چهارشنبه 29 تير 1384-0:0

ولشت آلوده است

گزارش خبري از : irna


انواع آلودگي، ورود پسابها وشيرابه فاضلاب خانگي روستاهاي همجوار درياچه زيباي ولشت كلاردشت، محيط زيست اين مكان تفريحي و گردشگري را آلوده ساخته و سلامت آن را به خطر انداخته است.

درياچه "ولشت" كلاردشت با ‪ ۲۴‬هكتار مساحت و با ‪ ۱۷‬الي ‪ ۳۰‬متر عمق، مربوط به دوران چهارم زمين شناسي بوده كه در ارتفاع يكهزار متري از سطح درياي خزر در ‪ ۴۵‬كيلومتر شهر چالوس در غرب مازندران واقع استن.

آب اين درچه طبيعي از چند جشمه بستر آن تامين مي‌شود.

اين در حالي است كه محيط زيست اين درياچه زيبا بدليل فقدان امكانات و ورود انواع آلودگي و زباله، نبود امكانات رفاهي و بهداشتي در اطراف آن و سرازير شدن فاضلاب برخي روستاهاي اطراف، در خطر جدي قرار گرفته است.

رييس اداره حفاظت محيط زيست نوشهر و چالوس دراين ارتباط باابراز نگراني از روند روزافزون آلودگي آب اين درياچه ، گفت: آلودگي‌هاي مختلف حيات آبزيان درياچه نظير اردك ماهي، ماهي سفيد، شاه كولي و حتي جلبكها و پلانگتونها را در معرض خطر قرار داده است.

به گفته "مهرنوش كياكجوري" نفوذ پسابها و شيرابه فاضلاب خانگي روستاهاي "سما، سركا، ديمو، چلاجور و لورچال" و نيز ورود سموم كشاورزي به آب درياچه، آلودگي آن را افزايش داده است.

وي يادآور شد: همچنين تخريب زيست گاه‌هاي اطراف درياچه ولشت توسط برخي از مردم منطقه وگردشگران خسارت جبران ناپذيري را به اين درياچه وارد كرده است.

از سوي ديگر واقع شدن اين درياچه و تپه‌هاي اطراف آن بر روي گسل زلزله و مشكل رانش زمين دراين منطقه خطر تخريب و آلودگي آن را افزايش داده است.

كياكجوري خاطرنشان كرد: براي جلوگيري از شدت تخريب در محيط زيست اين درياچه از حركت قايق‌هاي موتوري در درياچه ولشت و ساخت وساز در اطراف آن جلوگيري شده است.

رييس اداره حفاظت محيط زيست نوشهر و چالوس ادامه‌داد: با اجراي طرح‌هايي جهت كاهش ميزان آلودگي، تلاش مي‌شود اين يادگار طبيعي از نابودي نجات يابد.

رييس اداره ميراث فرهنگي و گردشگري نوشهر و چالوس نيز گفت: موقعيت گردشگري اين درياچه و نقش آن در توسعه اقتصادي منطقه ايجاب مي‌كند تا در رفع مشكلات زيست محيطي اين حوضه آبي بي‌نظير تلاش جدي صورت گيرد.

"سيدرضا موسوي" با بيان اينكه سالانه گردشگران زيادي از درياچه ولشت كلاردشت بازديد مي‌كنند، اظهار داشت: راه ارتباطي و دسترسي به اين منطقه بايد زيرسازي و آسفالت شود.

رييس شوراي اسلامي شهر كلاردشت نيز گفت: عليرغم اينكه درياچه ولشت به عنوان يك طرح گردشگري معرفي شده ولي فاقد امكانات خدماتي و رفاهي است.

"سيروس دلفان آذري"، عدم استقرار نيروهاي حفاظتي و انتظامي، فقدان امكانات رفاهي و بهداشتي، انباشت و پراكندگي زباله در اطراف اين محل از جمله مشكلات است.

از سوي ديگر مديركل ميراث فرهنگي و گردشگري مازندران گفت: براي جذب سرمايه‌گذار در درياچه ولشت به عنوان يكي از نقاط گردشگري استان و كشور بايد برنامه‌ريزي شود.

"دلاور بزرگ نيا" تصريح كرد: به زودي طرح ساماندهي اين درياچه باهماهنگي استانداري، شوراي شهر و شهرداري كلاردشت اجرا خواهد شد.

به گفته وي، در اين طرح كليه موانع و تهديدهاي فراروي اين درياچه طبيعي شناسايي و رفع خواهد شد و اجراي آن تحول اساسي در اقتصاد منطقه ايجاد مي كند.

فرماندار چالوس از گفت و گو در خصوص اين درياچه خودداري كرد.

رييس شوراي اسلامي شهرستان چالوس نيز گفت: رانش زمين در اطراف درياچه ولشت كلارشت، اين درياچه را در معرض تخريب قرار داده است.

"شجاع سليمانپور" اضافه كرد: در زلزله سال ‪ ۷۸‬رودبار، زمين‌هاي سمت شرق اين درياچه به طول ‪ ۲۰۰‬متر رانش و در ضلع جنوب شرقي آن به عمق ‪ ۳۰‬متر شكاف ايجاد شده است.