سه شنبه 21 مرداد 1393-22:47

امام جمعه میاندورود:

دست مان به بعضي يقه ها نمي رسد/چرا دروغ منتشر مي كنيد؟

حجت الاسلام رسولی: تنها به صرف اينكه شخصي 10 يا 15 سال خبرنويسي مي كند دليل بر شايستگي فرد براي تحليل يك خبر نیست/خبر دروغ انسان را غصه دار مي كند/با برداشت غلط كلام آقا را تحريف مي كنند.


مازندنومه؛ سرویس سیاسی، محمداسماعیل بخشی سورکی: حجت الاسلام سيد مجتبي رسولي جويباري عصر امروز در نشست خبري با خبرنگاران اظهار داشت: آيه ششم سوره حجرات در مورد خبر و خبرنگاري است.

وي با بيان اينكه قرآن بهترين كتاب و آيين نامه براي خبرنگاران است افزود: هيچ قانوني متقن تر و مطمئن تر از قانون خداوند وجود ندارد.

امام جمعه مياندورود با تشريح اين آيه شريفه اظهار داشت:اين آيه در مورد انسان هاي مومني است كه قصد خبرنگاري دارند چرا كه خداوند در اين آيه تاكيد مي كند كه بايد در مورد خبر جستجو و تحقيق كرد.

وي ادامه داد: اگر فاسقي خبر بياورد بايد در مورد آن تحقيق شود، چرا كه ممكن است خبري از روي جهالت نقل شده باشد و به افرادي آسيب برساند.

خطيب جمعه سورك تفسير نباء در اين آيه را نه تنها خبر بلكه هر موضوع قابل انتشار قيد كرد و اظهار داشت:اين كلمه هر موضوع قابل نشري را شامل مي شود و لازم است قبل از انتشار در مورد آن تحقيق شود.

وي با تاكيد بر اينكه نبايد زود تصميم گرفت و زود هم خبري را پذيرفت افزود: در عين حال كه خبر نقش بي بديلي در زندگي انسان ايفا مي كند اما اقدام عجولانه و بدون تحقيق هم عين جهالت است.

حجت الاسلام رسولي به اهميت خبر در دنياي امروز اشاره كرد و گفت:امروز شما شاهديد كه با يك خبر قيمت نقت ،طلا و ارز جابجا مي شود و اين نشان از ميزان اهميت خبر در جهان دارد.

*تحليل كننده خبر بايد سواد تحليل داشته باشد

وي با بيان اينكه خبر بايد صادق باشد و نبايد هر چه به ذهن،گوش و دست ما مي رسد مخابره شود افزود:خبر و خبرنگار لازم و ملزوم هم هستند لذا نياز است تا هم خبر صحت داشته باشد و صادق باشد و هم خبرنگار بر مرز صداقت حركت كند.

امام جمعه مياندورود به اهميت تحليل خبر اشاره كرد و اظهار داشت:گاهي مشاهده مي شود كه در انعكاس يك خبر تحليل شخصي ارائه مي شود كه اين درست نيست چرا كه تحليل كننده خبر بايد سواد تحليل هم داشته باشد.

وي ادامه داد:اين به آن معني است كه فرد بايد خبرشناس و به تمام حواشي آن آشنا باشد و تنها به صرف اينكه شخصي 10 يا 15 سال خبرنويسي مي كند دليل بر شايستگي فرد براي تحليل يك خبر نیست.

ريیس شوراي فرهنگ عمومي شهرستان مياندورود گفت: متاسفانه امروز بعضي از دوستان بدون توجه به قواعد و قوانين، اقدام به تحليل خبر مي كنند كه انجام چنين امري كار دست انسان مي دهد و بسياري از جريان هايي كه در جامعه به وجود مي آيد به دليل همين موضوع است.

وي در ادامه با تشريح مصاديق خبر رساني اظهار داشت:خبرگزاري نقل خبر با واسطه است كه كاري به درست بودن يا نادرست بودن آن ندارد، اما وقتي خبرنگاري در صحنه حضور دارد و بي واسطه با خبر درگير است ، لازم است تا آنچه درك مي كند و حقيقت دارد را روايت كند.

*بعضي بنگاه هاي خبري كارشان خبرپراكني است

حجت الاسلام رسولي تعهد،صداقت و تقوا را از شاخصه هاي يك خبرنگار برشمرد و گفت: گاهي مساله بر سر خبر سازي است كه فرد به دنبال سوژه مي گردد تا خبرسازي كند.

وي ادامه داد: در خبر سازي فرد از يك طرف به دنبال خبرهاي مثبت و از سوي ديگر هم به دنبال خبرسازي منفي است.

امام جمعه مياندورود در بخشي ديگري از سخنان خود با نكوهش خبربافي اظهار داشت:خبرباف بدون استناد و بدون اينكه يك موضوعي واقعيت داشته باشد، واقعه اي را جعل مي كند و مي بافد.

وي با اشاره به در جامعه خبري از اين دست خبرنگاران كم نداريم افزود: برخي از بنگاه هاي خبري كارشان خبرپراكني و انتشار خبرهاي غير واقعي است.

