دوشنبه 27 مرداد 1393-8:15

دکتر فخرالدین اصغری آقمشهدی:

استیضاح سیاسی است/ وزیر علوم مظلوم واقع شده است

رییس دانشگاه مازندران: طلايي ترين دوره حاكميت نيروهاي ارزشي در اين دولت است/ در بحث های آزاداندیشی تصدی گری سیاسی انجام نمی دهیم/ به اعتقاد بسیاری از نمایندگان مجلس این استیضاح سیاسی است.


مازندنومه؛ سرویس سیاسی، سردبیر+محمداسماعیل بخشی سورکی: در ادامه سلسله گفت و گوهای مازندنومه که در نمایشگاه مطبوعات و رسانه های مجازی امسال تهیه شد، امروز مصاحبه ما با دکتر فخرالدین اصغری آقمشهدی -رییس دانشگاه مازندران- پیش روی شماست. حجت الاسلام دکتر محمود دیانی -معاون فرهنگی دانشگاه مازندران- نیز در این بازدید حضور داشت.

*استیضاح، سیاسی است

اصغری آقمشهدی استیضاح وزیر علوم را سیاسی دانست و گفت: به اعتقاد بسیاری از نمایندگان مجلس نیز این استیضاح سیاسی است و به این دلیل اعتقاد دارم که وزیر علوم مظلوم واقع شده است.

وی با بیان اینکه تفکر خاصی می خواهد که همچنان بر دانشگاه حاکم باشد، افزود:به گفته محمدیان -نماینده رهبری در دانشگاه ها- در دوره قبلی انتخابات ریاست جمهوری 70 درصد دانشجویان به آقای احمدی نژاد رای ندادند و این درست نیست در این دولت هم بخواهند حاکم باشند.
این مسئول ابراز داشت:دانشگاهیان همین وزیر علوم با همین تفکر را دوست دارند و دیگران باید خود را با خواسته های دانشجویان تطبیق دهند.

اصغری آقمشهدي با بيان اينكه عده اي مي گويند دولت جديد نيروهاي ارزشي را از دانشگاه خارج كرده و نيروهاي غير ارزشي حاكم شده است، افزود :در واقع اين گونه نيست، چرا كه به عقيده بنده طلايي ترين دوره حاكميت نيروهاي ارزشي در اين دولت است.

 وي ادامه داد: از شش عضو هيات رئيسه دانشگاه مازندران، پنج نفر از رزمندگان جبهه و جنگ هستند و يك عضو ديگر هم سنش به جنگ نمي رسيد و در زمان جنگ در حدود 12 سال سن داشت.

 ریيس دانشگاه مازندران ابراز داشت: ارزشي بودن به معناي تفكر خاص سياسي نيست بلكه كابينه جديد اصولگرا به تعبير رهبري است يعني در عين آرمانگرايي پايبند به اصول و ارزشهاي انقلاب است، لذا از اين جهت مظلوم شده است.

* برنامه هایی در راستای فعالیت تشکل ها داریم

وی در گفتگو با ما اظهار داشت:در آخرین رتبه بندی یکی از موسسه های بین المللی، دانشگاه مازندران در بین بیش از دو هزار دانشگاه در سراسر جهان رتبه 1365 را کسب کرد.

اصغری آقمشهدی با بیان اینکه در خود ایران نیز در بین دانشگاه ها این آمار به دو صورت ارزیابی و ارائه شده است، افزود:در میان دانشگاه های وابسته به وزارت علوم، دانشگاه مازندران رتبه 18 و در بین کل دانشگاه های ایران اعم از وزارت علوم،دانشگاه علوم پزشکی، آزاد و همه دانشگاه های کشور رتبه 24 را کسب کرد.

رییس دانشگاه مازندران این موفقیت را نتیجه عملکرد یک سال گذشته همه مدیران و دانشجویان دانست و ابراز داشت:برنامه هایی در راستای فعالیت تشکل ها در خود دانشگاه نیز داریم که در حال پیگیری هستیم.

* رویکرد ما تقویت تفکر حاکم دولت است

وی با بیان اینکه در این دولت فضای بازتری نسبت به گذشته در دانشگاه ها حاکم است، افزود: دانشگاه بیشتر در مورد مباحثی که سیاست گذاری شده است ورود پیدا می کند.

