يکشنبه 25 آبان 1393-22:9

اعلام آمادگی دانشگاه مازندران برای همکاری با نشست بین المللی تاریخ محلی مازندران

اصغری آقمشهدی: آماده همکاری هستیم

رییس دانشگاه مازندران: بین المللی بودن نشست، گویای اهمیت زیاد آن است و ما از کمک به شما استقبال می کنیم.


مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، سردبیر: پیش از ظهر یک شنبه  نشست مشترک شورای اجرایی و علمی نخستین نشست بین المللی تاریخ محلی مازندران با رییس و معاون پژوهشی دانشگاه مازندران برگزار شد.

در این نشست ابتدا دکتر مسلم منصور لکورج -معاون پژوهشی دانشگاه مازندران- ضمن استقبال از برگزاری نخستین نشست تاریخ محلی مازندران، گفت: تاریخ محلی، شناسنامه هر سرزمینی است و دانشگاه مازندران برای برپایی بهتراین همایش علمی، حداکثر تلاش خود را در بخش های علمی و اجرایی نشان خواهد داد.

*الگویی برای همه همایش ها

در ادامه حسین اسلامی -عضو شورای اجرای و کمیته سیاست گذاری این همایش- بیان داشت: تاریخ محلی همان تاریخ مردم است و تاریخ پادشاهان نیست.

وی تاریخ محلی را مهم تر از تاریخ مکتوب دانست و افزود: تاریخ مکتوب را یک نفر می نویسد، ولی نویسندگان تاریخ محلی، همه مردم اند.

این مورخ ساروی برگزاری نخستین نشست تاریخ محلی مازندران را امری مبارک و ضروری دانست و تصریح کرد: این نشست غیر سیاسی و کم هزینه و مفید، می تواند الگویی برای سایر همایش های درون استانی از ابعاد مختلف اجرایی و علمی باشد.



* تاکنون 139 مقاله رسید

در ادامه نشست دکتر علی رمضانی -دبیر شورای اجرایی و سیاست گذاری نخستین نشست تاریخ محلی- گفت: تاکنون چکیده 139  مقاله به دست ما رسیده است و محققان و مورخان می توانند تا آخر آذرماه برای همایش مقاله ارسال کنند.

وی با اشاره به این که اغلب این مقاله ها را مورخان و استادان و محققان غیر مازندرانی درباره مازندران نوشته اند، افزود: 5 مقاله هم از کشورهای روسیه(سه مقاله)، آمریکا و آلمان به این نشست رسیده است.



* دانشگاه مازندران دوره تحصیلات تکمیلی تاریخ محلی را ایجاد کند

دکتر علی رستم نژاد -عضو شورای اجرایی و کمیته علمی نشست تاریخ محلی- با بیان این که در دنیا دو مکتب تاریخ نگاری محلی "لستر" و " منچستر" وجود دارد، ابراز داشت: دکتر مرتضی نورایی توانست مکتب تاریخ نگاری منچستر را لوکال و آن را در مقطع ارشد و دکترا در دانشگاه اصفهان پایه گذاری کند که تاکنون دو دوره دانشجو فارغ التحصیل شده اند.

وی ادامه داد: از سال 1390 انجمن تاریخ محلی ایران راه اندازی شده که تاکنون 4 نشست ملی برگزار کرده است و پنجمین نشست آن هم 7 اسفندماه امسال به میزبانی مازندران، به صورت بین المللی در ساری برگزار می شود.

رستم نژاد تصریح کرد: اطلاعیه نشست مازندران برای بیش از 5 هزار محقق خارجی در سراسر دنیا و در ایران هم برای یک هزار تاریخ دان و پژوهشگر ایمیل شده است.

وی تاکید کرد: سرفصل های گرایش تاریخ محلی و تاریخ شفاهی در دوره کارشناسی ارشد و دکترا تدوین شده است و دانشگاه مازندران به عنوان دانشگاه مادر استان می تواند این گرایش ها را در دوره تحصیلات تکمیلی ایجاد کند.



* آماده همکاری با برگزارکنندگان نشست هستیم

در ادامه این جلسه، دکتر مسعود روحانی - عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران- گفت: این دانشگاه آمادگی دارد در کمیته علمی و برای داوری مقاله ها، با برگزارکنندگان همکاری کند.

دکتر فخرالدین اصغری آقمشهدی -رییس دانشگاه مازندران- که در این لحظه به حاضران در جلسه پیوسته بود، گفت: دانشگاه وظیفه خود می داند که از فعالیت های پژوهشی و علمی مثل همین نشست تاریخ محلی حمایت کند، چرا که هم موضوعی علمی است و هم جذابیت های بومی و عرق منطقه ای وجود دارد.

وی با بیان این که نهایت تلاش خود را می کنیم که این نشست به خوبی برگزار شود، افزود: گروه تاریخ دانشگاه مازندران که تازه تاسیس است و سایر گروه ها مثل ادبیات فارسی و علوم اجتماعی، آماده همکاری با برگزارکنندگان نشست بین المللی تاریخ محلی مازندران هستند.

اصغری آقمشهدی تاکید کرد: بین المللی بودن نشست، گویای اهمیت زیاد آن است و ما از کمک به شما استقبال می کنیم.



* مقاله ها اعتبار علمی و کیفیت فنی داشته باشد

خانم دکتر رضوانیان -مدیر پژوهشی دانشگاه- هم در این جلسه گفت: لازم است مقاله ها درجه علمی داشته باشد و از روی تعارف و بر اساس روابط نباشد.

وی ادامه داد: مقاله های رسیده باید ضمن داشتن اعتبار علمی و کیفیت فنی، در آینده در شمارمقاله های مرجع  درآیند.

عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران در پایان پیشنهاد کرد برای صرفه جویی مجموعه مقاله های همایش به صورت لوح فشرده در دسترس علاقه مندان قرار گیرد.



* دانشگاه توانمندی فراوانی برای اجرای همایش های بومی دارد

در ادامه جلسه، دکتر مصطفی کمالجو -عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران- گفت: این دانشگاه توانمندی فراوانی برای اجرای همایش های بومی دارد.

وی با بیان این این که تاکنون دو همایش نیما و امیرپازواری و همین طور دو همایش تاریخ تبرستان را برگزار کرده ایم، افزود: برای صرفه جویی در هزینه ها، بهتر است مجموعه مقاله های همایش به صورت کتاب الکترونیکی انتشار یابد.

ایرج نیازآذری -مشاور رسانه ای رییس دانشگاه مازندران- هم تصریح کرد: برای بهر گیری از کارکردهای آموزشی، پرورشی و فرهنگی نشست تاریخ نگاری محلی مازندران بهتر است از ظرفیت آموزش و پرورش هم استفاده شود.

لطف الله محمد نژاد -رییس مرکز اسناد وکتابخانه ملی مازندران و عضو کمیته اجرایی نشست تاریخ محلی- هم گفت: بهتر است سازمان ها و نهادها برای دریافت خروجی بهتر این نشست، بیرون از فضای دولتی و بوروکراسی اداری، با این همایش همکاری کنند.

گفتنی است نشست بین المللی تاریخ نگاری محلی مازندران 7 اسفنداه در ساری برگزار می شود. تاکنون دستگاه ها و سازمان های مختلف از جمله سازمان میراث فرهنگی مازندران، دفتر آموزش و پژوهش استانداری، مرکز اسناد و کتابخانه ملی مازندران، دانشگاه پیام نور ساری، شهرداری و شورای شهر ساری و دانشگاه مازندران آمادگی خود را برای همکاری با این همایش اعلام کرده اند.