شنبه 24 آبان 1393-22:17

بهشتی: اسلام دین شمشیر نیست

گزارش+عکس از سخنرانی سیدمحمدرضا حسینی بهشتی در جمع اصلاح طلبان مازندران/مورد پذیرش نیست که بعضی بگویند اسلام دین شمشیر است چون نمی‌توان به صرف اعمال زور و قدرت، بخواهد جوامع را بشکافد و ماندگار شود.


مازندنومه؛ سرویس سیاسی، کلثوم فلاحی: سید محمدرضا حسینی بهشتی امشب در همایش "قیام عاشورا، مبارزه با تحریف" در جمع اعضای شورای هماهنگی دانشجویان و جوانان اصلاح‌طلب در سالن اجتماعات تامین اجتماعی مازندران در ساری سخنرانی کرد.

او اظهارداشت: امام حسین(ع) در حرکت برای مبارزه با تحریف و اصلاح دین، مراحل دشوار حرکت را قدم به قدم طی می‌کند تا در نهایت، باارزش‌ترین آنچه که در اختیار دارد را نثار این هدف بزرگ کند.

وی با بیان اینکه در تمامی تمدن‌ها و فرهنگ‌ها، با دگرگونی‌های مهم به ویژه در تاریخ نهضت‌ها روبه‌رو هستیم، ادامه‌داد: حرکت‌هایی که آرمان‌های بلند در برقراری عدالت، قدم به میدان تلاش و مبارزه گذاشتند و برخی هم توفیق پیدا کردند که امکان موفقیت خود را فراهم کنند.

بهشتی با اشاره به اینکه در این حرکت‌ها گاه می‌بینیم که تمدن‌ها و دگوگونی‌ها و تغییرها رخ داده، افزود: گاهی این دگرگونی‌ها در جهت دگوگونی و کمال و گاهی در جهت عکس بوده است.

وی با بیان اینکه حرکتی می‌تواند پایداری داشته باشد که بتواند با مسائل، واقع‌بینانه برخورد کند و در برابر پرسش‌های اساسی، پاسخ درخور ارائه کند، گفت: در غیر این صورت، حرکت بعد از مدتی اگر این توفیق را نیابد، نشاط و مقبولیت خود را از دست می‌دهد.

فرزند شهید بهشتی با اشاره به اینکه چه بخواهیم یا نه، حرکتی دوام نمی‌یابد که نتواند واقع‌بینانه صورت مسائل را ببیند و در خور آن ظرفیت ایجاد کند که بتواند از پی حل مسائل برآید، تصریح‌کرد: حرکت‌ها به آرمان نیاز دارند. با پراگماتیسم و صرف تدبیر امور، نمی‌توان مسائل را حل و فصل کرد.

مدیر گروه فلسفه فرهنگستان هنر با بیان اینکه واقع‌گرایان به همان وضعیت تن داده و تسلیم شده‌اند، گفت: در مکتب ارائه شده از سوی پیامبر، با مکتبی مواجه هستیم که واقعیت‌ها را می‌بیند و می‌خواهد به سمت آرمان، سوق دهد و در این کار به نسبت موفق است. چون این حرکت در یک بستر اجتماعی با ظرفیت‌های خاص آن جامعه، اتفاق می‌افتد.

استاد فلسفه دانشگاه تهران با اشاره به اینکه این مکتب در عربستان در پایین‌ترین مراتب تمدنی و فرهنگی که هنوز نهادهای اجتماعی شکل نگرفته، بروز می‌کند، اظهارداشت: شاید به دلیل بکر بودن آن جامعه، این مکتب در آن بروز کرده و در جامعه‌ای که هنوز آداب و رسوم، شکل‌گیری‌های خاص اجتماعی با گذشت ایام، کهنه نشده و مجال نوآوری دارد، اتفاق افتاده است.

وی با بیان اینکه هنوز عنصر صافی و صداقت در این جامعه وجود دارد، تصریح‌کرد: هنوز پیچیدگی‌های زندگی شهرنشینی و مدنی در نوع مناسبات و پیوندهای اجتماعی، در آن جامعه بروز نکرده و سادگی و سلامت برخوردها را تحت تاثیر قرار نداده است.هرچه مظاهر شهرنشینی بیشتر بروز می‌کند، فاصله از این مسائل، بیشتر می‌شود.

بهشتی با اشاره به اینکه از سویی این حسن را دارد که ارائه مکتب در این جامعه، آزادتر و شفاف‌تر است، افزود: اما این عیب را دارد که این جامعه در ابتدایی‌ترین وضعیت قرار دارد و انتقال پیام باید در اندازه ظرفیت همان جامعه باشد.

