سه شنبه 4 شهريور 1393-0:28

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران:

90 درصد محصولات کشاورزی ما سالم است

دلاور حیدرپور: 2500 مرغداری در مازندران فعال است/از تخریب منازل وساختمان ها خوشحال نمی شویم/ بیش از 123 میلیارد تومان برای خسارت سرما و برف بهمن ماه 92 در نظر گرفته شد.


مازندنومه؛ سرویس اقتصادی، رضاشریعتی: همزمان باهفته دولت، مسئولان جهاد کشاورزی استان مازندران، تور بازدید از طرح ها و پروژه های این سازمان را با حضور خبرنگاران برپا کردند.

در این تور دلاور حیدرپور رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران، طهمورث قاسم نژاد رئیس جهاد کشاورزی ساری و چند تن از مدیران این تشکیلات حضور داشتند.

در این برنامه که از ساعت 8 صبح با افتتاح پروژه مرغداری گوشتی روستای ارزفون شهرستان ساری کلید خورد، طهمورث قاسم نژاد -رئیس جهاد کشاورزی ساری- به پروژه های در دست افتتاح این هفته اشاره کرد و افزود:مجموع اعتباراتی که برای پروژه در دست افتتاح هفته دولت مورد استفاده قرار گرفته است، در بخش زیر بنایی 708 میلیون ریال، تسهیلات برای مرغداری ها وتولیدات گیاهی 17 میلیارد و 450هزار ریال وسهم آورده های شخصی 11میلیارد و410 هزار ریال بوده است.

وی ادامه داد: بیش از 70 درصد اعتبارات ارائه شده به متقاضیان به فضای بسیارخوبی تبدیل شده است و30 درصد مشکل ما هم مربوط به تورم وافزایش قیمت ارز است.

رئیس جهاد کشاورزی ساری با اشاره به تاثیر سرمایه گذاری در موفقیت پروژه های کشاورزی به مرغداری روستای ارزفون اشاره کرد و گفت:میزان اعتبارات این پروژه 8 هزار و700میلیون ریال است که در این پروژه 550 میلیون ریال توسط سرمایه گذار و 320 میلیون ریال نیز توسط صندوق توسعه بخش کشاورزی سرمایه گذاری شده است.

این مسئول با بیان اینکه 340 واحد مرغداری در استان فعال است اهداف این پروژه را اشتغال زایی وتولید گوشت به میزان 150 تن در سال دانست.

رضا زاده -مالک این پروژه- هم زمان ساخت وتکمیل این پروژه را شش ماه دانست که در زمینی به مساحت 2116 متر به بهره برداری رسیده است.

*2500 مرغداری در مازندران فعال است

در این بازدید رئیس جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه این پروژه یکی از 59 پروژه ای است که در هفته دولت افتتاح می شود، گفت: 2 هزار و 500 مرغداری اعم از گوشتی ،مادر و اجداد در مازندران فعال است که سهم بسزایی در تولید گوشت سفید و جوجه یک روزه دارد و 11درصد گوشت مرغ مادر کشور در مازندران تولید می شود.

دلاور حیدرپور به ظرفیت های موجود در بخش صنعت مرغداری و بازارهای آسیای میانه و تنش های سیاسی روسیه اشاره کرد و آن را یک فرصت دانست و اظهار داشت: باید با تکنولوژی روز، قیمت تمام شده گوشت سفید را کاهش دهیم تا بتوانیم قابل رقابت با سایر کشورها باشیم.

وی ادامه داد: البته صادرات گوشت سفید تنها با حمایت دولت و پرداخت یارانه امکان پذیر خواهد بود.

پس از این بازدید، خبرنگاران به باغ سیبی در حومه فریم رفتند که با مدیریت مالک این پروژه در زمینی که نامطلوب به نظر می رسید، به بهره برداری وسود آوری رسیده بود.

