شنبه 16 فروردين 1393-13:36

بخش دولتی پاسخگوی نیازها نیست

فرماندار قائم شهر: باید به دنبال سرمایه گذار برویم

در زمان استاندار جدید هیچ جلسه ای از سوی ستاد راهبردی مازندران تشکیل نشده است/5 هزار نفر در قائم شهر بیمه قالیبافی هستند، اما 150 نفر قالی می بافند!


مازندنومه؛ سرویس اقتصادی، رضاشریعتی: صبح امروز همزمان با پایان تعطیلات ایام نوروز و با هدف بررسی وضعیت موجود اشتغالزایی در شهرستان قائمشهر، جلسه ای با حضور اعضای ستاد راهبردی کارگروه توسعه وسرمایه گذاری اشتغال در محل فرمانداری شهرستان قائم شهر برگزار شد.

این جلسه از ساعت 11:10 دقیقه همزمان با حضور مهدی محمدی –فرماندارقائمشهر-  آغاز شد و فلاحی -دبیر کارگروه توسعه وسرمایه گذاری اشتغال شهرستان- مهم ترین مسئله موجود در این کارگروه را پیگیری وضع اشتغال ایجاد شده و ثبت آن در سامانه رصد دانست.

دبیر کارگروه توسعه وسرمایه گذاری اشتغال شهرستان قائمشهر اظهار داشت: بر اساس آمارهای موجود در سامانه، 3979 سهمیه به شهرستان اختصاص یافت.

فلاحی مهم ترین دستاورد جلسات سال گذشته این کارگروه  را توجه به ایجاد اشتغال پایدار، توجه به اشتغال روستایی و ادامه روند پرداخت تسهیلات به اشتغال زایی خانگی دانست.

* ارتباطی بین دستگاه های اجرایی وجویای کار وجود ندارد

دکتر جعفر اولادی  -عضو ستاد راهبردی توسعه مازندران- با اشاره به مفهوم کار آفرینی، لازمه کارافرینی را داشتن اندیشه دانست واظهار داشت: مفهوم کارآفرینی داشتن پول ، امکانات واعتبار نیست.

وی تصریح کرد: فرصت شغلی با ایجاد اشتغال متفاوت است، شناخت فرصت شغلی، پتانسیل انسانی و پتانسیل منابع خوب است ولی در صورتی که این موضوع به صورت کلی در نظر گرفته شود موفقیتی به بار نخواهد آورد.

اولادی  با اشاره به اینکه در زمان استاندار جدید هیچ جلسه ای از سوی ستاد راهبردی مازندران تشکیل نشده، در حالی که در زمان طاهایی یک هفته در میان این جلسات پیگیری می شد، ادامه داد: آنچه جویای کار در محیط خارج می بیند وآنچه در دستگاه اجرایی است با هم فرق دارد و از طرفی ما هیچ ارتباطی بین دستگاه های اجرایی وجویای کار نمی بینیم.
عضو ستاد راهبردی توسعه مازندران ابراز امیدواری کرد دستگاه های اجرایی پتانسیل خود را بشناسند و از طرفی اداره کل کار افراد را بر اساس مهارت ها دسته بندی کند.

دکتر اولادی ضمن انتقاد از طریقه ارائه خدمات به مشاغل خانگی به مفهوم شغل نیمه وقت اشاره کرد و  ابراز داشت: در مشاغل خانگی عده ای می آیند وجایی را اجاره می کنند و از وام ها بهره می برند، در حالی که محصولی مشاهده نمی کنیم که این نشان از آن دارد هیچگاه فکری به افراد ندادیم که باید چکار کنند!

این استاد دانشگاه هزینه لازم برای ایجاد هر شغل را با توجه به اطلاعات منتشر شده از سوی دولت بالغ بر  120میلیون تومان دانست وابراز امیداوری کرد: با تشکیل اتاق فکر اشتغال و در نظر گرفتن راه هایی نظیر منع خرید ادارات از محصولاتی که در شهرستان تولید می شود از جای دیگر  به رونق کار آفرینی کمک می شود.

*5 هزار نفر بیمه قالیبافی هستند، 150 نفر قالی می بافند!

شیرخانی -رییس اداره صنعت، معدن، تجارت قائم شهر- ضمن تایید سخنان دکتر اولادی به نقص قانون پیرامون مواردی نظیر بیمه قالیباف ها اشاره کرد وگفت: در شهرستان چیزی حدود 5 هزار نفر در بخش قالیبافی بیمه هستند، چنانچه از آنها بخواهیم قالی های شان را تحویل دهند شاید کم تر از 150 نفر بتوانند این کار را انجام دهند.

این مسئول اظهار داشت:حتی با وجود تعهدات لازم قادر نیستیم بیمه این افراد را قطع کنیم .

*5 هزار خانواده تحت پوشش کمیته امداد هستند

ابوالحسن رنجبر -رییس کمیته امداد امام (ره) قائم شهر- با اشاره به ضوابط بانک ها برای وام های بالای ده میلیون تومان ارائه ضامن را مهم ترین  دغدغه افراد تحت پوشش این کمیته برای دریافت تسهیلات اشتغال دانست.

این مسئول افزود: سال گذشته با اعتباری بالغ بر 5میلیارد و 194 میلیون تومان 572 طرح مشاغل خانگی و خوداشتغالی برای مددجویان ایجاد شد.

وی گفت:  در قائم شهر هشت هزار و 793 نفر در قالب پنج هزار و 116خانوار تحت پوشش کمیته امداد هستند.

*بخش دولتی پاسخگوی نیازها نیست

فرماندار قائم شهر  با اشاره به نامگذاری سال 93 به " اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی" از سوی رهبر انقلاب ابراز امیدواری کرد تا در پایان سال در سایه تلاش، خدمات مناسبی به شهرستان ارائه شود.

مهدی محمدی با اشاره به بیکاری 167 نفر از فرزندان ایثارگر با مدرک کارشناسی  به  اهمیت تلاش برای جذب سرمایه‌گذار اشاره کرد و افزود: برای بهبود وضع بیکاری باید با بخش خصوصی در بحث سرمایه گذاری همکاری کنیم؛ چرا که بخش دولتی نمی تواند پاسخگوی نیاز های ما باشد