شنبه 24 اسفند 1392-22:49

برگزاری نشست های خبری به زبان بومی

بزرگ نیا:حقوق 160 نیروی میراث پرداخت می شود

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران گفت:برای ما قدر نیما کم تر از فردوسی نیست / چهار غرفه در نمایشگاه سلیمانیه عراق گرفتیم/ جشنواره میراث مشترک احیا می شود.


مازندنومه؛ سرویس محیط زیست و گردشگری، رضا شریعتی: صبح امروز در حالی که قریب به بیست وپنج روز از حضور دلاور بزرگ نیا بر منصب اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی وگردشگری استان مازندران می گذرد، اولین نشست خبری اصحاب رسانه با این مدیر کل در سالن اجتماعات سازمان برگزار شد.

دلاور بزرگ نیا  که پیش از این در دولت روحانی به عنوان مدیرعامل شرکت توسعه ایرانگردی و جهانگردی منصوب شده بود، با اشاره به تقسیم میراث فرهنگی به دو بخش ناملموس وملموس، زبان،گویش وآیین های مازندران را در زمره گویش های ناملموس بر شمرد وگفت:دربحث زبان وگویش باید تلاش کنیم تا اطلس گویش که در آن گویش قائمشهر، رویان و نور به اتمام نرسیده است، سال 93 تکمیل شود.

وی با بیان اینکه زبان محلی می تواند غنابخش ومکمل زبان فارسی باشد، ادامه داد: یونسکو از زبان مازندرانی به عنوان زبانی در معرض خطر ودر آستانه فراموشی یاد کرده است که در همین راستا باید با  خانواده ها وآموزش وپرورش ارتباط برقرار کنیم.

*نیما مثل فردوسی

مدیر اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی وگردشگری استان مازندران ابراز امیدواری کرد: با معرفی بزرگانی نظیر نیما، امیر پازواری و برگزاری جلسات آینده با خبرنگاران بومی به زبان محلی، تا حدودی نقش وسهم اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی وگردشگری در این بخش ایفا شود.

بزرگ نیا تصریح کرد:برای ما قدر نیما کم تر از فردوسی نیست ، نیما فردوسی مازندران است. با توجه به ان که امروز با استفاده از فناوری واینترنت  پرداختن به رویداد های بین المللی کار سختی نیست، باید برای قدر دانی از این چهره جشنواره بین المللی برگزار کرد.

مدیرعامل پیشین شرکت توسعه ایرانگردی و جهانگردی با اشاره به اثرگذاری برگزاری این جشنواره در جذب گردشگر اظهار داشت:هرکجا گندم به عمل آمد؛ کاه هم به عمل خواهد آمد که این برای گردشگری مازندران مفید خواهد بود.

این مسئول  علت توسعه کن فرانسه را  برگزاری جشنواره فیلم کن در این منطقه دانست .

*احیای جشنواره میراث مشترک

وی با اشاره به تفاهمنامه سال 85 و برگزاری جشنواره میراث مشترک با 5 کشور حاشیه دریای مازندران و15 کشور حاضر گفت : قرار بود میزبانان بعدی به ترتیب قزاقستان وارمنستان باشند ودبیرخانه دائمی جشنواره میراث مشترک در مازندران شکل بگیرد که متاسفانه مطابق پروتکل پیش نرفت اما ما بنا داریم این مصوبه را در سال 93 با استفاده از سند و پروتکل پیش برود.

وی ادامه داد:  در نظر داریم دوره بعدی را سمت معماری کشورهای حاشیه دریای مازندران اختصاص دهیم و کشورهای حاضر را به هنر تزیین درگیر کنیم.

توجه ويژه به گردشگری مذهبی

بزرگ نیا  سپس با اشاره به میراث ملموس وتقسیم آن به دو بخش محوطه های تاریخی که بیشتر مذهبی شناخته می شوند وبخش دیگر که صرفا مذهبی نبوده وتاریخی هستند، خاطرنشان کرد:قریب به 250 تا 300 میلیون مسلمان در جهان وجود دارد و با توجه به بناهایی مثل اطروش و بقعه مير بزرگ آمل ومکان های مذهبی دیگر که در استان داریم، می توانیم به گردشگری مذهبی توجه ویژه داشته باشیم.



*قله دماوند را ثبت جهانی می کنیم

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان مازندران با اشاره به چند نمونه از بناهای تاریخی استان، سه نکته اساسی حفظ بناهای تاریخی، مرمت این بناها و حرکت اجتماعی بخشیدن  بناهای تاریخی را مهم ترین ماموریت خود دانست واظهار داشت: برای حفظ بناهای تاریخی باید با تعیین حریم، دست تجاوزگران را کوتاه داشت.

وی با اشاره به 50هزار متر از محوطه زمین گوهر تپه که میراث تاریخی به حساب آمده است و خریداری نمی شود و از زارعان منطقه خواسته می شود در این مکان ها تنها با 25  سانتی متر زراعت کنند، ابراز امیدواری کرد که نقاط  پر اهمیت دچار مشکل نشوند.

