پنجشنبه 1 خرداد 1393-13:26

شهردار ساری بیان کرد:

افزایش 400 درصدی بودجه فرهنگی/ساری شهر بهارنارنج است

شهردار ساری: به گواه تاریخ و سفرنامه‌نویسان، ساری شهر بهار نارنج است/معاون سیاسی استاندار: برنامه‌های شهرها باید دارای پیوست فرهنگی باشد/ نماینده ساری:وضعیت معماری ایرانی و اسلامی تبدیل به معجونی شده و این وضعیت نیازمند رسیدگی است/امام جمعه ساری: اقتصاد و فرهنگ نشکن می‌خواهیم.(گزارش+عکس از اجلاس مجمع مشورتی کمیسیون‌های فرهنگی-اجتماعی کلان شهرها و مراکز استان‌ها)


مازندنومه؛ سرویس فرهنگی، کلثوم فلاحی: مهدی عبوری در دومین اجلاس مجمع مشورتی کمیسیون‌های فرهنگی-اجتماعی کلان شهرها و مراکز استان‌ها در سالن اجتماعات هتل بادله ساری، اظهار داشت: امیدواریم امسال پایانی بر توزیع ناعادلانه اعتبارات و امکانات در کشور و شروعی برای روند رشد و توسعه باشد.

شهردار ساری با بیان اینکه ساری دارای موقعیت ممتاز و تاریخ 50هزار ساله است، افزود: به گواه تاریخ و سفرنامه‌نویسان، ساری شهر بهار نارنج است؛ شهری با 19 مرکز دانشگاهی و شهر سواحل شنی و خنده‌ها و خاطره‌ها.

عبوری با اشاره به اینکه با نامگذاری سال توسط رهبری، بودجه فرهنگی شورا و شهرداری ساری را نزدیک به 400 درصد افزایش دادیم، تصریح کرد: فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی همزان با فعالیت‌های عمرانی و خدماتی در ساری ادامه پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه فرهنگ را هم‌سنگ عمران می‌دانیم یادآورشد: احداث نیروگاه زباله‌سوز با ظرفیت 45 تن زباله در روز و تولید پنج مگاوات برق در ساعت، همگام با شهرداری تهران در ساری هم در دست انجام است.

عبوری با اشاره پروژه‌های متعدد عمرانی در دست ساخت شهرداری ساری، افزود: ساری قابلیت‌های زیادی در حوزه گردشگری دارد و مسئولان استان باید به این صنعت توجه کنند.

*قبل از انقلاب اسلامی مقوله فرهنگ مغفول مانده بود

 رئیس شورای شهر ساری در سخنانی، اظهار داشت: توجه به مقوله فرهنگ و ارزش‌های اسلامی از مسائلی است که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی مغفول مانده بود.

وی با بیان اینکه امام راحل به درستی این مسئله را درک کردند و تشخیص دادند و انقلاب فرهنگی 57 به ثمر نشست، تصریح کرد: تشکیل شورای انقلاب فرهنگی نشان از نگاه دقیق انقلاب به فرهنگ دارد.

رئیس شورای شهر ساری با اشاره به اهمیت تشکیل شوراها و لحاظ کردن آن در قانون اساسی، یادآور شد: کمیسیون فرهنگی از مهم‌ترین مباحث مطرح شده در شوراها است.

*برنامه شهرها پیوست فرهنگی داشته باشد

علیرضا یونسی در این همایش اظهار داشت: انسان موجودی دو وجهی است که وجه مادی و معنوی انسان توام نیازمند رسیدگی است.

وی با بیان اینکه توجه صرفا به وجه مادی انسان‌ها نمی‌تواند انسان کاملی را به جامعه تحویل دهد، گفت: دغدغه‌های فراوانی از سوی اندیشمندان علوم اجتماعی در این زمینه بروز کرد و به دنبال جمع و مکانی بودند که بهترین زندگی را داشته باشند.

