دوشنبه 25 فروردين 1393-23:6

فرسنگ ها دور از هدف ها

فلاح: ما شعار دادیم، همسایه ها عمل کردند

گزارش+عکس از نشست توافقنامه طرح توسعه پایدار مازندران با محوریت انرژی


مازندنومه؛ سرویس اقتصادی، محمد اسماعیل بخشی سورکی: ظهر امروز با حضور استاندار، معاونان، فرمانداران، مدیران ستادی و اجرایی و 35 نخبه شرکت های نفتی و پتروشیمی موافقت نامه توسعه پایدار استان مازندران با محوریت انرژی، فناوری و مدیریت ارزش و تامین، امضا شد.

در این جلسه علی احسانی- معاون برنامه ریزی و اشغال استاندار-با بیان اینکه اولین جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان را با امضای این موافقت نامه آغاز کرده ایم افزود: لازم است در این راستا و تحقق شعار امسال و همچنین سیاست های مقاومتی ابلاغی با جلب نظر و مشارکت همه مردم و دستگاه های اجرایی و با نگاهی فرابخشی در راستای توسعه استان گام بر داریم.

وی ابراز داشت:مازندران به جهت تبادلات انرژی از جایگاه استراتژیک فوق العاده ای برخوردار و لازم است تا با ایجاد بسترهای مناسب و توجه به برنامه آمایش سرزمینی از استعدادهای نهفته در دریای مازندران بهره برد.

معاون استاندار مازندران توسعه پایدار را مبتنی بر ساخت تجهیزات نفت و گاز در داخل، ایجاد اشتغال،جذب فاینانس های خارجی ،سرعت بخشیدن به عوامل توسعه و جذب سرمایه گذار ریسک پذیر و...دانست .

*100 میلیارد تومان فعالیت

حسین شیرزاد-معاون سرمایه گذاری و اقتصاد بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)- اظهار داشت:این بنیاد با 90 میلیارد تومان در بخش پروژه های سرمایه گذاری و 10 میلیارد تومان در بخش حوزه های آموزشی فعالیت دارد.

وی گفت:امیدواریم این رقم به 150 میلیارد تومان بیش از رقم فعلی سرمایه گذاری در استان ارتقا یابد.

*سرمایه گذار نه سرمایه دار

آیت الله طبرسی-نماینده ولی فقیه در استان مازندران- در این نشست اظهار داشت:استقلال سیاسی و فرهنگی یعنی اینکه یک ملت بتواند روی پای خود بایستد.

وی با بیان اینکه کشورهای غیر مستقل همواره دست شان زیر سنگ استعمارگران است افزود:کشورهای مستقل نه تنها از اخم و ترش کردن کشورهای قدرتمند هراسی ندارند، بلکه با جنگ نرم و مبارزه سلبی با آنها وارد مبارزه می کنند.

نماینده ولی فقیه در استان مازندران با بیان اینکه باید خودمان را باور کنیم، افزود: بهترین اطبا و نخبگان دنیا ایرانی هستند و هر یک از ما برای ساخت این کشور مسئولیتی بزرگ داریم.

وی با نکوهش تقدیس سرمایه دار افزود:باید سرمایه گذاری کرد چرا که سرمایه دار تنها به فکر منفعت و رفته خود است اما سرمایه گذار ریسک می کند و به میدان می آید و باید هم از او حمایت شود.

خطیب جمعه ساری با بیان اینکه هر شخصیت سیاسی باید با تمام توان برای اقتصاد این استان پهناور کار کند، افزود:باید تلاش کرد تا دیگر شاهد محرومیت مردم در این استان نباشیم.

وی ادامه داد:بستر برای سرمایه گذاری در این استان فراهم است و وقتی هم قرار به مدیریت جهادی می شود باید نظام بروکراسی اداری از بین برود.

