دوشنبه 27 مرداد 1393-22:45

سبز و سالم با گردشگری سلامت

آغاز به کار کنفرانس گردشگری سلامت در رامسر

گزارش+عکس از مراسم افتتاحیه نخستین کنفرانس و نمایشگاه گردشگری سلامت کشورهای عضو اکو - رامسر، 27 مردادماه 1393


مازندنومه؛ سرویس محیط زیست و گردشگری، محمداسماعیل بخشی سورکی: نخستین کنفرانس و نمایشگاه گردشگری سلامت کشورهای عضو اکو صبح امروز در هتل بین المللی شهرستان رامسر گشایش یافت که تا 29 مردادماه ادامه خواهد یافت.

در این مراسم که با حضور مسعود سلطان فر- معاون رئیس جمهوری و ریاست سازمان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری- و ربیع فلاح -استاندار مازندران- آغاز شد، فرمانداران، برخی ائمه جمعه، مدیران کل و نمایندگان ده کشور عضو اکو در این مراسم حضور یافتند.

* اميدواريم به نتيجه مطلوبي دست يابيم

محمدرضا کرباسی- دبیر کل اتاق بازرگاني اکو و دبير کنفرانس گردشگري سلامت – در این مراسم اظهار داشت: گردشگری سلامت با هدف حفظ، بهبود و سلامت بدنی افراد مورد توجه قرار گرفته است.

وي با بيان اينكه گردشگری سلامت به عنوان زیر ساخت گردشکری محسوب مي شود، افزود: درآمد گردشگری سلامت سه برابر درآمد گردشکری های دیگر است، به همین دلیل از اولویت های خاصی در برنامه ریزی های بلند مدت کشورها برخوردارخواهد بود.

اين مسئول ابراز داشت: كشورهاي عضو اكو بايد به بخش گردشگري سلامت توجه ویژه ای نشان دهند، چرا كه جمع زیادی از بیماران از افعانستان، پاکستان، تاجیکستان و هند جهت درمان به كشورهاي اروپايي مراجعه مي كنند.

وي درآمدهای بخش سلامت گردشگری در سال 2002 را 40 میلیارد دلار و در سال 2006 حدود 60 میلیارد دلار برآورد كرد و گفت: اين رقم در سال 2012 بیش از 100 میلیارد دلار بوده است که رشد 66 درصدی را نشان می دهد.

دبیر کل اتاق بازرگاني اکو و دبير کنفرانس گردشگري سلامت با اشاره به سهم اندك کشورهای عضو از محل اين درآمدها اظهار داشت: مسافرت بيماران كشورهاي منطقه به اروپا نه تنها هزینه های گزافی را به آنها تحمیل می کند، با خطرهای زیادی هم همراه است در حالی که با قیمت و هزینه کمتر در کشورهای عضو اکو این امر قابل دستیابی است.

وي با بيان اينكه اتاق بازرگانی توسعه گردشگری سلامت در منطفه با چندین نشست مقدمات انجام اين كنفرانس را فراهم آورده است، افزود:اين جلسات در دسامبر2012 و نوامبر 2013 در مشهد برگزار شد که نتايج ارزشمندی را در پی داشته است.

اين مسئول ادامه داد: در پی این جلسات در فوریه 2014 در تهران و با توافق اعضاي اتاق بازرگاني مقرر شد تا نخستین كنفرانس گردشگري سلامت در مازندران و در شهر رامسر برگزار شود.

وي با بيان اينكه به منظور برگزاری موفق اين كنفرانس كميته هاي چهارگانه اي تشكيل شده است افزود: در اين كنفرانس پيشنهادها و چگونگی کسترش راه های توسعه بخش سلامت بین اعضای عضو اکو در بخش اکو بررسی خواهد شد و اميدواريم به نتيجه مطلوبي دست يابيم.

* همراه و مشوق گردشگری سلامت هستیم

ربیع فلاح جلودار – استاندار مازندران- در نخستين کنفرانس گردشگري سلامت کشورهای عضو اکو با اشاره به روز ملی دریای خزر اظهار داشت: بقا و پایداری درياي خزز، توجه به مخاطراتی است که زیست بوم آن را تهدید می کند.

وی با اشاره به موقعيت ويژه مازندران در كشور و جهان اظهار داشت: گزاف نیسست اگر مازندران را به عنوان یکی از نقاط مهم گردشگری داخلی و خارجی مطرح کنیم.

استاندار دولت تدبير و اميد به موقعیت ویژه اكوسيستم مازندران با عنوان اکو سیستم خزری اشاره كرد و گفت: اين اكولوژي حایز شرایط ویژه ای است که با هیچ اکو سیسیتم دیگری مطایقت ندارد.

وي اختلاف دما، امکان کشت گونه های مختلف گیاهی و مواهبت بسیار طبیعی را بخشی از ظرفیت های منطقه مازندران دانست و اظهار داشت: داشتن همين ويژگي ها است که مردم از این منطقه به عنوان بهشت روی زمين یاد می کنند.

مقام عالي دولت تدبير و اميد در مازندران گردشگری سلامت با ارکان تبییت شده در مازندران را قابل دستیابی ارزيابي كرد و گفت: وجود دهکده ها و چشمه های آب معدني برای تحقق توریسم تندرستی و ساخت زیر ساخت های توریست درماني در بخش هاي مختلف مي تواند ما را در تحقق اين امر ياري دهد.