معاون سیاسی، امنیتی استاندار مازندران با اشاره به اینکه شهر فقط به معنای ساختن پل، جاده، پارک، امور مادی و ... نیست ، ادامه داد: اگرچه این مسائل هم باید لحاظ شود اما شهر به مثابه موجود زنده‌ای است که حیات بشری را در خود جای داده است و هر اقدامی در راستای تقویت روح حیاتی شهر، تاثیر مهمی بر زندگی مردم دارد، به همین منظور باید در تصمیم‌ها بر حساسیت‌های فرهنگی تاکید شود

وی با اشاره به اینکه تنها شش درصد از شعارهای مردم در انقلاب اسلامی، شعار اقتصادی بود، گفت: بیش از 60 درصد از شعارهای مردم در زمینه فرهنگی بود.

وی با بیان اینکه برنامه‌های شهرها باید دارای پیوست فرهنگی باشد، اظهار داشت: فرهنگ، حقیقت و شاکله یک جامعه است.

یونسی با اشاره به اینکه شوراها عصاره عقلانیت اجتماعی هستند، تصریح کرد: اراده مردم در قامت شورا تبلور یافته است.

وی با بیان اینکه آموزش شهروندان از جمله وظایف شوراها در حوزه فرهنگ است، ادامه داد: شوراها بخشی از وظایف را به پیکره اجتماع واگذار کنند و از ظرفیت محله‌محوری بهره ببرند.

*تاکیدات رهبری درباره فرهنگ به دلیل ویژگی‌های این مقوله است

در ادامه این مراسم نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بار فرهنگی امروز شوراها، سنگین‌تر از تخصص‌های دیگر این نهاد است.

  رمضان شجاعی کیاسری با بیان اینکه فرهنگ، مقوله‌ای متفاوت با دیگر مقولات و خدمات در سراسر دنیا است، گفت: فرهنگ، چرخ جلوی اقتصاد و سیاست است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس خاطرنشان کرد: تاکیدات رهبری در حوزه فرهنگ به دلیل ویژ‌گی‌هایی است که فرهنگ دارد.

شجاعی یادآور شد: هویت اقتصاد ما، فرهنگ است، امور خدماتی در دنیا یکسان است اما آنچه که متفاوت است فرهنگ یک ملت است که باید صیانت شود.

وی با انتقاد از وضعیت شهرسازی، اظهار داشت: در همه شهرها، وضعیت معماری ایرانی و اسلامی تبدیل به معجونی شده و این وضعیت نیازمند رسیدگی است.

*فرهنگ ملی و اسلامی ما بی‌ریشه نیست

نماینده ولی فقیه در مازندران هم در سخنانی اظهار داشت: شورا اصل اساسی در جمهوری اسلامی است.

آیت‌الله نورالله طبرسی ادامه داد: شورا در اسلام، پایه و اساسی برای حکومت اسلامی و بها دادن به مردم است.

وی یادآور شد: مردم شورا را انتخاب کردند و شوراها باید سعی کنند به مردم خدمت کنند.

امام جمعه ساری با بیان این که نظام اسلامی حکومت بر مردم نیست بلکه حکومتی برای مردم است، افزود: الان در مصر حکومت بر مردم است.

طبرسی با اشاره به اینکه شورا جایگاه مقدسی دارد، خاطرنشان کرد:‌اعضای شورا باید با وحدت کلمه با تدبیر و مدیریت بتوانند گره‌های کور شهرها را باز کنند.

خطیب نماز جمعه شهرستان ساری با اشاره به این که اختلاف در شوراها سهم مهلک و خطرناک است، گفت: امید دشمن در ضربه زدن به جمهوری اسلامی از طریق فرهنگ و اقتصاد است.

وی تصریح کرد: می‌توانیم اقتصاد و فرهنگ مقاومتی داشته باشیم و ما اقتصاد و فرهنگ نشکن می‌خواهیم.

وی با اشاره به اینکه می‌شود فرهنگ و اقتصاد را درست کرد، گفت: این گونه نیست که فرهنگ ما چه اسلامی و یا ملی، بی‌ریشه باشد، گاهی نوسانات و لغزش‌هایی پیش می‌آید که باید اصلاح کنیم.