سه شنبه 13 اسفند 1392-9:38

سهم زنان مازندران در مدیریت استان؛

بهار مدیریتی زنان کی می رسد؟

 امیدواریم با راهنمایی علما وحمایت همه جانبه نمایندگان و معاونت سیاسی استانداری و بانوان فرهیخته استان، استاندار با انتخاب زنان در مدیریت ها، بهار مدیریتی زنان را به شکوفه بنشاند.


 

مازندنومه؛ سرویس سیاسی، یادداشت مهمان، زهرا بشیری، کارشناس علوم سیاسی و خبرنگار:

حرف نخست: دکتر روحانی عزیز به یاد دارید در روزهای انتخابات سخنان شیرین تان با جیغ ،هورا ،دست زدن های دختران و زنان همراه می شد؟ رییس جمهوری بزرگوار چه آگاهانه و مقتدرانه از عدم مدیریت زنان و نگاه های غلط و تفاوت ها  می گفتید؛ چه شد ؟ ما همچنان صبورانه منتظر به ثمر نشستن تلاش زنان هستیم .

فرصت به نیمه سربلند جامعه داده نشد

در دولت یازدهم و با به یادآوردن یکی از مهم‌ترین شعارهای انتخاباتی یعنی حاکمیت شایسته سالاری، امید به فراهم شدن بستر همکاری زنان توانمند کشور در مدیریت کلان دوباره جان گرفت، اما با با واقعیت هایی روبرو شدیم که معاونت امور زنان رییس جمهور هم ناله و گلایه از حضور کمرنگ زنان در مدیریت ها دارد . با این وجود، به نظر می‌رسد نیمه سربلند جامعه در خلق حماسه سیاسی، همچنان با تهدید از دست رفتن فرصت‌های مشارکت در مدیریت کلان روبه روست.

هدف، طرح این مسئله است که حضور پررنگ زنان میهن در انتخابات و سهم کمرنگ و گاه بی‌رنگ آنها از مدیریت کلان، با وجود پتانسیل بسیار بالای علمی ‌وکارشناسی آنها، عاقبت هزینه‌های خود را تحمیل خواهد کرد.

بدیهی است یکی از مهم‌ترین آنها، سرخوردگی و به حاشیه رفتن بیشتر زنان و در نتیجه سنگین تر و تیره تر شدن فضای مدیریت و بلااستفاده ماندن سرمایه‌های انسانی خواهد بود و کیست که نداند بدون توجه به مطالبات واقعی زنان، دستیابی به اهداف توسعه پایدار و دانش بنیان و تحقق آرمان‌های سند چشم انداز 1404کشور، دشوار و حتی غیر ممکن می‌شود؟

زنان فرهیخته و توانمند ایران با وجود حضور فعال در صحنه‌های انتخاباتی، سال‌ها شاهد تمرین مدیریت و آزمون وخطای  مردان مدیر بوده اند و هر بار که فرصتی برای طرح انتظاراتشان برای مشارکت در عرصه‌های مدیریتی به دست آمده، با بهانه‌های غیر منطقی، فرصت‌ها از آنها دریغ شده است.

مدیریت با تفکر است، با ابزار نیست

زنان ما با ویژگی های  منحصر به فرد در مسئولیت پذیری،دقت ،پاکدستی ،بی حاشیه بودن و...تجربه های موفق در حوزه مدیریتی را رقم زدند . هیچ دلیل عقلی و منطقی بر عدم حضور زنان درمدیریت وجود ندارد تنها انحصار طلبی مردانه و تسلط نگرش آنهاست .

برخلاف خیلی ازمردان که هرپیشنهادی  درمدیریت ها را با دست برسینه و تشکرمی پذیرند، زنان توانمند با اتکا به جرات وشجاعت، علم وعمل وتوانایی خودآگاهانه انتخاب می کنندکه امری بسیارپسندیده است. اما نکته قابل توجه این است که در مدیریت، عمل درتفکر است و به کارگیری مشورت ، مدیریت با ابزار نیست، مدیریت به دست گرفتن بیل وکلنگ و رانندگی ماشین سنگین نیست !

استفاده از زنان نخبه در تمام عرصه‌هاي علمي، سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي ضروري است. بانوان نخبه بايد شناسايي و جذب شوند و در آنها به دليل تاثيرگذاري كه دارند، در فعاليت‌هاي مختلف کشور استفاده شود.

زنان نخبه و فرهيخته، سرمايه‌هاي هر استان محسوب مي‌شوند و بايد با توجه به اصل تعهد آنها، از اين قشر به‌عنوان جمعيتي تاثيرگذار در فعاليت‌هاي مختلف استفاده شود.

