سه شنبه 23 ارديبهشت 1393-0:55

عدالت، برترین اصلاح

یادداشت فرماندار میاندورود به مناسبت میلاد امام علی(ع)/ سياست عادلانه، سياستي مبتنی بر عدل است و اهميت و روح اصلاحات، پافشاري بر عدالت و تحقق آن است.


مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، ارسطو قادری، فرماندار میاندورود: در هر نظام سياسي ارزش‌ها و ضدارزش‌ها بر مبناي اصول ايدئولوژي و مكتب مقبول در جامعه تعريف شده است.

  همواره عملكرد نظام سياسي از حيث رويكردهاي نظري و از جهت اجرايي و عملي بر محور آن ارزيابي مي‌شود. بر این اساس "عدالت و ظلم" دو محور متضادند كه در همه سيستم‌هاي سياسي، مورد توجه خاص قرار گرفته و به فراخور منويات و مفاهيم ايدئولوژيك تعريف و تحليل مي‌شوند.

عدالت عملاً مدينه فاضله‌اي است كه نظام سياسي براي نيل به آن تمام همّ و جهد نظري و عملي خود را به كار مي‌بندد و هدف غايي تمامي تلاش‌هاي فكري و اجرايي را در عرصه سياست و حكومت تشكيل مي‌دهد، از این رو امام علي(ع)، اعمال عدالت را بهترين روش براي جلب اعتماد مردم و حفظ صيانت از حمايت‌هاي مردمي توصيه مي‌فرمايد.

باید گفت روش‌هاي امروزي كه در واقع عرصه سياست را به صحنه نمايشي فريبنده، براي جلب آراي مردم، تبديل كرده و با طراحي رقابت‌هاي غيرواقعي احزاب حكومتي، عوام‌فريبانه، آزادي سياسي را متبلور مي‌سازد، در قاموس ولايت علوي، جايگاهي ندارد و رقابت باید بر محور عدالتخواهي استوار شود.

از منظر علي(ع)، جمال و آبروي حاكمان به ارائه سخنان زيبا و شعارهاي فريبنده و ژست‌هاي تبليغاتي نيست، بلكه خدمتگزاري مبتني بر اصل عدالت، همه عزت و آبروی ولايت را تعيين مي‌كند، چرا که مي‌فرمايد: "عدالت، موجب پايداري ملت و آبروي حاكمان است."

امیرالمومنین (ع)عدالت را برترين اصلاح مي‌داند، چرا که ضعف‌ها، بي‌نظمي‌ها و ناكارآمدي‌ها ناشي از خروج امور از موضع خود است.

به باور من، سياست عادلانه، سياستي مبتنی بر عدل است و اهميت و روح اصلاحات، پافشاري بر عدالت و تحقق آن است.

در همین راستا نظام سياسي پويا، نظامي با خود ارزيابي مداوم و مطالعه شرايط جديد اجتماعي است و باید با به کارگیری روشهای نوین در راستای خدمت به مردم و اداره جامعه تلاش کرد.

از سوی دیگر  ظلم عامل فساد نظام سياسي است، سیاست ها و برنامه‌ها را آلوده می کند و مانع پيشرفت و سازندگي كشور می شود.  در رأي و نظر امام علي(ع) ظلم، ريشه و علت همه آفات نظام سياسي است.

در بيان امام علي(ع)، هيچ فاصله‌اي بين سياست و عدالت نيست، چرا که او فقط سياستي را كارآمد مي‌داند كه بر مبناي عدالت استوار باشد.از منظر آن حضرت حتي در برخورد با قاتل امام مسلمين نيز نمي‌توان از مرز عدالت خارج شد.

 اگر حاكميت سياسي، از مسير عدالت، چه از باب مصلحت‌انديشي و تساهل و چه به عنوان يك چرخش فكري و ايدئولوژيك، دور شود، همه آفات ديگر، سر برخواهند آورد و نابساماني در زندگي فردي و اجتماعي از هر حيث خودنمايي خواهد كرد.

اميرمؤمنان علي(ع) معتقد است كه با وجود ظلم در نظام سياسي، دين و دنياي مردم آشفته مي‌شود و جامعه به كلي در مسير قهقرا قرار مي‌گيرد.

*سخنرانی فرماندار میاندورود در در مراسم پدران آسمانی در گلزارشهدای سورک که به صورت یادداشت تنظیم شده است.