چهارشنبه 22 تير 1384-0:0

گدایان چهره مازندران را نازيبا کرده اند

گزارش خبری از : khorasannews


تکدي‌گري و وجود متکديان فراوان در سطح جامعه و عموما در سطح شهرها به عنوان يکي از معضلات اجتماعي مهم جامعه قلمداد مي‌شود. علي رغم برنامه‌هاي فراواني که در اين زمينه به اجرا درآمده و تدابيري که انديشيده شده است، همچنان شاهد روند رو به افزايش تکدي‌گري در شکل ها و قالب هاي مختلف در سطح جامعه هستيم که احساسات هر شهروندي را جريحه‌دار مي‌کند و به عنوان يک آلودگي اجتماعي در محيط شهرها محسوب مي‌شود و لازم است که هرچه سريعتر از جامعه زدوده شود. اين امر در شهرهاي استان مازندران که به عنوان شهرهاي گردش گرپذير مطرح هستند از اهميتي دوچندان برخوردار مي‌باشد.

غفاري يکي از شهروندان در اين زمينه مي‌گويد: وجود گداها در سطح شهرها بخصوص در مکان هاي پررفت و آمد باعث مي‌شود» جايگاه اجتماعي و فرهنگي آن منطقه به شدت تنزل يابد و به دنبال آن نيز انواع و اقسام جرايم پنهان و پيدا در سطح جامعه صورت‌گيرد که همگي ناشي از اثرات سوء تکدي‌گري و رواج آن در سطح جامعه است.

خانم سرداري يکي از شهروندان دراين زمينه اظهار مي‌دارد: هرساله مسافران بسياري به استان مازندران سفر مي‌کنند که براي تداوم موقعيت گردش گري اين استان علاوه بر امکانات گردش گري لازم است چهره شهرهاي اين استان هم از هرگونه آلودگي پاک باشد. جمع‌آوري و ساماندهي متکديان پراکنده در سطح شهرها مي‌تواند به عنوان يکي از مهم‌ترين راهکارهاي اجرايي در اين زمينه باشد.

 صادقي کارشناس مسائل اجتماعي و مدرس دانشگاه در اين زمينه بر اين اعتقاد است که تکدي‌گري اساسا زاييده مشکلات مختلف فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي در سطح جامعه است و در اکثر شهرهاي بزرگ و کوچک ما شاهد رواج اين امر ناميمون اجتماعي هستيم. براي رفع اين معضل اجتماعي به دو شيوه مي‌توان اقدام کرد. به عنوان مثال مي‌توان با اتخاذ تصميم‌هاي آني نسبت به جمع‌آوري متکديان در سطح جامعه اقدام کرد و يا آنکه با اجراي برنامه‌هاي بلندمدت و همکاري و هماهنگي همه دستگاه‌هاي اجرايي در اين زمينه، زمينه و عوامل به وجود آمدن تکدي‌گري و به نوعي گداپروري را در سطح جامعه از بين برد.
معاون سياسي امنيتي استانداري مازندران در اين زمينه با اشاره به اين که موضوع متکديان از اولويت‌هاي اجتماعي استان مازندران نيست مي‌گويد: کم تر از 100 نفر متکدي در استان مازندران وجود دارد که مشکلات پيرامون اين امر بايد با توجه به آغاز فصل تابستان و موقعيت گردش گري مازندران در کوتاه‌ترين زمان ساماندهي شود. محمدرضا صالحي با بيان اينکه با مشکلات اجتماعي بايد با نگاه اجتماعي برخورد کرد مي‌افزايد: با همکاري شهرداري ساري مکاني براي ايجاد اردوگاه موقت متکديان تعيين شده است تا طرح سامان دهي متکديان در تيرماه در سطح استان مازندران به اجرا گذاشته شود و به اين طريق شهرهاي مازندران شادابي و طراوت را حس کنند.