پنجشنبه 23 مرداد 1393-18:50

نارضایتی معاون استاندار از افزایش غرق شده ها

چه چیز با ارزش‌تر از جان مردم؟/یونسی: ضعف داشتیم

معاون سیاسی استاندار مازندران: از 3 تا 23 مرداد، 49 نفر در سواحل مازندران غرق شدند/ باید با کسانی که در شب وارد دریا می‌شوند برخورد شود.


مازندنومه؛ سرویس اجتاعی، کلثوم فلاحی: جلسه ستاد طرح دریا روز پنج شنبه در سالن شماره یک استانداری مازندران در حالی برگزار شد که معاون سیاسی استانداری مازندران به شدت از وضعیت حاکم بر دریا و تعداد غرق شدگان، ناخرسند بود.

علیرضا یونسی در این نشست اظهار داشت: آمار غرق شدگان در مردادماه رشد غیرقابل باوری پیدا کرده است.

وی ادامه داد: بالاترین آمار غرق شدگان را شهرستان محمودآباد با 12 نفر دارد و چالوس با هشت نفر، بابلسر با هشت نفر، عباس آباد و نور و نوشهر با پنج نفر، فریدونکنار دو نفر، تنکابن، رامسر ساری و جویبار با یک نفر در ردیف های بعدی قرار دارند.

یونسی گفت: از سوم مرداد تا امروز 49 نفر در سواحل مازندران غرق شدند.

وی با بیان اینکه در تیرماه امسال تعداد غرقی ها 14 نفر و تیرماه سال گذشته 63 نفر بود، تصریح کرد: در مردادماه تا امروز 32 نفر غرق شدند و سال گذشته تا پایان مرداد 45 نفر.

این مسئول با اشاره به اینکه وضعیت غرق شدگان در مرداد قابل پذیرش نیست، ادامه داد: برای ما دردناک است که حتی یک نفر غرق شود و ابتدا من، مسئول هستم و سپس سایر دست اندرکاران طرح دریا هم باید پاسخگو باشند.

وی با بیان اینکه ما مقصر هستیم، گفت: ضعف‌هایی داریم که باید رفع شود.

یونسی با اشاره به حضور نیافتن دو فرماندار در این نشست با هماهنگی قبلی، اظهار داشت: چرا بقیه فرمانداران در این نشست حضور ندارند و چه چیز با ارزش‌تر از جان مردم است؟

معاون سیاسی استاندار مازندران با بیان اینکه همه کسانی که در این کمیته‌ها هستیم مقصر هستیم، افزود: اگر مردم به توصیه های ما توجه نکرده و به دریا می‌روند باید با این افراد برخورد کنیم و حتی دستگیر شوند.

وی با اشاره به آثار روحی و روانی ناشی از فوت افراد، ادامه داد: باید در مقابل جان مردم پاسخگو باشیم.

یونسی با بیان اینکه این مسئولیت امانتی در دست ما است، گفت: بیان مشکلات و ضعف‌ها نشان دهنده بزرگ منشی افراد است و با بیان مشکلات، ما کوچک و ضعیف نمی‌شویم.

وی اظهار داشت: جمعیت زیادی به استان سفر کردند، اما ما هم ضعف داشتیم.

این مسئول ادامه داد: زمان قبل و بعد از فعالیت طرح‌ها، بیشترین زمانی است که آسیب‌ها به وجود آمده است و باید طرح‌ها و نقاط کور را کنترل کنیم.

وی با بیان اینکه در برخی حوزه‌ها با ملاطفت پاسخ نگرفتیم، گفت: نیروها باید با قوت برخورد کنند تا در زمانی که نباید از دریا استفاده کرد، مانع از حضور مردم شوند.

معاون سیاسی استاندار مازندران با اشاره به نیروهای گشتی اعم از دریابانی، نیروی انتظامی، هلال احمر و ...، اظهار داشت: باید با کسانی که در شب وارد دریا می‌شوند برخورد شود و اگر ضرورت می‌دانید، به هر نحو ممکن دریا بسته شود و نگذاریم مردم به ساحل نزدیک شوند.

وی با اشاره به یک فرد غرق شده در درون طرح، گفت: ناجی نتوانسته بود این فرد را نجات دهد و این نواقص باید رفع شود.

یونسی با بیان اینکه در حوزه اطلاع‌رسانی ضعیف هستیم، یادآورشد: تابلوهای اطلاع‌رسانی باید در دید مردم باشد.

وی گفت: برای مدیران طرح‌هایی که به این مسائل نمی‌پردازند، این طرح‌ها را لغو می‌کنیم و حاضریم خسارت ناشی از این مسئله را هم بپردازیم.

یونسی با اشاره به اینکه فعالیت‌های ستاد طرح دریا در شهرستان‌ها مستند سازی شود، افزود: امسال نسبت به سال گذشته 80 نفر کاهش غریق داشتیم.

در ادامه این نشست تعدادی از فرمانداران و برخی مسئولان از جمله نیروی انتظامی، هلال احمر، دریابانی و ... هم به بیان نقطه نظرات خود پرداختند.

*نیاز دریا به توجه بیشتر

غرق شدگان در دریای مازندران اغلب خارج از طرح‌های دریا و در ساعات تعطیل طرح، از بین رفته اند. در مناطقی هم که طرح دریا نیست اما افراد اقدام به شنا می‌کنند صرفا نیروی نجات غریق مرد وجود دارد.

نامناسب بودن طرح‌های دریا باعث شده تا مردم به مناطقی غیراز طرح دریا مراجعه کرده و در مناطق ممنوعه اقدام به شنا کنند. در ایامی که دریا طوفانی است، چادرهای طرح‌های دریا بالا کشیده می‌شود تا کسی نتواند شنا کند اما آن تعداد افراد قانونمدار که از طرح دریا استفاده می‌کنند، در اوقات تعطیلی طرح مانند سایران، به مناطق ممنوعه رفته و از دریا استفاده می‌کنند.

اگرچه برخی از طرح های دریا مناسب سازی شده‌اند اما به دلیل سابقه نامناسب این طرح ها در گذشته، مردم کمتر رغبت می کنند به سراغ این طرح ها بروند.

برای مسافری که کیلومترها راه طی کرده و به ساحل مازندران رسیده است، قابل درک نیست که به او بگویند دریا طوفانی است و نباید شنا کنید. در این زمان، با تعطیل بودن طرح دریا، مسافر دل به دریا زده و به نقاط غیر طرح می رود و گاهی با حادثه ای دردناک، کیلومترها راه آمده را برمی گردد.

در گذشته بارها از مسئولان و متولیان طرح دریا تقاضا کرده ایم حتی در ایام طوفانی بودن دریا هم طرح های دریا را تعطیل نکنند تا افرادی که خود را مقید به شنا کردن در طرح های دریا می دانند، مجبور نباشند دست به تخلف زده و به نقاط ممنوعه بروند.

در همین ایام تعطیلی طرح، بارها سربازانی را دیده‌ایم که برای خارج کردن مردم از مناطق ممنوعه در دریا، تا سینه در آب رفته و خیس شده اند اما نتوانسته اند کاری از پیش ببرند چون تصور می کنیم حادثه برای دیگران است و غرق شدگی فقط برای افراد غیر اتفاق می افتد. ابزار قانونی هم برای برخورد با کسانی که به هشدارهای نیروی امدادی و امنیتی در دریا توجه نمی کنند، وجود ندارد.

آمار نگران کننده غرق شدگان در دریا هرچند که نسبت به سال گذشته، کاهش یافته است اما گویای نیاز دریا به توجه بیشتر است.