 بزرگ نیا با بیان اینکه  چنانچه در بناهای تاریخی روح دمیده نشود اثری نخواهد داشت، در خصوص مرمت بناهای تاریخی گفت: اگر خیلی هنر کنیم بناهای تاریخی را به همان شکل نگه داریم لیکن نباید بگذاریم این بناها دچار تخریب بیشتری شوند .

وی هم چنین میراث طبیعی را در زیر شاخه ای از میراث دانست و با اشاره به داستان های اساطیری شاهنامه؛ پرتاب تیر از کمان آرش برای تعیین مرز ایران زمین، اسارت ضحاک دیو در چنگال فریدون ومحل زندگی زال نزد سیمرغ در کوه دماوند، نیزجنگ رستم با اکوان دیو در منطقه ییلاقی نجارکلا در دماوند از نامزدی دماوند برای ثبت جهانی خبر داد وخاطر نشان کرد:برای ثبت جهانی این قله پرونده سازی انجام می دهیم.

بزرگ نیا با اشاره به اینکه نمی توان کسی را دوست داشت و به آن صدمه زد، معادنی که در دماوند فعال هستند وانفجار های ناشی از استقرار این معادن را یک تهدید برشمرد و خاطرنشان کرد: گرچه نه من ونه دوستان در حوزه محیط زیست شناختی نداریم، ولی چنانچه برای ثبت جهانی  نیاز به غیر فعال کردن معادن باشد و برای غیرفعال شدن معادن در دماوند نیاز به پرداخت خسارت باشد، این کار را انجام می‌دهیم .



*جت اسکی گردشگری دریایی نیست

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری مازندران با اشاره به عظمت دریاچه مازندران که آن را به دریا مبدل ساخته است ابراز امیدواری کرد با همکاری دانشگاه ها و صاحب نظران، مسائل زیست محیطی این دریاچه وپسماندهای کارخانجات برطرف گردد.

بزرگ نیا با اشاره به کتاب وقایع‌نگاری یک قتل از پیش اعلام شده اثر  گابریل گارسیا مارکز وشرح مختصری از موضوع به این مضمون "اهالی منطقه ای از وقوع قتلی خبر داشتند ولی کاری برای پیشگیری از قتل صورت نداند "، دانستن صرف را کافی ندانست.

.وی در خصوص گردشگری دریایی  و در پاسخ به خبرنگاری که علت عدم انجام طرح را بودجه تلقی کرده بود گفت:قرار دادن یک اتوبوس دریایی ویا جت اسکی در دریا گردشگری دریایی محسوب نمی شود ؛ ما می توانیم از سرمایه گذاران گردشگری بخواهیم این کار را انجام دهند.

این مسئول در بخش دیگری از این جلسه با اشاره به جنگل ها وطرحی که برای پیشگیری از استحصال گیاهان در جنگل می توان در نظر گرفت، گفت:ما به راحتی می توانیم از تمام عرصه های جنگل برای گردشگری استفاده کنیم؛ برای مثال در دل جنگل دهکده فرهنگی بسازیم، چه استقبالی از آن خواهد شد؟! یا اینکه کشاورزان وباغداران خود را به سمت توریسم کشاورزی تشویق کنیم.



*4 غرفه در سلیمانیه گرفتیم

مدیر کل صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری مازندران گفت: ما بنا نداریم آموزش همگانی در صنایع دستی داشته باشیم بلکه ما باید به بررسی رشته هایی بپردازیم که فراموش‌ شده و یا در حال فراموشی است.

بزرگ نیا با اشاره به نمایشگاه سلیمانیه عراق تصریح کرد:ما در آنجا چهار غرفه گرفته ایم و در حال رایزنی هستیم تا  دو غرفه دیگر بگیریم و در این نمایشگاه وارد شویم.

مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی وگردشگری استان مازندران با انتقاد از شیوه سرمایه گذاری مرسوم ، مهم ترین حوزه در گردشگری را حوزه زیر ساخت ها دانست واظهار داشت:من نمی خواهم چهل ستون را بی ستون یا سیاه وسفید ببینم ولی امروز در دنیا یک سوم سرمایه شما را می گیرند،چنانچه در زمان مقرر نتوانستید به وعده خود عمل کنید پول و زمین را هم از شما می گیرند وحتی شما را بیرون می کنند.اینکه بیاییم وبرای گرفتن وام یا با رویای گرفتن وام وارد طرحی شویم، سرمایه گذاری حقیقی نیست.

بزرگ نیا با تاکید بر اینکه بزرگترین آسیب در حوزه گردشگری چادر خوابی است، راه حل این مشکل را کمپ های ارزان قیمت با قیمتی حدود 8000 تا 10000تومان دانست.

وی در ادامه از برگزاری جشنواره ای که در آن عکاسان استان از مکان های تاریخی عکس خواهند گرفت، خبر داد.

 بزرگ نیا با بیان اینکه  160 نیروی این سازمان حدود هشت ماه حقوق دریافت نکرده‌ بودند، گفت: در چند روز آینده با وعده ای که سازمان مدیریت داده است، به تعهدات در مقابل این افراد عمل می کنیم.

 وی همچنین در خصوص سریال پایتخت3 گفت: این سریال می تواند سبب شناساندن گویش مازندرانی شود و آرزو دارم دوستان در گفتن کلمات ولهجه دقت به خرج دهند و آن را درست ادا کنند.