زنان فرهيخته و توانمند  در استان ما هر چند در شکوفایی استعداد علمی استان کوشا بودند متاسفانه بسیار حضوری کمرنگ دارند بانوان فرهيخته در چنين شرايطي بايد وارد عمل شوند و زنان شايسته اهل عمل، اهل فكر و اهل سخن گفتن را مطرح و به مسئولان معرفي كنند.

اینکه چند درصد از این بانوان فرهيخته و نخبه درعرصه هاي مختلف علمي، فرهنگي، سياسي و... حضور دارند نامعلوم است و اینکه تا چه اندازه امور بانوان استان در راستای چیدمان مدیریتی از این فرهیختگان استفاده کرده است، متاسفانه مشخص است !

آن چه روشن است  مدیریت درآینده نیازمند استفاده بیشتر و کارآمد از نیروی باالقوه زنان است و خانم مدیرکل در امور زنان باید با برنامه مدون یک تحول عظیم ایجاد کند .امور زنان اگر نتواند فعالانه حضور بیابد و صرف واحدی به نام امور زنان شود، یک کوچه بن بست خواهد بود .

البته این نگاه که وضع زنان نسبت به گذشته ها بهتر وسعي شده به زن توجه بيشتري شود، صحیح است اما زنان دراحراز پست های مدیریت کشورجایگاهی ندارند.

در جامعه‌ و حکومتی که عدالت‌پرور است، مشاغل باید براساس شایستگی‌ها و دانش تخصصی توزیع شود، یعنی تفاوت میان سهم زنان و مردان متخصص و دارای تحصیلات عالی در مشاغل، متناسب با سهم آن‌ها از تحصیل و تخصص باشد

.از این واقعیت تلخ چشم نبندیم که راه زنان کارشناس، تحصیل‌کرده و مجرب برای توسعه‌ی حرفه‌یی و دستیابی به مشاغل مدیریتی عالی، بسته است. باید با فهم و درک عادت کینم به توانمندی‌ها و ارزش‌ اسلامی ،اجتماعی افراد نگاه کنیم، نه سنتی نه به جریان سیاسی.

زنان در جهان يك بخش غيرقابل تفكيك از حيات بشري هستند كه در همه ابعاد زندگي مي‌توانند نقش‌آفريني كنند، به ويژه در عرصه‌هاي مدیریتی نقش موثري را ايفا مي‌كنند.

مهم تغییر نگاه هاست، مهم اعتماد است!

رییس جمهوری محترم در مقابل خواسته ها ، نقد ها ،مقالات و گزارش های فعالان زن از کمرنگی مدیریتی زنان  در جمع استانداران سفارش اکید و امر می کند که «در برابر شرایط مساوی در احراز مدیریت، از زنان استفاده کنید.»

دقت شود شرایط مساوی! گویا تاکنون برای رییس جمهوری  این فرصت به وجود نیامده و به استانداران سپردند و با نگاه و دقت بیشتر از قرار در اکثر استان ها و خصوصا در مازندران این شرایط مساوی نیز به وجود نیامد.

هرچند استاندار جهادی مازندران در جمع زنان فرهیخته در سینما سپهر ساری اذعان کرد که به مدیران دستگاه ها و سازمان ها ابلاغ کرده در برابر شرایط مساوی از بانوان فرهیخته و توانمند در مدیریت ها  استفاده شود، .بازهم شرایط سابق پابرجاست.

البته باید به رییس جمهور اعتدال گرا گفت که اگر شما در کابینه تان وزیر زن داشتید، احتیاج به سفارش به استانداران نبود ! اگر در کابینه وزیر زن داشتیم مطمئنا" در استانداری ها معاون زن داشتیم!

 آن چه به نظر می آید خاک خوردن رزومه ها در استانداری، نشان از آن دارد که زنان مازندرانی هنوز به  شرایط برابر با مردان نرسیدند!
زنان ما بالاتر و والاتر از تصورات و ذهنیات مردان هستند . مهم تغییر نگاه هاست، مهم اعتماد است!

بهار مدیریتی زنان کی می رسد؟

زنان، با تجربیات ارزشمند خودثابت کرده اند که در برابر ناملایمات همیشه پایدار بوده اند و با اتکا به توانمندی خود در راه رسیدن به حقوق شان قدم بر می دارند. امیدواریم با راهنمایی علما وحمایت همه جانبه نمایندگان و معاونت سیاسی استانداری و بانوان فرهیخته استان، استاندار با انتخاب زنان در مدیریت ها، بهار مدیریتی زنان را به شکوفه بنشاند .

حرف آخر:

در شرایط مساوی مدیریت اجرایی مردان از وزنه سنگین تر برخوردار است. تا شما به این زنان اعتماد نکنید و مدیریت اجرایی را به آنان نسپارید این وزنه سنگین نمی شود.