آیت الله طبرسی بر لزوم توجه جدی مسئولان به شعار سال رهبری تاکید کرد و گفت:جاده های استان وضع نابسامانی دارد و باید باید به شعارهای رهبری دقت کرد و با آن شعاری برخورد نکرد.

*شهرک انرژی و فناوری در بندرامیر آباد احداث می شود

بهرام بارانی-عضو هیات مدیره شرکت متان- هم در این مراسم با بیان اینکه کلاس رقابت پذیری ایران با رتبه 82 از بین 200 کشور مورد ارزیابی قرار گرفته است، افزود: ایران در حال گذر به مرحله دوم است، در حالی که کشورهایی مانند مالزی در حال گذر از مرحله دوم به مرحله اول هستند.

وی با اشاره به اینکه ایران با در اختیار داشتن 13 درصد منابع نفتی کره زمین در رتبه 113 شاخص نوآوری در جهان و رتبه 34 تولید علم قرار دارد گفت: کشوری مانند ترکیه که همه انرژی مورد نیاز خود را خریداری می کند رتبه 40 تولید علم و رتبه 68 در نوآوری را داراست.

این فعال اقتصادی با مقایسه آمار برخی کشورهای دیگر با ایران اظهار داشت:ایران پهناورترین و یکی از ثروتمندترین کشورهای دنیاست، اما متاسفانه از بسیاری از کشورها مانند مالزی، سنگاپور، قطر و ترکیه از نظر نوآوری عقب مانده است.

وی گفت:طرح پایلوت شهرک انرژی و فناوری در 60 هکتار از ارضی بندرامیر آباد احداث خواهد شد که با اتمام این طرح در حدود پنج هزار نیرو متخصص می توانند مشغول به کار شوند.

*مازندران دومین واحد جی.تی.تی.پی کشور را احداث می‌کند

احمدرضا حیدرنیا-مدیر طرح های شرکت ملی پتروشیمی ایران- در این نشست اظهار داشت: استان مازندران به لحاظ صنعتی عقب مانده است.

وی با اشاره به اینکه مدیران در برخی از واگذاری ها به شرکت های خصوصی تعجیل کرده اند افزود: برای مثال ماهشهر و عسلویه از مراکز فعال در حوزه صنایع پتروشیمی بودند که در مقطعی با رکود مواجه شدند.

حیدرنیا تصربح کرد: شایسته بود دولت باید در بحث واگذاری‌ها به آهستگی، حضور خود را کمرنگ می‌کرد که امیدواریم دولت تدبیر و امید به این مسئله توجه کند.

وی افزود: توجه ما در صنایع پتروشیمی به صنایع بالادستی است که البته در این زمینه هم موفق نبودیم و کمتر به صنایع پایین دستی توجه کرده‌ایم.

حیدرنیا با بیان اینکه در دنیا واحدهایی را به تولید رسانده‌اند که پروپیلن محور و یا جی.تی.تی.پی است، گفت: این واحدها صنایع زیادی را زیر پوشش خود قرار می‌دهند.

مدیر طرح‌های شرکت ملی پتروشیمی ایران با اشاره به اینکه با پیشنهاد استاندار مازندران این واحد در مازندران احداث می‌شود که از خط لوله چهارم سراسری هم قرار است تغذیه شود، اظهار داشت: در اقتصاد مقاومتی باید برای پیشبرد کار به مردم روی آورد و در اجرای این طرح‌ها برای مشارکت مردم، جذابیت و اعتماد ایجاد کرد.

 

وی با بیان اینکه اجرای این پروژه به سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری نیاز دارد، افزود: در بندر امیرآباد، محل مناسبی برای احداث این پروژه در نظر گرفته شده است.

حیدرنیا با اشاره به اینکه یک واحد این چنینی در بندر دیر در دست احداث است و مازندران دومین واحد جی.تی.تی.پی کشور را احداث می‌کند، ادامه داد: اگر دولت هم بتواند در نخستین سرمایه‌گذاری نفت و پتروشیمی در مازندران حضور یابد، کمک خوبی به این پروژه خواهد شد.

