پنجشنبه 29 اسفند 1392-3:4

هنرمندان ناشناخته مازندرانی

تویی که نمی شناسمت

تاکنون نمی دانستم این بازیگر مازندرانی است و اهل فلان شهر. چقدر جالب!


مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، احسان شریعت، کارشناس ارشد جامعه شناسی و مدرس دانشگاه: هنرمندان هر قوم و ملتی انعکاس دهندگان اصیل ترین و عمیق ترین عناصر سازنده ی هر فرهنگ و هویتی هستند، اما این انعکاس در خلاء صورت نمی پذیرد.

 هنر همواره باید با یک واسطه بازنمایی شود. واسطه ها یا در معنای امروزین رسانه ها نقش بسیار مهمی در عرضه و معرفی هنر هنرمندان در جامعه ایفا می کنند.

 شاید در گذشته نقش رسانه ها در بازنمایی هنر به جامعه کمتر بوده است. اما امروزه با شرایطی جدیدی که در جوامع وجود دارد نقش رسانه ها در این امر بسیار مهم تلقی می شود.

 در جوامع کنونی رسانه ها بیش از هر چیز در دادن اطلاعات و آگاهی های مورد نیاز نقش دارند. زندگی در جامعه ی امروز به دلایل مختلف به گونه ای است که افراد نمی توانند خود به طور مستقیم از حیات اجتماعی آگاهی مستقیم و بی واسطه پیدا کنند. یکی از این دلایل، بزرگی بیش از حد جوامع امروزین است. به همین دلیل رسانه ها نقش واسطه در ارائه اتفاقات و جریان های اجتماعی به افراد را بر عهده دارند.

استان مازندران به عنوان یکی از مهم ترین مناطق فرهنگی کشور دارای پیشینه فرهنگی بسیار پرباری است، ولیکن ذخیره فرهنگی مردم این استان باید از طریق رسانه های گوناگون منعکس شود.

 در حال حاضر روزنامه ها، مجلات، سایت ها، شبکه استانی صدا و سیما و رسانه های دیگر، در این زمینه فعالیت می کنند.

برای مثال اگر مردم استان گاه به ویژه نامه استان مازندران روزنامه همشهری و یا سایت معتبر مازندنومه نگاهی افکنند،اغلب با گزارش هایی از بازنمایی هنر مازندران و معرفی هنرمندان مازندرانی روبرو می شوند. اما فراتر از تمامی این رسانه ها، صدا و سیمای مرکز مازندران (شبکه تبرستان) که حتی نام خود را نیز مدیون همین اصالت فرهنگی مازندران است، اصلی ترین متولی این امر به حساب می آید.

به طور بالقوه برنامه سازی های مختلف در این رسانه می تواند منعکس کننده آداب و رسوم و اندوخته های فرهنگی مازندران باشد.

بخش مهمی از این اندوخته های ناب فرهنگی هنرمندان مختلفی اند که در شاخه های مختلف فعالیت می کنند. از شاعر و نقاش گرفته تا نوازندگان و آهنگسازان و خوانندگان موسیقی محلی مازندرانی. در این زمینه می توان همگی هنرمندان مازندرانی را که از این دیار سبز به مازندران و ایران معرفی شده اند را در دو دسته جای داد:

دسته اول) هنرمندانی که به طور ویژه بیشتر در چارچوب فرهنگ مازندرانی کار می کنند. برای مثال شاعری که فقط با زبان مازندرانی شعر می سراید. و یا عکاسی که از طبیعت مازندران عکس گرفته و آثار هنری شگرفی را خلق می کند.

دسته دوم) هنرمندانی که فعالیت شان در عرصه هنر فعالیت عام و وطنی است. آن ها از سطح استان و فرهنگ مازندرانی فراتر رفته و در زمینه کلی جامعه فعالیت می کنند. برای مثال شاعری مازندرانی که اصالتش به مازندران باز می گردد اما به زبان فارسی شعر می سراید. و یا بازیگر تلویزیون و سینما که اصالتاً مازندرانی است اما در پایتخت فعالیت کرده و کار هنری می کند. این دسته دومی ها اغلب در خارج از استان ساکن می باشند. ولیکن زادگاه و خاستگاه شان مازندران است. البته عده ی کمتری نیز در استان مازندران زندگی می کنند.

در مجموع می توان گفت هنرمندان مازندرانی بسیاری وجود دارند که به طور بسیار دردناکی از چشم های مردمان مازندران پنهان مانده اند.

 در پایتخت، هنرمندان بسیاری وجود دارند که مازندرانی بوده و به مازندرانی بودن خویش افتخار می کنند. از نقاش و مجسمه ساز و نگارگر گرفته تا شاعر و موسیقی دان و نویسنده و بازیگر و کارگردان. گاه در روزنامه ها (روزنامه های محلی و ویژه نامه های استانی) و سایت های داخلی استان با اسامی و عکس این افراد مواجه شده و متعجب می شویم.

نخستین جمله ای که در این لحظه به ذهن مان خطور می کند این است: «تاکنون نمی دانستم این بازیگر مازندرانی است و اهل فلان شهر. چقدر جالب !».

این به دلیل آن است که شبکه استانی در انعکاس هنر و معرفی هنرمندان و مشاهیر مازندرانی ضعیف عمل می کند.

 خیل عظیمی از این هنرمندان وجود دارند که افتخار این استانند. اما مردم مازندران نه آن ها را می شناسند و نه هنرشان را.

مردم بیش از روزنامه و مجله و غیره با تلویزیون خو گرفته اند. تلویزیون اصلی ترین رسانه ی حال حاضر مردم است.

 شاید به جرأت بتوان گفت تمامی مردم مازندران اصلی ترین نماینده و بازگوکننده فرهنگ بومی مازندران را شبکه تبرستان قلمداد می کنند. به همین دلیل وظیفه این رسانه در قبال شناسایی هنر مازندرانی و معرفی هنرمندان این خطه بسیار سنگین است.

به نظر می رسد دست اندرکاران و برنامه سازان شبکه استانی می بایست دست به کار شده و در اقدامی هماهنگ و برنامه ریزی شده به ساخت برنامه هایی بپردازند که در آن هنرمندان مازندرانی به طور شایسته ای به مردم استان معرفی شوند. در این راه می بایست از خرد جمعی و مشاوره بزرگان هنر و ادب استان بهره گرفته شود.