دوشنبه 10 آذر 1393-16:7

مدیر کل بهزیستی مازندران:

آمار طلاق در سال 93 افزایش یافته است

سعید آرام: 10 درصد جمعیت استان بالای 60 سال سن دارند/آمارها حاکی از افزایش طلاق و کاهش میزان ازدواج در سال 93 است/ قانون فرزندخواندگی برای خانواده های دارای فرزند و خانم های مجرد، به زودی ابلاغ می شود


مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، مینا محسن پور: نشست خبری سعید آرام -مدیر کل بهزیستی مازندران- به مناسبت روز 12 آذر-روز جهانی معلولان- صبح دوشنبه در سالن کنفرانس این اداره، برگزار شد.

وی با بیان اینکه 12 آذر روزیست که معلولان از نارسایی های شان فراتر می روند و توانمندی های شان را ثابت می کنند، افزود: باید به این باور برسیم که اگر محیطی نتواند شرایطی ایجاد کند که فرد دارای نقص، به توانمندی برسد، آن جامعه معلول است و نه فرد.

این مسئول با تاکید بر دیدن نکات مثبت در بحث معلولان، ابراز داشت: باید قبل از توجه به نقص ها، توانمندی ها را ببینیم.

آرام، از پابرجا بودن نگاه ترحم آمیز نسبت به معلول گلایه کرد و آن را گلایه همیشگی معلولان خواند و افزود: با وجود آموزش های صورت گرفته هنوز نگاه جامعه نسبت به معلول تغییر نکرده است و نیاز به آموزش بیشتر احساس می شود.

مدیرکل بهزیستی مازندران، با بیان اینکه آمار دقیقی از معلولان کشور و استان در دست نیست، گفت: برمبنای برآوردها، 10 درصد هر جامعه را معلولان تشکیل می دهند که از این میزان 2/4 درصد، معلولیت شدید دارند و نیازمند دریافت خدمات هستند.

این مسئول تعداد تقریبی معلولان استان را بالغ بر 50 هزار نفر اعلام کرد و افزود: بیشترین آمار را معلولان ذهنی و بعد جسمی-حرکتی تشکیل می دهند.

آرام، در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به سرعت روند سالمندی جمعیت، مازندران را جزء استان های نخست کشور در این مورد برشمرد و افزود: 320 هزار فرد بالای 60 سال، در مازندران زندگی می کنند، که برابر با 10 درصد جمعیت استان است، این در حالیست که از سال 85 تاکنون 60 هزار سالمند به این جمعیت اضافه شده است.

مدیرکل بهزیستی مازندران، با بیان اینکه قانون 3درصد استخدامی معلولان در دستگاه ها اجرا می شود، تصریح کرد: مشکل این است که استخدامی صورت نمی گیرد که شامل قانون 3درصد شود.

وی با شاره به وجود قانون مخصوص معلولان در کشور، ابراز داشت: با گذشت سال ها از تصویب قانون حمایت از حقوق معلولان، خیلی از دستگاه ها به اجرای آن توجه نمی کنند.

آرام با بیان اینکه این قانون ضمانت اجرایی دارد، افزود: در صورت تصویب قانون جدید، قانون 3 درصد استخدامی معلولان به 5 درصد افزایش خواهد یافت.

وی از وجود بیش از 40 تشکل و سازمان مردمی در استان خبر داد و افزود: از صفر تا صد نمایشگاه توانمندی های معلولان و همچنین همایش 4هزارنفری در سالن سید رسول حسینی، برای روز 12 آذر را نیز معلولان خود به عهده گرفته و انجام داده اند.

*آمار طلاق در سال 93 افزایش یافته است

آرام در بخش دیگری از گفته هایش، یکی از آسیب های جامعه را طلاق دانست و افزود: آمارها حاکی از افزایش طلاق و کاهش میزان ازدواج در سال 93 است.

وی در همین خصوص ادامه داد: تفاهم نامه ای با دادگستری استان امضا شده است، که به بهزیستی امکان مداخله و ارائه مشاوره را در امر طلاق می دهد.

مدیر کل بهزیستی مازندران با بیان اینکه طلاق امری گریز ناپذیر است، افزود: آمادگی پس از طلاق نیز بسیار مهم است و در این راستا بسته آموزشی اقدامات قبل، حین و بعد از طلاق، طراحی شده است.