*از تخریب منازل وساختمان ها خوشحال نمی شویم

  در ادامه برنامه در فاز سوم، نشست خبری از ساعت 16:30 دقیقه در سالن سخنرانی های جهاد برگزار شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه تاکنون 110 هزار هکتار اراضی شیبدار در استان مازندران شناسایی شده است گفت: در فاز اول 20 هزار هکتار از این اراضی مورد مطالعه قرار گرفت که این میزان برای فاز دوم 5000 هزار هکتار است.

وی ادامه داد: درنظر داریم امسال سه هزار هکتار باغ در این اراضی شیب‌دار احداث کنیم.

حیدرپور به خسارت برف وسرمای غرب مازندران هم اشاره ای کرد و افزود: بیش از 123 میلیارد تومان برای خسارت سرما و برف بهمن ماه 92 در نظر گرفته شد که با کمک فرمانداری‌ها و بانک‌های عامل و جهاد کشاورزی در اختیار خسارت‌دیدگان قرار گرفت.

این مسئول با اشاره به پدیده سیل اخیر و آسیب های آن به پرداخت بیش از 131 میلیارد ریال خسارت به کشاورزان خسارت‌دیده اشاره کرد و اظهار داشت: قرار شد وام کشاورزان بدهکار به دولت، استمهال شود و سود تسهیلات بانکی را تا سه سال دولت پرداخت کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی به کمک 240 میلیاد ریالی دولت تحت عنوان یارانه شیر با توجه به کمتر بودن قیمت خرید شیر اشاره کرد و افزود: قرار است در مرحله دوم نیز 140 میلیارد ریال یارانه در اختیار دامداران قرار گیرد.

این مسئول در پاسخ به سوال خبرنگاری پیرامون جذب کارشناسان تحصیل کرده در رشته کشاورزی به طرح دولت پیرامون این موضوع اشاره ای کرد و اظهار داشت: طبق این طرح در کشور تا سقف 10هزار نفر از کارشناسانی که سابقه 30 ماه نظارت بر باغ ها و بیمه را دارند ظرف سه سال استخدام می شوند.

حیدرپور ادامه داد: در کل کشور 7هزار و600 نفر واجد این دستور العمل هستند که سهم مازندران از این طرح 400 نفر بوده است که 331 نفر در مازندران واجد شرایط اند .

وی افزود: با مطالعات انجام شده پرونده 283 نفر آنان آماده حکم است که قرار شد تا 11بهمن ماه که آخرین روز مجوز قانونی است حکم ها صادر شود.

حیدرپور به گزینش 100 نفر توسط استانداری هم اشاره کرد و گفت:از این تعداد 98 نفر سهم جهاد است و ابراز امیدواری کرد تا پایان سال عملیاتی شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص عوارض سم ها و کودهای شیمیایی اظهار داشت ا گرچه سرانه مصرف کود ما در مقایسه با سایر استان ها بیشتر است،ذ این اطمینان را می دهم که این میزان از مصرف سرانه کشورهای اروپایی وهمجوار کم تر است، چراکه تنها 5 درصد از مواد استفاده شده برای بخش کشاورزی سم است.

این مسئول با بیان اینکه 90 درصد محصولات کشاورزی ما سالم است افزود: طبق آماری که وزارت بهداشت داده، اردبیل رکورد دار سرطان گوارشی در کشور است.

حیدرپور در خصوص سم کاپیتان هم گفت: حدود 40 هکتار باغ در استان مازندران در اثر مصرف این سم دچار آسیب شد که با پیگیری های انجام شده وطرح دعوی در سیستم قضایی سازنده مکلف به پرداخت خسارت و این پرداخت انجام شد.

وی به تغییر کاربری اراضی هم اشاره کرد و اظهار داشت:با هر هکتار تغییر کاربری برنج 80 نفر به واردات وابسته می شود؛ اگرچه ما از تخریب منازل وساختمان ها خوشحال نمی شویم اما ناچاریم برای جلوگیری از این تغییر کاربری حکم مراجع قضایی را اجرا کنیم.