وي با بيان اينكه مازندران با 43 بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی به مراجعان محترم خدمات عرضه مي كند، افزود: فعالیت حراجی قلب باز، سوختگي و جراحی ترمیمی، طب سنتی و مکمل، جراحی پلاستیک، مراکز تحقیقات بهداشت باروری و ناباروری بخشي از اين خدمات است.

فلاح جلودار آزمايشگاهاي پرتو درماتی و ژنتيك را بخش ديگري از فعاليت هاي متخصصان پزشكي در مازندران عنوان كرد و گفت: پیوتد و جراحي مغز استخوان و همچنين وجود زير ساخت هاي مناسب چون مراكز تفريحي، خطوط راه زميني و ريلي و سايت فرودگاهي براي ارائه خدمات به بيماران از ديگر شاخصه هاي گردشگري سلامت در مازندران است.

وي با بيان اينكه امروزه صنعت توریسم به عنوان دومین صنعت پر درآمد جهان بخش مهمی از توجه کشورهای جهان را به خود جلب كرده است، افزود:اين صعنت امروز هفت درصد درآمد کشورهای جهان را به خود اختصاص می دهد.

استاندار مازندران پيش زمينه فرهنگي و تاريخي مازندران را تعامل،همكاري و دوستي با كشورهاي منطقه دانست و افزود: امیدواریم با همكاري اعضاي عضو اكو فراهم کننده تبادل های علمی و فن آوری بین کشورهای عضو عضو باشيم.

فلاح در پايان گفت: دولت جمهوری اسلامی ایران با تسهیل و مناسب سازی قوانین و ارائه مجوز ایجاد شرکت های گردشگری سلامت، همراه و مشوق این مهم است.

* به دنبال ساماندهی آژانس های گردشگری هستیم

مسعود سلطانی فر در این مراسم اظهار داشت: خیلی دیر نیست زمانی که در ایران هر فردی نیاز به جراحی قلب باز یا جراحی چشم داشت و یا بیمار صعب العلاج بود باید به یکی از کشورهای اروپایی سفر می کرد تا تحت درمان قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه امروز در عرصه های مختلف علوم پزشکی و توسعه خدمات درمانی، پیشرفت های خوبی به وجود آمده است، افزود: امروز به سطحی از خدمات درمانی رسیده ایم که باید با افتخار بگوییم به یکی از مقاصد بزرگ گردشگری سلامت تبدیل شده ایم.

معاون رئیس جمهوری با بیان اینکه در سال 2012 از محل جابه جایی یک میلیارد و 178 میلیون گردشگر، درآمد ارزی 1250 میلیارد دلاری کسب شده است، ادامه داد: هفت تا 9 درصد درآمد این کشورها از محل گردشگری و همچنین 12 درصد اشتغال را هم از محل گردشگری تامین می کنند.

وی با اشاره به اینکه گردشگری صنعت سالم و سبز و فعالیتی اقتصادی است که کمترین آلایندگی را دارد، تصریح کرد: ایران، موزه بزرگی از جاذبه های مختلف فرهنگی، تاریخی، طبیعی و مذهبی است و ظرفیت های مختلف در عرصه گردشگری دارد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه کشور در همه زمینه های گردشگری ظرفیت بالایی دارد، گفت: نیازمند بسیج امکانات برای استفاده از این ظرفیت ها هستیم.

سلطانی فر با اشاره به اینکه گردشگری به تنهایی در ایران این قابلیت را دارد که به اندازه نفت درآمد ارزی داشته باشد، افزود: به شرط اینکه در یک دوره 15 ساله بتوانیم در امکانات زیربنایی و زیرساختی، حمل و نقل، پذیرایی و ... سرمایه گذاری کنیم.

وی با بیان اینکه سهم ایران از درآمد گردشگری با ظرفیت های بسیار بالای گردشگری که دارد فعلا قابل توجه نیست، ادامه داد: از 1250 میلیارد دلار درآمد ارزی کشورها، نیم درصد سهم ایران است که باید بتوانیم این سهم را به سه درصد افزایش دهیم.

این مسئول با اشاره به اینکه گردشگری می تواند یکی از شاخص ترین رشته های فعالیت اقتصاد مقاومتی باشد، افزود: رهبری در ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی بر استفاده از همه ظرفیت ها تاکید کردند.

وی با بیان اینکه با رویکرد خوبی که دولت در یک سال گذشته با حفظ منافع ملی در تعامل جدید با دنیا داشته است شاهد افزایش ورود گردشگران خارجی به کشور بودیم، ادامه داد: سال گشذته میزبان 4.5 میلیون گردشگر خارجی به کشور بودیم و در 11 سال آینده مطابق سند چشم انداز باید 20 میلیون گردشگر خارجی با گردش مالی 30 میلیون دلاری باشیم.

سلطانی فر اظهار داشت: از 130 میلیارد دلار درآمد گردشگری سلامت در دنیا، سهم ایران حدود 500 میلیون دلار بود و تلاش ها بر این است در دور نخست ریاست جمهوری دولت تدبیر و امید، این رقم به حدود سه میلیارد دلار برسانیم.

وی خاطرنشان کرد: به دنبال ساماندهی آژانس های گردشگری هستیم تا با استقرار کارشناسان، جنبه های فنی و حرفه ای آژانس ها را ارتقا دهیم.