رئيس شوراي فرهنگ عمومي مياندورود ابراز داشت: اين افراد به دنبال ايجاد تشويش و اضطراب در جامعه هستند تا با شايعه پراكني آرامش جامعه را بر هم زنند.

حجت الاسلام رسولي با بيان اينكه خبرنگاري يكي از مشاغل بسيار سخت جامعه است افزود: در اين حرفه نه تنها انسان در معرض آسيب هاي روحي و رواني است بلكه خانواده انسان نيز درگير اين مسايل خواهند بود.

وي ادامه داد:خبرنگار بايد قدر خود و قلم خود را بداند، چرا كه اگر در راستاي عمل به تكليف الهي و رسالت خبري تلاش كنيم ،جامعه نيز متحول خواهد شد.

* كمك كنید تا خبرباف ها حذف شوند

در ادامه اين نشست بعضي از خبرنگاران نظرات خود در حوزه مسايل خبري استان و شهرستان ارائه كردند.

-حسن تيموري -خبرنگار فارس- با قدردانی از زحمات امام جمعه مياندورود، نبود تعامل بين روابط عمومي هاي ادارات و خبرنگاران را يكي از مشكلات در حوزه اطلاع رساني عنوان كرد و گفت: مخفي كردن اطلاعات از خبرنگاران در بعضي از ادارات و نهادها باب شده است كه اين كار درستي نيست.

-راحله حاجيان -سردبير سايت خط سوم- ابراز داشت: شما تنها امام جمعه اي بوديد كه از نمايشگاه مطبوعات و رسانه هاي مجازي بازديد كرديد و تنها امام جمعه اي هستيد كه براي قدردانی از خبرنگاران، جلسه صميمي نشست با خبرنگاران تشكيل داده ايد كه اين نشان مي دهد شما بسيار خبر شناسيد.

-كلثوم فلاحي -خبرنگار روزنامه ايران- در اين نشست از امام جمعه مياندورود درخواست كرد كه كمك كند خبرباف هاي عرصه رسانه از ميدان به در شوند تا تلاش خبرنگاراني كه پاك و خالصانه در اين عرصه فعاليت مي كنند مورد غفلت واقع نشود.

امام جمعه مياندورود در پاسخ به سوال يكي از خبرنگاران كه چرا بايد در مورد خبر فرد عادل نيز تحقيق كرد، ابراز داشت: خداوند در قران بر كنكاش در مورد خبر تاكيد مي كند.

وي با بيان اينكه اگر خبر از سوي فاسقي مخابره شود حتما بايد در مورد آن تحقيق كرد افزود: چرا كه صداقت در گفتار ندارد و نمي توان به كلامش اعتماد كرد اما ممكن است درست نيز بگويد پس لازم است تحقيق شود.

امام جمعه مياندورود با اشاره به اينكه حتي اگر خبر از سوي فرد عادلي آورده شود باز هم بايد تحقيق كرد، ابراز داشت:ممكن است آن فرد عادل خبر را از منبع غير موثقي دريافت كرده باشد و عليرغم فابل اعتماد بودن فرد عادل ، منابع خبري مورد وثوق نباشند.

حجت الاسلام رسولي در تاييد سخنان خبرنگار خبرگزاري فارس اظهار داشت: مسئولان نهادها و ادارات اگر بدانند كه تعامل با خبرنگاران چه منافعي براي آنها خواهد داشت حتما رابطه تنگاتنگي با خبرنگاران خواهند داشت.

 

*خبر دروغ انسان را غصه دار مي كند

وي در ادامه در پاسخ به سوال مدير سايت ميانخبر در خصوص موضع ايشان در خصوص رفع حصر آقايان موسوي و كروبي و سخناني كه وي در پاسخ به سوال يكي از جوانان در جشن روز جوان اظهار كرده بود،گفت:بنده هر شب سايت ها را مطالعه مي كنم و متوسط در روز دو ساعت براي اين موضوع اختصاص مي دهم

امام جمعه مياندورود با بيان اينكه اولويت مطالعه بنده سايت هاي استاني و بعد كشوري است ابرازداشت: برخي افراد اقدام به بعضي خبرنويسي ها مي كنند كه تشويش اذهان عمومي است چرا كه هيچ كس از خبر خوب ناراحت نمي شود اما خبر دروغ انسان را غصه دار مي كند.

وي با بيان اينكه وقتي شايعه منتشر شد ديگر نمي شود آن را مهار كرد، گفت:از خود بنده خبرهاي سراسر شايعه و دروغي پخش مي شود كه كاملا نادرست است اما وقتي بر روي خروجي سايتي قرار مي گيرد ديگر نمي شود مانع نشر آن شد.

حجت الاسلام رسولي با انتقاد شديد از برخي خبرهاي دروغ منتشر شده اظهار داشت:در جشن روز جوان بنده را به عنوان متهم رديف اول آن همايش معرفي كردند.

