دوشنبه 3 شهريور 1393-10:38

حمل مواد مخدر در سفر حج/ ساداتی: قانون شوخی ندارد

رئیس سازمان حج و زیارت مازندران: امسال حدود 2580 نفر در قالب 20 کاروان به سفر حج مشرف می‌شوند/60 نفر هم سال گذشته به دلیل حمل مواد مخدر از عمره مفرده باز ماندند.


مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، کلثوم فلاحی: حبیب‌الله ساداتی -رئیس سازمان حج و زیارت مازندران- در نشست خبری اظهار داشت: رسانه ها روابط تنگاتنگی با ما داشته و در اجرای عملیات حج و سفرهای زیارتی کمک کار ما بودند.

وی ادامه داد: کار ما در چهار بخش عمده حج تمتع، عمره مفرده، عتلات عالیات در عراق و سوریه انجام می‌شود و بحث اصلی ما حج است.

این مسئول متذکر شد: امسال حدود 2580 نفر در قالب 20 کاروان به سفر معنوی حج مشرف می‌شوند.

وی با بیان اینکه ظرفیتی که عربستان به کشورهای مسلمان اختصاص می‌دهد یک هزارم جمعیت آن کشور است، تصریح کرد: حدود سه سال اخیر ساخت و سازی در مکه داریم که از یک هزارم سهمیه ما باز هم 20 درصد کاهش دادند.

ساداتی با اشاره به اینکه 90هزار نفر در لیست انتظار حج تمتع داریم، گفت: از سال 85 حدود 25هزار نفر، 60 هزار نفر در سال 86 و مابقی هم مربوط به سال 84 است که هنوز مشرف نشده‌اند.

وی با بیان اینکه تصور بر این است که در عمره، حاجی نمی‌شوند، افزود: خداوند فرموده حج تمتع واجب است و اگر کسی که استتاعت مالی ندارد، می‌تواند حج عمره را انجام دهد و خداوند هر دو مورد را قبول دارد.

ساداتی با اشاره به اینکه همه کاروان های ما امسال مدینه قبل هستند، تصریح کرد: پروازها از 19تا 24 شهریور از فرودگاه دشت‌ناز انجام می‌شود و ایستگاه‌های پروازی کشور از 17 مورد به 19 مورد افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه برای زائران 10 جلسه آموزشی داشتیم، افزود: مطالبی در قالب اعمال، مناسک و اجرائیات آموزش‌هایی به زائران ارائه شد.

ساداتی با اشاره به اینکه کلاس‌های حج امسال سه ماه زودتر از سال‌های گذشته اجرا شد، گفت: اردوی سه روزه، نکته بارز این آموزش‌ها است.

وی با بیان اینکه از مشکلات ما در حج، حمل مواد مخدر است، اظهار داشت: در این کلاس‌های آموزشی از دادستان ساری و میاندرود دعوت کردیم تا آثار شوم مواد مخدر در این سه روز را با زائران بیان کنند.

این مسئول با اشاره به اینکه چهار نفر در سال گذشته از حج تمتع به همین دلیل باز ماندند، افزود: حدود 60 نفر هم سال گذشته به دلیل حمل مواد مخدر از عمره مفرده باز ماندند، چون قانون با کسی شوخی ندارد.

وی با بیان اینکه ولیمه دهی هم از دیگر مشکلات است، گفت: همواره به زائران اعلام می‌کنیم که به دلیل اینکه ممکن است پروارها با تاخیر باشد، ولیمه دهی را 24 ساعت به تاخیر بیندازید.

ساداتی با اشاره به افزایش چهار برابری پزشکان زن در کاروان حج، اظهار داشت: امسال 60 پزشک زن، کاروان‌های حج را همراهی می‌کنند.

وی تصریح کرد: امسال سازمان حج و زیارت با کمک بانک ملی، یک میلیون و یکصد هزار تومان به زائران، بهره موثر پرداخت کردند و از هزنیه سفر زائران کم شد.

ساداتی با اشاره به ویروس کرونا در کشور عربستان، اظهار داشت: خداوند می‌فرماید کسی که به حج وارد شود در بیماری و زد و خورد و ... ایمن است اما این نافی رعایت بهداشت فردی نیست و همواره باید به زائران نیرو بدهیم.

وی ادامه داد: در عمره امسال 94 درصد مستقیم به فرودگاه مدینه رفتند و تعداد زائران ما در عمره مفرده 2.2 برابری داشتیم.

ساداتی با بیان اینکه هشت درصد از ثبت نام عمره مفرده مربوط به مازندران است، اظهار داشت: در این زمینه رتبه چهارم کشوری را داریم.

وی خاطرنشان کرد: سال آینده ثبت نام عمره مفرده به صورتی اینترنتی انجام می‌شود و 50درصد از ثبت نام حج تمتع امسال هم اینترنتی بوده است.

ساداتی درباره اعلام اولویت‌ها گفت: سازمان درباره حذف کسانی که نام آنها اعلام شده ولی هنوز مشرف نشده‌اند برنامه‌ای اعلام نکرده و فقط این افراد در اولویت دوم قرار می‌گیرند.

وی یادآور شد: برای عمره 93-94 ثبت نام در پاییز انجام می‌شود و اولویت اعزام برای شماره‌های یک تا 350 است.

ساداتی افزود: 35درصد از هتل‌های بی‌کیفیت از چرخه کاری سازمان حج و زیارت حدف شدند.

این مسئول یادآورشد: از زائران تقاضا می‌کنیم هزینه ولیمه خود را در مراکز عام‌المنفعه هزینه کنند تا آنچه که هدف حج است صورت گیرد.