*میانگین دریافتی خانواده معلولان ماهیانه بیش از 250 هزار تومان است

وی مبلغ مستمری پرداختی به مستمری بگیران را بین 53 تا 100 هزار تومان اعلام کرد و ابراز داشت: کمک هزینه دارویی و کمک هزینه نگهداری نیز به شکل جداگانه به این افراد پرداخت می شود.

آرام میانگین دریافتی خانواده معلولان را ماهیانه بیش از 250 هزار تومان عنوان کرد و افزود: سالیانه بالغ بر 500 میلیون تومان اعتبار، تنها برای کارهای درمانی تخصیص می یابد.

* 20 هزار معلول در روستاهای استان داریم

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه انجام آزمایش ژنتیک هزینه زیادی ندارد، افزود: انجام آزمایش ژنتیک، برای افرادی که سابقه بیماری در خانواده دارند و یا خانم هایی که در سنین بالا باردار شده اند، ضروری است.

آرام ادامه داد: بهزیستی به افرادی که نیازمند انجام این آزمایش هستند، کمک می کند.

مدیر کل بهزیستی استان، از وجود مرکز اورژانس اجتماعی در 11 شهرستان مازندران خبر داد و گفت: روزانه 1000 تماس تلفنی با این مراکز گرفته می شود.

وی تعداد مراکز نگهداری کودکان بی سرپرست بالای 3 سال را 15 مرکز عنوان کرد و ابراز داشت: این مراکز توسط هیئت امنا اداره می شوند.

آرام از وجود 20 هزار معلول در روستاهای استان خبر داد و افزود: این معلولان تحت پوشش طرح "سی وی آر" هستند.

مدیر کل بهزیستی مازندران با بیان اینکه هزینه نگهداری هر معلول برای دولت 1 میلیون و دویست هزار تومان است، ابراز داشت: برای نگهداری از هر معلول، ماهانه، 210 هزار تومان به مراقب معلول دستمزد پرداخت می کنیم.

وی در پایان، خدمات نقدی دریافت شده بهزیستی از مردم، در شش ماهه نخست سال 93 را حدود 6 میلیارد ریال اعلام کرد.

*قانون جدید فرزندخواندگی به زودی ابلاغ می شود

دکتر آرام در پاسخ به پرسش مازندنومه مبنی بر اینکه برای تسهیل روند فرزندخواندگی برای خانواده ها چه اقدامی صورت گرفته است، توضیح داد: این روند از نظر من اصلا سخت و دست و پاگیر نیست و همه حساسیت ها به این علت است که کودک به خانواده ای امین و شایسته سپرده شود و آینده خوبی برایش رقم بخورد.

وی با بیان اینکه اغلب خانواده ها طرفدار سرپرستی نوزاد و آن هم از جنس دختر هستند، ادامه داد: بیش از 400 پرونده در صف انتظار برای دریافت فرزند وجود دارد، اما فرزندی با شرایط مورد نظر این افراد، خوشبختانه یا متاسفانه تا امروز وجود نداشته است.

آرام در این راستا به خانواده ها توصیه کرد که کودکان 3 یا 4 ساله نیز به فرزندی بپذیرند و استدلال کرد: کودک در این سن مشکلات نوزادی را پشت سر گذاشته و با خانواده نیز بهتر کنار می آید و ارتباط برقرار می کند.

وی ادامه داد: قانون فرزندخواندگی جدید به تسهیل روند سرپرستی فرزند، برای خانواده های دارای فرزند و خانم های مجرد، کمک می کند و این قانون به زودی ابلاغ می شود.

آرام به دیگر سوال مازندنومه، در رابطه با حمایت های بهزیستی از تشکل های خیریه و نحوه صدور مجوز برای این تشکل ها، پاسخ داد: فرآیند تشکیل تشکل های مردمی، ساده و متولی صدور مجوز آن نیز خود بهزیستی است و هدف از این تشکل ها، بهره مندی از امکانات اجتماعی، برای ارائه خدمات بهتر به جامعه است.

وی تعداد مراکز غیر دولتی فعال در حوزه بهزیستی را بیش از 1200 مرکز عنوان کرد و افزود: جامعه امکانات خوبی دارد که ساماندهی نشده است.

*خبر مرتبط:

معلولان در حاشیه/نمایشگاهی که غریبانه افتتاح شد