وي با بيان اينكه آنهايي كه در آن جلسه حضور داشتند مي دانند ماجرا از چه قرار است افزود: كساني كه نبودند به خبر درج شده در سايتي استناد مي كنند كه در آن بنده را حامي فتنه و فتنه گران و سينه چاك آنها قلمداد كرده است.

امام جمعه مياندورود گفت: در آن روز بنده خطاب به جوانان عرض كردم يكسال ما حرف زدیم شما شنيديد، امروز ما سكوت مي كنيم شما هر چه دل تنگتان مي خواهد بگوييد كه يكي از جوانان در مورد موضوع حصر سوال پرسيد.

وي با بيان اينكه سوال حق جوان است و بايد بپرسد افزود: اينكه بدون سند و مدرك كسي را متهم كنيم كار ناشايستي است.

حجت الاسلام رسولي گفت: آقايان نوشتند بنده در آن روز افتضاح به بار آوردم و همه جمع انگشت به دهان ماندند كه عزيزي كه اين خبر را مخابره كرده است هم دروغ گفته است و هم تهمت زده است.

وي با بيان اينكه ما در دنيا نه زورمان و نه دست مان به بعضي از يقه ها مي رسد، افزود: اما روز قيامت قطعا دست مان به آنها خواهد رسيد و حتما آقايان بايد پاسخ دهند.

امام جمعه مياندورود قضاوت بدون سند و مدرك را اشتباه اول منتقدان دانست و تصريح كرد: كي بنده گفتم براي من هم موضوع حصر يا رفع حصر جاي سوال است؟ بنده عرض كردم اين موضوع براي جوان ها و نخبگان جامعه جاي سوال است كه پاسخش هم در اين جلسه نيست بلكه بايد در كشور به آن پاسخ داده شود.

وي با بيان اينكه اين سخن بنده كجا حمايت از فتنه گران است افزود: آقايان تيتر كردند و عكس آقاي موسوي را زدند و گفتند آقاي تاثيرگذار حمايت تا كجا!؟

حجت الاسلام رسولي با بيان اينكه بنده در آن جلسه نيازي به توضيح نمي ديدم افزود: چرا كه خبر صادق، با خبرنگار ناصادق، خبر را به افتضاح مي كشاند هر چند كه ما در خفا و پنهان اين دوستان را نصيحت كرديم اما باز هم اخبار ما با 180 درجه تغيير منعكس مي شود.

وي با بيان اينكه در مراسم يادواره شهداي شهرستان بنده را متهم كردند كه در ايام فتنه موضع نگرفتم و در همايش روز جوان مي نويسند كه مگر مواضع ايام فتنه يادتان رفته است اظهار داشت: دروغگو كم حافظه است، اگر بنده در ايام فتنه موضع نگرفتم پس چرا آن روز اين گونه نوشتيد و اگر هم موضع گرفتم چرا باز دروغ منتشر مي كنيد؟

* مملكت قانون دارد/ما تابع قانون هستيم

امام جمعه مياندورود با بيان اينكه بنده چرا حرفي بزنم كه درگير مسايل حاشيه اي شوم، افزود: در پاسخ به سوال شما بايد عرض كنم مملكت قانون دارد. ما قوه قضاييه و رهبري داريم، كشور ما بي قانون نيست اگر بر اساس قانون اين آقايان حصر شده اند كه خب قانون است ، اگر قانون جمهوري اسلامي به اين نتيجه رسيده است كه بايد حصر شوند خب ما چه بگوييم؟ اگر قانون بخواهد آن ها را حصر يا زنداني كنند خب قانون است و ما نيز تابع قانون هستيم.

حجت الاسلام سيد مجتبي رسولي در پاسخ به سوال خبرنگار مازندنومه كه مرز اصل تفكيك قوا تا كجاست و چرا امروز نهادهايي در كار دولت و دستگاه اجرايي دخالت مي كنند افزود: مرز تشخيص قوا و وظايف آن ها را قانون مشخص كرده است اما متاسفانه شاهديم كه كه اين دخالت هر چند به ندرت اما صورت مي گيرد كه همين مقدار اندك نيز در جمهوري اسلامي و نظام ما زياد است و نبايد باشد.

وي همچنين در پاسخ به سوال ديگر خبرنگار مازندنومه در خصوص نحوه برداشت سياسيون از سخنان رهبري و مصادره به مطلوب كردن آن اظهار داشت: متاسفانه با برداشت هاي شخصي كلام آقا را نيز تحريف مي كنند.

امام جمعه مياندورود ابراز داشت:ايشان راجع به يك موضوع 10دقيقه صحبت مي كنند و در انتهاي سخن يك جمله شرطيه را قيد مي كنند اما آقايان همان يك جمله آخر را مي گيرند و بقيه را نمي بينند.

وي با اشاره به تفسير غلط از بيانات رهبري اظهار داشت: تحليل در زماني درست است كه شما مباني فكري، سياسي، فرهنگي و عقيدتي من را بدانيد و اقدام به تحليل كنيد نه اينكه هر شخصي هر گونه كه دلش بخواهد برداشت كند.

گفتنی است در پايان مراسم امام جمعه مياندورود با اهداي قرآن و هدايا از خبرنگاران تجليل كرد.