سه شنبه 12 فروردين 1393-22:12

گزارش یک بازدید

ما صنایع دستی را زنده نگه داشته ایم

گزارش+عکس از بازید مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع دستی مازندران از فضاهای تاریخی و گردشگری شهر آلاشت


مازندنومه؛ سرویس محیط زیست وگردشگری: در یک عصر بهاری اما سرد، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع دستی مازندران به همراه سردبیر مازندنومه و تعدادی از فعالان فرهنگی استان از موزه مردم شناسی و فضاهای گردشگری شهر آلاشت بازید کردند.

در این بازدید دلاور بزرگ نیا ضمن بازدید از موزه مردم شناسی این شهر، با بانوان شاغل در بخش صنایع دستی گفت وگو کرد و با مشکلات آن ها آشنا شد.

شهر آلاشت یکی از مراکز تولید دست بافت های سنتی به شمار می رود که مدیریت پیشین سازمان میراث، به بهانه های واهی اقدام به تعطیلی تنها کارگاه تولیدی این دست بافت ها  کرد.

یکی از بانوان بافنده گفت: از شهریور ماه سال گذشته کارگاه ما را تعطیل کردند و حالا مجبوریم در خانه های خود این دست بافت ها را تولید کنیم.

هنرمند دیگری هم اظهار داشت: زمانی که در کارگاه بودیم، مشتری ها به آن جا می آمدند و هم کار ما را می دیدند و هم خرید می کردند، اما الان ما کنار موزه بساط پهن می کنیم که باران و برف فروش مان را کم کرده است.

یکی دیگر از هنرمندان آلاشتی با بیان این که ما 5-4 نفر صنایع دستی آلاشت را زنده  و سرپا نگه داشت ایم، تصریح کرد: الان چون کارگاه نداریم، گردشگران فکر می کنند ما فقط فروشنده ی این بافته ها هستیم و با قسم و آیه باید ثابت کنیم این ها تولید خود ماست و ماشینی نیست تا شاید به خرید اقدام کنند.

مدیر کل میراث فرهنگی مازندران بعد از شنیدن این درد دل ها، ضمن تماس با معاون صنایع دستی خود دستور داد تا هر چه زودتر کارگاه تولید دست بافت های سنتی در آلاشت دوباره راه اندازی شود.

بزرگ نیا خطاب به این هنرمندان صنایع دستی گفت: ما کارگاه را دوباره راه اندازی می کنیم، شما هم در قالب یک شرکت تعاونی می توانید تمام کارها را خودتان بر عهده بگیرید.

وی افزود: تلاش می کنیم مکان استقرار و فروش تان را نیز با تجهیزات و المان های سنتی بنا کنیم تا باران و برف و سرما به شما آزار نرساند.

طبق گفته آگاهان محلی، در نوروز امسال حدود 4 تا 5 هزار نفر از آلاشت و موزه مردم شناسی آن بازدید کردند و بانوان فروشنده نیز اذعان داشتند در همین شرایط که کارگاه شان تعطیل شده و مکان مناسبی نیز برای فروش ندارند، روزانه بین 50 تا 100 هزار تومان فروش دارند.

در ادامه مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع دستی مازندران از فضاها و امکانات گردشگری آلاشت بازدید کرد و شب نیز جلسه ای با حضور شهردار و دو نفر از اعضای شورای شهر آلاشت در منزل یکی از اهالی برگزار شد.

بزرگ نیا در این جلسه ضمن انتقاد و طرح پرسش از ساخت بنای جدید درست در مجاور و بالاتر از ساختمان موزه، گفت: ما آمادگی داریم مدرسه راهنمایی شبانه روزی منطقه را که استفاده ای از آن نمی شود، برای اقامت گردشگران تجهیز کنیم.

این مسئول از شهردار  و اعضای شورای شهر آلاشت خواست با آموزش و پرورش استان مکاتبه کنند و ضمن پیگیری، ساختمان مدرسه را به خانه معلم و اقامت گاه گردشگران تبدیل کنند.

وی افزود: ما آمادگی داریم موزه مردم شناسی را کاملا" در اختیار شهرداری آلاشت قرار دهیم تا از صفر تا صد آن در اختیار خود شما باشد.

عبدالکریم پهلوان –شهردار آلاشت- در این جلسه با اشاره به این که زمین مدرسه متعلق به شهردرای است، گفت: ما در همین راستا چندبار با مدیرکل سابق آموزش و پرورش مازندران مکاتبه کردیم و آن ها ادعا می کنند که می خواهند اردوگاه فرهنگیان راه اندازی کنند.

وی افزود: رییس جدید آموزش و پرورش سوادکوه هم ضمن بازدید از این مدرسه، وعده داد تا این مکان به خانه معلم تبدیل شود.

بزرگ نیا نیز ضمن استقبال از این پیشنهادها بیان داشت: ما هم برای پیگیری و همکاری با شما و آموزش و پرورش آمادگی داریم تا فضای اقامتی مناسبی برای مردم و فرهنگیان فراهم شود.

در ادامه شهردار آلاشت با بیان این که منطقه ای به وسعت 72 هکتار را برای ایجاد پارک جنگلی در نظر گرفته ایم، گفت:چون این منطقه خارج از بافت است، منابع طبیعی استان بر تشریفات خاص واگذاری اصرار دارد.

پهلوان با اشاره به این که فقط 15 میلیون تومان برای تهیه این طرح هزینه کردیم، تصریح کرد: چون شهرداری متقاضی ایجاد این پارک جنگلی است، انتظار داریم با ما بیشتر همکاری کنند.

وی با بیان این که شهرداری آلاشت درآمد زیادی ندارد و برای پرداخت حقوق پرسنل خود نیز با مشکل مواجه است، بیان داشت: ما سال گذشته فقط 3 پروانه ساخت صادر کردیم.

شهردار آلاشت در پایان با بیان این که مالک بنایی که مشرف بر موزه مردم شناسی اقدام به ساخت و ساز کرده است، ابتدا نزد ما آمد و خواستار خرید یا معاوضه زمین اش از سوی شهرداری شد، افزود: ما چون توان مالی خرید یا معاوضه این زمین را نداشتیم، به ناچار به او پروانه ساخت دادیم که البته الان بنا بالاتر از ساختمان موزه رفته است.

در این جلسه سهراب نعمتی و محمد آذربهرام – دو عضو شورای شهر آلاشت- نیز به بیان مسایل و مشکلات موجود در منطقه پرداختند.