چهارشنبه 14 اسفند 1392-14:19

خیانت همسران؛

سهم شما چقدر است؟

یک متخصص روان شناسی گفت: اگر کسی به شما زیاد سرویس‌دهی کند، روزی هم شما را سرویس می‌کند/ فرسودگی و خستگی رابطه را مستعد خیانت می کند/ احترام به پدر و مادر واجب اما اطاعت محض، حماقت است+عکس


   مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، کلثوم فلاحی: دکتر علیرضا شیری، شامگاه امروز در کارگاه آموزشی در بحث‌هایی پیرامون لغزش و خیانت در ارتباط عاطفی در سالن اجتماعات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مازندران، حضور یافت.

 وی پزشک و آموزش دیده در حوزه روان شناسی یونگ از دانشگاه آکسفورد و عضو پژوهشکده علوم شناختی ایران است.

 برگزیده اظهارات دکتر شیری را در این نشست بخوانید:

 - رابطه عاطفی، یک موجود زنده است. باید به موجود زنده رسیدگی کنیم در غیر این صورت، حیات موجود زنده به مرگ تبدیل می‌شود.

 -سقوط یک رابطه، چند مرحله دارد: غفلت ناشی از رسیدن، برنامه نداشتن برای امتداد رابطه عاطفی، انکار وجود ریسک و خطر، دست و پا زدن برای نجات، تبدیل شدن به یک رابطه معمولی و طلاق عاطفی.

 -رابطه عاطفی کار آسانی نیست، نباید فقط برای رسیدن به هدف برنامه داشت و بعد از رسیدن به هدف، بلاتکلیف بود. محال ممکن است چیزی در زندگی به ما ارتفاع بدهد و احتمال سقوط نداشته باشد.

 -عواطف، اقتصاد دارد. بعضی‌ها بیشتر از حساب شان خرج می‌کنند و بعد بدهکار می‌شوند.

 -اگر کسی به شما زیاد سرویس‌دهی کند، روزی هم شما را سرویس می‌کند. نمی‌توان وارد رابطه‌ای شد و روزمرگی را تجربه نکرد. روزمرگی اقتضای یک رابطه خوب است. بعضی‌ها از رابطه عاطفی فقط هیجان را درک کرده‌اند.

 -رفتار حال به‌هم زن، اصل جبران، تنوع طلبی، عدم مهارت دعوا کردن و تلنبار خشم و فرسودگی و خستگی عوامل منهدم کردن رابطه عاطفی هستند.

 -احساس اجحاف و قربانی شدن، مهم‌ترین دلایل لغزیش عاطفی است در حالی که برخی فکر می‌کنند تنوع‌طلبی عامل این لغزش است اما من دلیل این کار را خشم می‌دانم.

 -صمیمیت، تعهد و شور و شهوت سه ضلع مثلث عشقی است. میانگین افت هیجانی حدود 9 ماه است.

 -بدترین سکوت درباره انتظارات جنسی است که بسیار خطرناک است اگر در این زمینه گفت‌و گو نشود مشکلات بسیاری را ایجاد می‌کند.

 -مفهوم خیانت مستلزم درک و تبیین مفهوم تعهد است.

 -تعهد چند لایه‌ای است، تعهد جنسی، عاطفی و مالی لایه‌های مختلف تعهد هستند.

 -میزان تعهد ما به یک نفر، بستگی به شخصیت ما و به کیستی فرد مقابل دارد. تعهد و انتظارات خود را شفاف برای طرف مقابل تان بگویید و بگذارید او هم بگوید.

 -از مسائلی که رابطه را مستعد خیانت می کند فرسودگی و خستگی است.

 _خاله‌زنک‌بازی و دل به دل زنان دادن، مرد ضعیف و نق‌نقو که هر بار داستان‌هایی برای قربانی بودن خود و هیولا بودن خانواده، جامعه و ... دارد، شکاک الکی غیرتی، متخصص در امور زنانه شدن، مرد شیربرنج(بلاتکلیف غیرقاطع)، مردم زیادی مثبت شش در چهار، نقل محافل زنانه شدن و حیض بازی، مردی که آراستگی و ... را رها کرده و پسر قشنگ مامان، رفتارهای ضد زنانه است.

 -احترام به پدر و مادر واجب اما اطاعت محض، حماقت است.

 برای شوهر کلفت و برای غیر شوهر پرنسس بودن، قدرت‌نمایی بی‌فایده، کل‌کل کردن، بی‌اعتمادی به سکانداری مرد، مادری کردن و نگرانی و دلسوزی مداوم و بی‌موقع، مقایسه دوست داشته شدن خود با علاقه مندی‌های مرد، کیش و مات کردن مردان در گفت و گو، بیرون کشیدن حرف‌های ریز قبلی و فایل‌سازی و بچه مهم‌تر از پدر هم رفتارهای ضد مردانه است.

 -درباره خیانت و لغزش، ساده‌اندیش نباشید. دلایلی که افراد دچار لغزش می‌شوند متعدد است اما لزوما پیچیده نیست و گاهی بسیار ساده است.

 -  سهم شما در خیانت رخ داده چیست؟ شاید کیستی شما به نحوی است که به شما خیانت می‌شود. سهم خودتان را هم در خیانت رخ داده ببینید که کجا اشتباه کردید.

 -عصبانیت، استرس از میان‌سالی، کاهش هیجانات و ... برخی از دلایل خیانت است.

 -وقتی خیانت رخ می‌دهد در افکار، رفتار و احساسات چه اتفاقی می‌افتد؟ همه گذشته فرد زیر سوال می‌رود و درباره آینده رابطه، گیج شده و مطمئن نیست سایر خیانت‌ها را هم متوجه شده یا نه. فرد به شدت افسرده و یا غمگین می‌شود، درباره ارزش خود به شک می‌افتد. به شدت احساس آسیب‌پذیری و ناامنی دارد. تصاویر خیانت را بازسازی می‌کند و رنج می‌کشد. حتی نمی‌داند چه می‌خواهد و به شدت احساس کرختی و بی‌حسی دارد.

 -وقتی خیانت اتفاق می‌افتد حتی الامکان از زندگی زناشویی، درج پیدا نکند. اگر می‌خواهید بمانید نظر افراد بی‌طرف را بدانید. اگر داغ بدی دیده‌اید سوگواری کنید، به مرگ بگیرید تا تکرار نشود. فرصت بدهید به این شرط که نخواهید طرف مقابل را سرزنش کنید.

 -اگر خیانت رخ داده است این استخر با شیلنگ اعتماد به تدریج پر می‌شود نه به صورت یکجا.