*یکسان‌سازی قراردادهای نفتی کار مجلس است

احمدرضا درویش-عضو هیئت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات نفت کشور – هم در این نشست اظهار داشت: توسعه مستلزم داشتن انرژی است و کشور آمریکا به همین منظور در پنج گوشه جهان برای دریافت انرژی، پایگاه دارد.

وی با بیان اینکه آمریکا در چند سال آینده به خودکفایی در انرژی می‌رسد، افزود: به این ترتیب نقش عربستان و کشورهای تولیدکننده انرژی، دیگر برای آمریکا حالت بحرانی ندارد.

درویش با اشاره به اینکه در دنیا برای 200 سال آینده گاز داریم، ادامه داد: اما گاز نیاز به فناوری دارد.

وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری کشورها برای صنعت نفت و گاز انرژی است و کشورهایی مانند آمریکا، کانادا، نروژ و انگلیس در این زمینه سهم زیادی دارند، گفت: حتی اگر جنگ جهانی سوم هم شکل گیرد انرژی می‌تواند نجات‌بخش این کشورها باشد.

عضو هیئت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات نفت کشور با اشاره به اینکه خواستار یکسان‌سازی قراردادهای نفتی هستیم و همانطور که با خارجی‌ها قرارداد می‌بندند با طرف‌های داخلی هم این‌گونه باشند، اظهار داشت: یکسان‌سازی قراردادهای نفتی کار مجلس است و اگر این کار انجام نشود صد سال دیگر هم به جایی نمی‌رسیم.

این استاد دانشگاه در ادامه اظهارات خود با انتقاد شدید از یکی از مدیران دولتی شرکت نفت افزود:او دل مرا شکست اما بداند مملکت پر از مدیران پرتوان است اما متاسفانه شما نمی خواهید کار را به داخلی ها بسپارید.

وی با بیان اینکه من یک ایرانی ام و حق دارم که حرف خود را بزنم افزود:امیدوارم کلامم در راستای مصلحت و منفعت کشورم بوده باشد.

*به دنبال سهم حقیقی خود هستیم

سیروس تالاری –رییس هیئت مدیره شرکت متان – نیز دراین نشست اظهار داشت:اولین گام عملیاتی صنعت فرایند مایع سازی گاز طبیعی(NGL)با مصوبه هیات دولت به زودی در مازندران آغاز خواهد شد.

وی به اهمیت این صنعت در ایران و جهان اشاره کرد و گفت:با توجه به حجم منابع گازی کشور این نوع صنایع افق استراتژی صنعت گاز ایران را ترسیم خواهد کرد.

تالاری با بیان اینکه با مثلث روسیه ایران و عراق، شاهد پیوندهای اثرگذار اقتصادی در دنیا خواهیم بود، افزود: ایران و روسیه محور گاز مورد نیاز دنیای غرب هستند و ذخایر نفتی عربستان هم به شدت رو به افول است و برداشت از ذخایر آنها هر روز در حال کاهش است.

رئیس هیئت مدیره شرکت متان با اشاره به اینکه عربستان هدف‌گذاری کرده بود روزانه 12 میلیون بشکه نفت صادر کند که نتوانست به این هدف دست یابد، ادامه داد: اما در مقابل، عراق به سرعت با مخازن نو و جوان، به دنبال جایگاه جدیدی در سیاست‌های انرژی دنیا است.

وی افزود: اگرچه این مسئله می‌تواند برای ما تهدید باشد اما به خاطر نزدیکی‌هایی که بین مردم ایران و عراق وجود دارد، این موضوع را فرصت قلمداد می‌کنیم و نقش مازندران در این فرآیند بسیار مهم است.

تالاری با بیان اینکه 18 درصد ورودی‌های صندوق توسعه به فناوری ساخت تجهیزات در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی اختصاص یافته است، گفت: ما به دنبال سهم حقیقی این بخش هستیم.