وی با بیان اینکه اسلام در همین حال که مجال بروز را پیدا می‌کند، در چارچوب نظام قبیله‌ای و فردخواهی‌ها است که اثر خود را در تاریخ اسلام می‌گذارد، ادامه‌داد: یکی از مسائل کلیدی اسلام یعنی امت، خیلی درک نمی‌شود و مجال بروز پیدا نمی‌کند.

  بهشتی با اشاره به اینکه میدان عاشورا، میدان تشبیه‌ها است، متذکرشد: اگر افراد، معیار روشن نداشته باشند سردرگم می‌شوند.

وی با بیان اینکه درباره دلایل و عوامل تحریف در مکتب‌ها و ادیان، یک سری مسائل به آداب و رسوم برمی‌گردد که مدت‌ها در این جوامع، از پیش شکل گرفتند و دگرگونی آنها با یک مواجهه، به این زودی دگوگون نمی‌شود، افزود: اینها آداب دیرینه دارند و مقابله با آنها در یک برخورد، صورت نمی‌گیرد.

این مدرس فلسفه با اشاره به اینکه دعوت اسلام، دعوتی برای احیا است، گفت: این دعوت به سمت احیا یعنی دعوت به فراروی از آنچه مایه تیرگی و جمود شده و می‌خواهد این پوسته را بشکند.

وی با بیان اینکه باید بدانیم که این موضوع به طور نسبی در همه حرکت‌ها می‌تواند صورت گیرد، تصریح‌کرد: بعضی از این رسوم، همچنان در دگوگونی خود را حفظ کرده و گاهی با فشار، می‌خواهند حیات داشته باشند. .

بهشتی با بیان این که ممکن است کانون‌های قدرت و ثروت باعث تحریف در نهضت شوند، ادامه‌داد: گاهی در جریان نهضت‌ها، می‌بینیم که با اندیشه‌های دیگر مواجه می‌شوند که خلط می‌شود.

وی با بیان اینکه در ماجرای کربلا با این مسئله روبه‌رو هستیم که چهره محوری این واقعه، هدف از قیام خود را اصلاح دین اعلام می‌کند و در راه تحقق آن، جانفشانی کرده و صدمات می‌بیند، خاطرنشان‌کرد: چهره محوری این حرکت، برای مبارزه با تحریف، قدم به میدان نهاد و نخستین و محوری‌ترین مفهوم این حرکت، توحید است.

این استاد دانشگاه، یادآورشد: اسلام اگر در آغاز، گشایش داشته و مورد پذیرش بوده یقینا به ضرب و زور شمشیر نبوده است. امکان چنین چیزی نه برای اسلام و نه برای هیچ حرکت دیگری ماندگار نیست. مورد پذیرش نیست که بعضی بگویند اسلام دین شمشیر است چون نمی‌توان به صرف اعمال زور و قدرت، بخواهد جوامع را بشکافد و ماندگار شود.

وی با بیان اینکه در صدر اسلام تاکید بر این است که تقسیم قدرت و مناسب بر اساس دوستی و خویشاوندی نباشد، افزود: حضرت علی(ع) تلاش کرد این مسائل، رنگ و بوی قبیله‌ای نگیرد. تلاش امام حسین(ع) هم در قیام عاشورا بر این است که بفهماند نزاع بر سر خویشاوند و قبیله نیست.

بهشتی با اشاره به اینکه درست چیزی که امام حسین(ع) می‌خواست نشود را در منابر داریم ترسیم می‌کنیم و ابراز احساسات و عواطف را همراه می‌کنیم، گفت: امام حسین(ع) در این نهضت، از ما طلب تلاش صادقانه، آگاهانه و آزادانه می‌کند و ما در منابر دعوت به سمت سرسپردگی می‌کنیم. البته این ابراز احساسات هم در جای خود دارای اهمیت است، اما امام حسین(ع) از ما آگاهی می‌خواهد.

وی با بیان اینکه خون امام حسین(ع) بهایی است که برای دین اسلام داده شده، ادامه‌داد: نیاز به شناخت داریم تا مبارزه و تحریف را مشخص کنیم.

بهشتی با اشاره به اینکه انحراف‌ها از جاهای کوچک و زیر عناوین قشنگ، آغاز می‌‍‌شود، اظهارداشت: کسانی که زودتر متوجه انحرافات می‌شوند، در ابراز مقابله با این انحرافات با ریسک و مخاطره مواجه‌اند.