پنجشنبه 14 فروردين 1393-21:11

روستا سازی شگرد تازه زمین خواران

ایجاد روستایی جعلی به نام «اجت» در ورسک

ساخت و ساز غیر قانونی و قطع درختان راش در منطقه ای که جزو منابع ملی قلمداد می شود، آغاز شد و در میان مالکان ویلاهای این روستای خودتاسیس، نام همسران چند مسئول قبلی و فعلی دیده می شود+عکس


مازندنومه؛ سرویس محیط زیست و گردشگری:  ورسک روستایی زیبا و کوهستانی در کنار جاده سودکوه به تهران است.

از ویلاسازی و خوش نشینی موجود در روستا که بگذریم، حرکتی عجیب و ساختی روستایی جعلی در چند کیلوتری ورسک، پرسش ها و ابهاماتی را به وجود آورده است؛ سئوالاتی که هر گز برای آنان جوابی داده نشد.

 مردم ورسک هنوز هم نمی دانند در ابتدای سال 92  و در پایان دولت قبل چه گذشت که از دل روستای شان، روستایی جدید با نام «اجت» ایجاد شد.

 طی صورت جلسه ای در تاریخ 05/02/1392  که به امضای تمامی مسئولان شهرستان سواکوه  رسیده، منطقه جنگلی اجت در اطراف روستا، خالی از سکنه اعلام شد و فقط دو خانوار دامدار هستند که به صورت ییلاقی برای چرای دام از آن جا استفاده می کنند.

50 روز پس از امضای این صورتجلسه که به تایید نماینده مجلس در منطقه، فرماندار و دیگر مدیران اجرایی و نهادی سوادکوه رسید، انتخابات شوراها در 24 خردادماه سال 92 در این مکان خالی از سکنه برگزار شد و افرادی نیز به عنوان عضو شورا معرفی شدند.

پس از این اقدام، ساخت و ساز غیر قانونی و قطع درختان راش در منطقه ای که جزو منابع ملی قلمداد می شود، آغاز شد و در میان مالکان ویلاهای این روستای خودتاسیس، نام همسران چند مسئول قبلی و فعلی دیده می شود!



در سرشماری سال 1391، جمعیت ورسک هزارو 84 نفر اعلام شد و  جالب اینجاست که در این سرشماری از مکان هایی اسم برده شده که فقط 4 خانوار زندگی می کردند، اما اسمی از اجت در آن نیست.

ایجاد روستای جدید به اینجا ختم نمی شود و کاش حرف مردم ورسک فقط همین بود. در اقدامی عجیب و فوری، اداره برق سوادکوه که گویا به تمامی نقاط برق رسانده و فقط همین نقطه از ایران است که برق نرسیده، دکل های برق فشار قوی را در مسیری راه عموم قرار داد که با اعتراض مردم و حضور آن ها در جلوی ماشین های اداره برق، مانع از این پیشروی شدند.



بد نیست بدانیم جاده ورسک 2 متریست و اگر در بعضی نقاط عرض آن بیشتر است، خاک های رانشی ست که حتی با کمی گام برداشتن ریزش می کند.

زیر این جاده 2 خط لوله آب آشامیدنی مردم ورسک عبور می کند که بسیار قدیمی ست و مشخص نیست چطور کارشناسان اداره برق سوادکوه به این نتیجه رسیدند که روی لبه جاده رانشی و روی لوله های آب قدیمی دکل های برق قرار دهند!؟



عکس های گرفته شده ی فعالان محیط زیستی حاکی از قطع درختان راش در بزرگترین راشستان خاورمیانه است. طی نامه ای که مردم ورسک به معاون رئیس جمهوری - معصومه ابتکار- رساندند، او دستور پیگیری سریع را به استاندار مازندران داد.

تا همین حالا نیز به محیط زیست و منابع ملی آسیب های زیادی وارد شده است، ولی امیدواریم حداقل خانم ابتکار به داد بزرگترین راشستان خاورمیانه برسد که به ویلا تبدیل می شوند.



در پی شکوائیه مردم و شورای روستای ورسک، فرماندار سوادکوه که خود اولین امضا کننده صورتجلسه 5 اردی بهشت ماه 1392 بود،  در نامه ای به استاندار مازندران  در آذر 92، اجت را روستایی با 20 خانوار در سرشماری سال 90 اعلام کرد، اما همانطور که گفته شد در سرشماری سال 91 اسمی از این مکان نیامده و خود ایشان هفت ماه قبل نظر دیگری داشتند.

 اصلا" مشخص نیست در روزهای پایانی عمر دولت قبل چه اتفاقاتی افتاده است و اکنون دهیار و اعضای شورای روستا به خاطر مخالفت ها و پیگیری های شان تهدید به بر کناری از سمت شان شده اند!



تخلف بزرگ تر این که با اینکه در سال 87 منابع طبیعی سوادکوه در نامه ای به دادستان سوادکوه، منطقه مورد نظر را به عنوان بنه دامی دامداران و جزء اراضی ملی و زراعی اعلام کرده، چطور این اراضی ملی با قطع درختان راش تبدیل به خانه هایی برای خوش نشینی برای چند روز از سال می شود؟

منطقه چند هکتاری اجت در نزدیکی ورسک مثل صدها روستای خودساخته ای که در سال های اخیر در مازندران تشکیل شده است، مورد تاخت و تاز ویلاسازان قرار گرفته است. آیا کسی پیدا می شود به داد منابع ملی و جنگل خدادادی ما برسد؟

گفتنی است تمام اسناد و مدارک مربوط به این زمین خواری و روستاسازی نزد مازندنومه محفوظ است.