يکشنبه 12 تير 1384-0:0

امروز در تاریخ : قتل "مازيار"

۱۱۶۶‬سال پيش در چنين روزي در سوم جولای سال ‪ ۸۳۹‬ميلادي،"مازيار" حكمران وقت مازندران (تبرستان/ تپورستان) به دست "المعتصم"- خليفه عباسي -به قتل رسيد.


 تاريخ قيام ايرانيان‌از جالب‌ترين فصول تاريخ عمومي‌است

در این زمینه iranianshistoryonthisday نوشته:

مورخان اروپايي كه در باره بپاخيزي ايرانيان برضد خلفاي اموي و عباسي تحقيق كرده اند وقوع قتل « مازيار » حكمران وقت مازندران (تبرستان ــ تپورستان ) به دست المعتصم خليفه عباسي را سوم ژوئيه سال 839 ميلادي نوشته اند . مازيار از خاندان اسپهبدان مازندران پسر قارن و قارن پسر ونداد هرمز و ونداد نوه سوخرا بود. مازيار در آمل بر اثر خيانت برادرش « كوهيار » كه فريب عوامل خليفه را خورده بود دستگير و به سامرا ( سامره ) منتقل و به المعتصم تحويل داده شده بود كه پس از شكنجه بسيار كشته شد. جسد مازيار که زير شکنجه کشته شده بود در همان محلي که جسد بابک خرمدين بر دار شده بود به دار کشيده شد.
    خليفه قبلا از راه ريا و نيرنگ حكومت مازيار بر مازندران را تاييد كرده بود. المعتصم دو استقلال طلب معروف ديگر ايران - بابک و افشين -را به همين ترتيب نابود کرد. تاريخ بپاخيزي ايرانيان از جالب ترين فصول تاريخ عمومي است كه بپاخيزي ويتنامي ها در قرن 20 را مي توان در رديف آن قرار داد.