سه شنبه 15 بهمن 1392-9:50

کتاب های تازه مازندرانی در نمایشگاه کتاب(1)

از ترانه و زبانزد تا شعر و آیین

معرفی چند کتاب تازه انتشاریافته در زمینه مازندران شناسی که در نمایشگاه کتاب ساری عرضه شده است.


 مازندنومه، سرویس فرهنگی و هنری، کلثوم فلاحی: کتاب ترانه‌های غریبانه تبری، گردآوری رویا نصیری توسط انتشارات شلفین در هزار نسخه منتشر شده است. این کتاب شامل درون‌مایه‌های غریبی، راهنمای آوانگاری، ترانه‌ها و ... است.  کتاب ترانه‌های غریبانه تبری در 150 صفحه منتشر شده است.

در بخش ابتدایی این کتاب آمده است:« مجموعه پیش رو، گزیده‌ای از ترانه‌های غریبانه را دربر می‌گیرد. چنان‌که پیداست، غریبی از نغمات موسیقی است و در مازندران "غریب ـ حال" به ریزمقام و تکه‌ای سازی مربوط به للـه‌وا گویند که بیانگر حالت تنهایی است...».

  کتاب زبان‌زدهای مازندرانی به قلم خوارزم نعمت‌میر هم از دیگر کتاب‌هایی است که در مراسم افتتاح دهمین نمایشگاه کتاب مازندران، رونمایی شد.

ترانه‌سرودهای تبری به قلم محمد لطفی دیگر کتابی است که رونمایی شد.

در مقدمه این کتاب آمده است:« ترانه‌های هر قوم بازتاب رنج‌ها و شادی‌های مردمی و نمودار کاملی از تاثرات فکری و روحی آنهاست. می‌گویند اگر زبان هر قومی از بین برود روح فرهنگ آن هم خواهد مرد. ترانه‌ها با قدرت بی‌نظیری که در برانگیختن احساسات لطیف و زیبا و تسخیر دل و جان انسان‌ها دارند همیشه در زنده نگه داشتن زبان هر قوم، نقش مهمی ایفا می‌کنند».

یکی از سروده‌های تبری این کتاب را بخوانید:

اتا یار بیتمه شمه ملوئه/ گمون نکن که مه حرفا دروئه
اگر خوانی بوم ونه نشونه/ ونه دیم کنار خال کهوئه

برگردان فارسی:

یاری برگزیدم که از دیار شماست/ گمان مبر که سخنانم گزاف است/ اگر می‌خواهی نشانش را بگویم/ در گوشه‌ی رخسارش خال کبود رنگی است

مازرونی نوم کتابی از ابوالقاسم عابدیان است. در مقدمه این کتاب آمده: « کهن جامعه خود دوختن/ به از جامه عاریت خواستن

مازندران و قسمتی از نواحی سمنان و تهران و بخش وسیعی از گلستان را تبری‌زبانان تشکیل می‌دهند و چندین میلیون سخن می گویند به این زبان شیرین، به دلیل عدم کتابت و دگر دلایل این زبان رشد بایسته، نیافت. غنای انکارناپذیر وسعت لغات اجتماعی اقتصادی، سیاسی جغرافیایی و ... و فراوانی مفاهیم در این زبان به گونه‌ای است که اندک توجه و نیم‌نگاه آن را پربارتر و بالنده‌ توان دید و حتی پشتوانه‌ای خواهد شد برای زبان رسمی، امید که فرزندان این مرز و بوم زبان اجدادی را ارج نهند و شکوفایش کنند و ادامه دهنده راه مرزبان‌بن رستم، امیر پازواری و نیما بزرگ و ... باشند...».

اما کتاب آیین‌های باستانی مازندران به قلم فریده یوسفی که با عکس‌هایی از استاد احمد طاهرپور و صغری ابراهیمی مزین شده، دیگر کتابی است که در نمایشگاه کتاب ساری عرضه شده است.

این کتاب که تازه‌ترین اثرانتشارات شلفین است در بخش‌های مختلف به  آیین‌های نوروزی  آفتاب‌خواهی، آیین شکار، چشم‌زخم، ازدواج، تولد و ... پرداخته و 2 زبانه است.



گفتنی است کتاب آیین‌های باستانی مازندران در دهمین نمایشگاه سراسری کتاب   مازندران، غرفه جداگانه‌ای را به خود اختصاص داده است.

دهمین نمایشگاه کتاب مازندران در کیلومتر هفت جاده ساری میاندرود در سالن موسی وفائیان دائر است و تا 20 بهمن ادامه دارد.

ساعت بازدید از نمایشگاه از 9 صبح تا 20 است.