رئیس هیئت‌مدیره شرکت متان با اشاره به اینکه سهم ساخت نیروهای داخلی در پروژه‌های ملی ما کمتر از 20 درصد است، گفت: اما سهم ما در تولید، بهره‌برداری و نگهداری از این پروژه‌ها بیش از 90 درصد است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود وابستگی به نفت و گاز بعد از 100 سال را بدون توجیه دانست و گفت:ما در این امر قصوری نا بخشودنی مرتکب شده ایم.

تالاری به بیان اینکه با توجه به افق 1404 هنوز نتوانستیم ایرانی بسازیم که در این بخش از شان و منزلت خود در دنیا دفاع کند افزود:باید در مقابل تمام کوتاهی ها پاسخگو باشیم.

وی توسعه دانش و تکنولوژی در ارتباطات امروز را یکی از اهرم های مدیریت در دنیا دانست و گفت:ما باید از خواب غفلت بیدار شویم.

تالاری در ادامه به نقش و نفوذ امریکا در مناسبات جهانی و تولید علم در جهان اشاره کرد و گفت:65 درصد علم دنیا در امریکا تولید می شود که از آن بهترین تکنولوژی را ساخته اند.

وی ادامه داد: دانش باید تبدیل به فن آوری و محصول شود تا قابل استفاده باشد و این موضوع از ضرویات کشور ماست وگرنه با این ور و آن ور رفتن و مرگ بر این و آن گفتن تنها خودمان را گول می زنیم.

*ما شعار دادیم و کشورهای همسایه اجرا کردند

ربیع فلاح جلودار-استاندار مازندران- اظهار داشت: در حوزه فرهنگ، اقتصاد، عزم ملی و مدیریت جهادی چهار کارگروه تشکیل دادیم که تا پایان اردیبهشت‌ماه این کارگروه‌ها آغاز به کار می‌کنند.

وی با بیان اینکه همه ما تعهد داریم در پیشبرد اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، تلاش کنیم، افزود: از اهداف خود، فرسنگ‌ها دور هستیم، ما شعار دادیم و کشورهای همسایه اجرا کردند.

فلاح در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در مازندران در کمال امنیت و آرامش به سر می‌بریم و دستگاه قضایی هم به صورت تنگاتنگ در پیشبرد اهداف، با ما همسو است، تصریح کرد: بودجه امسال ما 22 درصد نسبت به مصوب سال قبل، افزایش یافته است.

وی ادامه داد: اگر ادعا داریم که می‌توانیم تولید کنیم، این تولید باید ثابت باشد و این‌گونه نشود که مثل سال‌های گذشته در زمان برداشت محصولات کشاورزی، به ویژه برنج، برنجی بیشتر از نیاز کشور وارد شود.

استاندار مازندران با بیان اینکه در حوزه تجارت هم امسال باید نمود خاصی داشته باشیم و صادرات هم افزایش یابد، گفت: نباید اجازه بدهیم زمان از دست ما بگذرد.

وی با اشاره به اقداماتی که در حوزه گردشگری در دست انجام است، خاطرنشان کرد: از مدیرکل گردشگری مازندران خواسته‌ایم برنامه هر شهرستان به فراخور ظرفیت‌های آن شهرستان در حوزه گردشگری ابلاغ شود.

فلاح امضای توافقنامه در زمینه ایجاد شهرک انرژی در مازندران و این نشست را رویدادی بزرگ قلمداد کرد و گفت: این دستاورد را به رهبری، رئیس‌جمهور و مردم مازندران تبریک می‌گوییم.

در پایان این نشست، توافقنامه طرح توسعه پایدار مازندران با محوریت انرژی و با تاکید بر احداث شهرک انرژی در بندر امیرآباد به امضای استاندار مازندران و تالاری رئیس هیئت مدیره شرکت متان رسید.