیان اینکه اگر توفیقی به دست آوردیم لطف خدا بوده است، خاطرنشان کرد: خیلی راه سختی بود که به اینجا رسیدیم و دیکته ننوشته غلط ندارد.

فرح‌آبادی با اشاره به اینکه سعی کردیم کارهایی انجام دهیم که دیگران انجام نمی دهند، اظهار داشت: احمد مظفری که اکنون مدیرکل روابط‌عمومی استانداری مازندران است از کسانی است که بسیاری از کارها از جمله مدیریت زمان را به من یاد داد.

*جوانان، بهترین هدیه زندگی من هستند

دلاور بزرگ‌نیا که اکنون مدیرعامل شرکت توسعه ایرانگردی و جهانگردی است و میهمان ویژه این نشست بود، خود را غیرمتخصص‌ترین و محتاج‌ترین فرد این نشست دانست.

وی گفت: خوش‌شانسی‌ام این بود که در هر جایی کار کردم، آدم‌های حسابی اطرافم را گرفتند و توفیقات خالصانه‌ای را که کسب می‌کردند، بدون غرور، به من نسبت می‌دادند.

بزرگ‌نیا با اشاره به اینکه جوانان، بهترین هدیه زندگی من هستند، از چهار جوان مازندرانی  نام برد و افزود: علی فرح‌آبادی، مهدی قربان‌پور، عباس مهدوی و حسين عبدالهاشم‌پور از جوانانی هستند که همواره به همکاری با این افراد افتخار می‌کنم.



مدیرعامل شرکت توسعه ایرانگردی و جهانگردی با بیان اینکه سعی کردیم سهم و نقشی در توسعه فرهنگی استان داشته باشیم، تصریح کرد: استانی که قابلیت‌های ویژه و ممتازی دارد.

بزرگ‌نیا ادامه داد: امیدواریم در حوزه تبلیغات و برندسازی، حرف‌های درستی که در سال‌های متداول شنیده می‌شد، سرنوشتی مشابه حرف‌های دیگر پیدا نکند.



وی با بیان اینکه باور دارم که تبلیغات، هنر است، خاطرنشان کرد: همانطور که یک نقاش باید اجزای کار خود را بشناسد و نگاه درست و خلاقانه را به مخاطب منتقل کند، هنر تبلیغات هم چنین ویژگی‌هایی دارد.

بزرگ‌نیا با اشاره به اینکه مباحث در فضای علمی و اجرایی فاصله زیادی از یکدیگر دارند و تا این فاصله را  کم نکنیم هیچ اتفاقی در کشور نمی‌افتد، اظهار داشت: در مقطعی صاحبنظران ایران‌شناسی، گردشگری و رسانه را دور هم جمع کردیم تا برنامه‌هایی که در حوزه گردشگری صورت گرفته را بررسی کنیم.



وی با بیان اینکه اگر ساده‌ترین تعریف از تبلیغات، معرفی محصول است، تلاش کردیم ببینیم خودمان را چگونه معرفی کرده‌ایم، ادامه داد: دیدیم در تمام نمایشگاه‌های اروپایی، بیشترین پوستر را از استان‌های شمالی و سرسبز به نمایش گذاشته‌ایم اما باید می‌دانستیم آنچه علاقه اروپائیان را برای دیدن ایران، تحریک می‌کند، کویر ایران است، در مورد کشورهای عربی هم برعکس عمل کردیم، بازارهای هدف  گردشگری را نمی‌شناختیم و این نقص تا امروز هم وجود دارد و برنامه کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدتی برای تدوین سیاست‌های تبلیغاتی و معرفی ایران به بازار جهانی گردشگری نداریم و ابتدایی‌ترین مطالعات را در این حوزه نداشتیم .



این مسئول با اشاره به اینکه برای کشور ژاپن آگهی‌هایی از جنس تلویزیونی می‌فرستادیم در صورتی که تمام مردم چین به مطبوعات بود، افزود:  آنقدری هم کاتالوگ به کشورهای عربی فرستادیم در صورتی که نمی‌دانستیم در کشورهای عربی تمایلی برای خواندن وجود ندارد و مردم این کشورها اهل تلویزیون هستند.

 گفتنی است گروه موسیقی هزار دستان به خوانندگی اصغر رستمی در این مراسم به اجرای برنامه موسیقی پرداخت.



رستمی با کسب اجازه از دلاور بزرگ‌نیا، برنامه موسیقی را شروع کرد و گفت: نخستین کنسرتم در شهرستان قائمشهر بود که با حمایت دلاور بزرگ‌نیا انجام شد.

وی قطعات بوی بارون، لحظه دیدار، روشنی دل و بانوجان را اجرا کرد.

زمان اسماعیلی نوازنده کمانچه، رامین جمالی سنتور، ووریا کریمیان دف و حنیف شهمیرزادی سرپرست گروه، رستمی را در این اجرا همراهی کردند.

مجمع خیران ماهک هم کلیپ کودکان سرطانی را که مهدی قربان‌پور به تازگی تولید کرده است، در این مراسم به نمایش گذاشت.

حاضران در پایان مراسم با پذیرایی متفاوت باقاله و لبو و ... مواجه شدند.



این نمایشگاه تا دهم بهمن‌ماه از ساعت صبح‌ها 9 تا 14 و عصرها 16تا 19 دائر است.

همچنین همایش تبلیغات و برند هم عصر روز پنجشنبه هفته جاری با حضور استاد بلوریان برگزار می‌شود.