اصغری آقمشهدی ابراز داشت: دانشگاه خود را موظف می داند که در چارچوب حمایت از فعالیت ها گام بردارد چرا که رویکرد ما تقویت تفکر حاکم دولت است .

وی گفت: باید تلاش شود تا در بحث ها و کرسی های آزاد اندیشی دانشگاه ها، منویات رهبری نظام مورد نظر قرارگیرد و راه کارهای اجرایی ایشان اجرا شود.

رییس دانشگاه مازندران با اشاره به اینکه ما در بحث های آزاداندیشی تصدی گری سیاسی انجام نمی دهیم، افزود: تشکل های داخل دانشگاه با توجه به گرایش های سیاسی خود، افرادی را به دانشگاه دعوت می کنند و دانشگاه نیز در بحث نظارت فعالیت می کند و اجازه ورود می دهد.

وی ادامه داد:فضایی که در هشت سال گذشته بر دانشگاه ها حاکم بود به دلیل جولان تفکر سیاسی خاص بر دانشگاه بود، اما ما معتقدیم که باید همه سلایق سیاسی در چارچوب قانون در دانشگاه حضور یابند.



*مبنای جذب، گروه ها هستند

 اين مسئول به شايعاتي در خصوص مخالفت با استخدام برخي از افراد خاص در دانشگاه اشاره كرد و اظهار داشت: مبناي كار ما اجراي مقررات است و مطابق قانون عمل خواهيم كرد.

 وي با بيان اينكه بعضي از كارهايي كه انجام شده بود خلاف قانون است، افزود:ابطال ها در راستاي اجراي قانون بوده است.

اصغری آقمشهدي گفت: ما در راستاي جذب افراد در هيات علمي دانشگاه، كار را به گروه هاي علمي و آموزشي واگذار كرديم كه اگر به لحاظ علمي شخص صلاحيت داشته باشد اينكار بلامانع خواهد بود.

وي با تاكيد بر اينكه جذب اعضاي هيات علمي تنها از مسير گروه هاي علمي و با قطع نظر از سلايق سياسي انجام خواهد شد، افزود: البته با بعضي از جذب ها از ابتدا مخالفت شده بود.

 ريیس دانشگاه مازندران ادامه داد:البته در خصوص فرد خاصي معاون فرهنگي وزارت علوم نامه نوشتند كه ايشان را جذب كنيد اما كار را به گروه هاي علمي واگذار كرديم كه نظر آن ها در اين خصوص ملاك عمل خواهد بود.

اصغری آقمشهدي گفت: اين افراد از ابتدا با مخالفت گروه هاي علمي روبرو بودند و چون از اين راه موفق به ورود به دانشگاه نشدند سعي كردند از راه هاي ديگري وارد شوند كه در نهايت اين اعضاي گروه هستند كه تصميم خواهند گرفت.



* تفاهم نامه اي بين دانشگاه و شهرك هاي صنعتي امضاء شده است

. در پايان اين مصاحبه سيد مصطفي موسوي-مديرعامل شهرك هاي صنعتي استان مازندران- هم از غرفه مازندنومه بازديد كرد كه اين بازديد همزمان با حضور ريیس دانشگاه مازندران و معاون فرهنگی دانشگاه مازندران بود.

موسوي در خصوص ارتباط با استادان دانشگاه و بهره بردن از ظرفيت هاي علمي دانشگاهيان اظهار داشت: پروژه ارزيابي مناطق جغرافيايي كل استان براي استقرار شهرك هاي صنعتي به دانشگاه واگذار شده است.

وي با بيان اين خبر افزود: از سال ها قبل در ذهنم بود كه اين پايش در سراسر استان به صورت علمي صورت پذيرد و ما به سمتي برويم كه در آن مكان ها از جميع جهات استقرار شهرك صنعتي توجيه داشته باشد.

مديرعامل شهرك هاي صنعتي ابراز داشت:تفاهم نامه اي بين دانشگاه و شهرك هاي صنعتي امضاء شده است كه اميدواريم با انجام اين مطالعات، كار استقرار شهرك هاي جديد صنعتي به شكل شايسته اي انجام پذيرد.