چهارشنبه 26 آذر 1393-18:1

نشست مطبوعاتی دبیر مجمع نمایندگان مازندران برگزار شد

علی پور: حرف من این نیست که استاندار برود

دبیر مجمع نمایندگان مازندران: نمره استاندار خوب است/در آمد استان مازندران بیش از 1200 میلیارد تومان است/با نمایندگان ادوار گذشته هم جلساتی خواهیم گذاشت/فشار آوردیم تا بانک ملی کارخانه نساجی را خریداری کند.


مازندنومه؛ سرویس سیاسی، رضاشریعتی: سرانجام پس از ماه ها سکوت خبری دفتر مجمع نمایندگان مازندران، ساعت 9:30 دقیقه صبح روز چهارشنبه نشست رسانه ای دبیر مجمع نمایندگان مازندران و نماینده مردم قائمشهر، سوادکوه وجویبار در دفتر مجمع برگزار شد.

  کمال علی پور در این نشست با اشاره به این که در برنامه پنجم آمده است وابستگی دولت به بودجه نفتی به سمت صفر پیش رود، اظهار داشت: امام فرمودند ای کاش می توانستیم شیرها و فلکه های نفت را ببندیم، به سمتی پیش رفتیم تا وابستگی کشور به منابع نفتی سال آینده 33 درصد کاهش یابد.

وی با اعلام اینکه بودجه عمومی کشور سال آینده 837 میلیارد تومان است، اذعان کرد: 267 میلیارد بودجه عمومی دولت و از این میزان نیز ۲۲۴ هزار میلیارد تومان مربوط به منابع نفتی است.

دبیر مجمع نمایندگان مازندران با اشاره به ضرورت ورود رسانه ها به برخی مسایل، اضافه کرد: منابع شرکت های دولتی، وابسته به دولت و متعلق به آن نزدیک به ۵۶۰ هزار میلیارد تومان است که در مجلس خیلی روی آن بحث نمی شود.

وی با بیان اینکه این حرف به معنای آن نیست که در دیوان محاسبات روی این مبلغ بحث نیست، افزود: امیدواریم در برنامه های آتی توسعه نیز در این زمینه فکر شود.

علی پور با اشاره به آن که طبق برنامه، 33 درصد از بودجه کشور وابسته به نفت و بقیه از افزایش و رصد مالیات ها است، اظهار داشت: دولت قصد افزایش مالیات را ندارد، بلکه می خواهد مطالبات اخذ شده را دریافت کند.

نماینده مردم قائمشهر با بیان اینکه در تبصره 21 افزایش یارانه ها را نداشتیم، گفت: مبلغ یارانه برای حامل های انرژی سال آینده همان 48 هزار میلیارد تومان اعلام شده است.

این مسئول در خصوص در آمد هدفمندی یارانه ها گفت: از این میزان 5200 میلیارد برای کمک به تولید، حمل ونقل و بهینه سازی مصرف انرژی در واحد های تولید دیده شده است که این مبلغ در سال گذشته برای تولید کم تر بود.

وی تصریح کرد: بر طبق همان 45 هزار تومان، 42 هزار میلیارد به افراد، 1300میلیارد برای تحصیل در ازدواج و مسکن زوج های جوان ومقداری هم به مسکن زوج های روستایی پرداخت خواهد شد.

علی پور ضمن انتقاد از سازمان ورزش و جوانان با بیان اینکه متاسفانه بیشتر فکر این سازمان به سمت ورزش پیش رفته و از بخش جوانان غافل مانده است، اظهار داشت: در تبصره 21 هدفمندی یارانه ها،21 میلیارد به بخش اشتغال جوانان اختصاص یافته است. هم چنین از تبصره 16 بند ب هم 14 میلیارد تومان برای جوانان در نظر گرفته شده تا وام با دو سال فرصت داده شود.

نماینده مردم قائمشهر در مجلس با اعلام اینکه در آمد استان مازندران بیش از 1200 میلیارد تومان است، گفت: از این مقدار سهم مازندران 600 میلیارد تومان است، نصف دیگر آن به خزانه واریز می‌شود که امیدواریم با پیگیری‌های نمایندگان میزان پرداختی از درآمد استان به خزانه کاهش پیدا کند و این درآمد صرف عمران استان شود.

وی با بیان اینکه 313 میلیارد هم از ماده 180 به مازندران اختصاص می یابد، تصریح کرد: سال گذشته 2 درصد از بودجه عمومی به مناطق محروم تخصیص داده می شد که امسال پیشنهاد ما چهار درصد از بودجه عمومی کشور است.

دبیر مجمع نمایندگان مازندران با بیان اینکه امسال 224 میلیارد از بودجه منابع عمومی سهم مازندران است، اظهار داشت: کیف بودجه را در اختیار نخبگان قرار دادم تا در محل دفتر مجمع برای توسعه استان آن را حلاجی کنند.

*با نمایندگان ادوار گذشته هم جلساتی خواهیم گذاشت

علی پور با بیان اینکه ما در مجلس فراکسیون نمایندگان شمالی را ترتیب داده ایم، گفت: نمی توان مازندران را از گیلان وگلستان جدا دانست، اینجا خطی ساخت بی آنکه به گیلان یا گلستان توجه کرد.

وی ضمن تشکر از حسین نیاز آذری -نماینده بابل- و تلاش او برای راه اندازی دفتر مجمع، اذعان کرد: به نظر من مدیران کل و استانداری خیلی خوب از ظرفیت های مجمع استفاده نکرده اند، البته چون قبلا دفتر و تشکیلاتی نبوده است.

این مسئول با اشاره به نقش اصحاب رسانه در امر توسعه و اطلاع رسانی خاطر نشان کرد:بنا داریم ارتباط ما با رسانه ها تقویت شود و رسانه ها به ما کمک کنند تا به موقع به ادارات کل ورود پیدا کنیم.

وی با بیان این که تصمیم بر آن است که جلسات مختلفی با مدیران کل و مدیران سازمان ها داشته باشیم و بیایند وحرف بزنند، افزود: با نمایندگان ادوار گذشته هم جلساتی خواهیم گذاشت تا ببینم در بحث توسعه کجا خوب عمل شده وکجا ضعیف است.

*فشار آوردیم تا بانک ملی کارخانه را خریداری کند

علی پور گفت: در بحث برف غرب مازندران با پیگیری های نمایندگان و مجمع موفق شدیم 600 میلیارد اعتبار و کمک بلاعوض بگیریم.

وی اضافه کرد: در خرید تضمینی برنج هم سازمان های صنعت، معدن، تجارت و جهاد کشاورزی را مکلف کردیم تا خرید تضمینی انجام دهند، هرچند با آنچه مد نظر ماست فاصله داریم اما استارت اولیه زده شد.

نماینده مردم قائمشهر با بیان مشکلات چند وقت اخیر شرکت نساجی مازندران خاطر نشان کرد:حدود 350 تن کارگران نساجی در گذشته با عدم دریافت مطالبات مواجه شده بودند که تامین اجتماعی باید حقوق آنها را می داد، اما با توجه به بدهی 4 درصدی این کارخانه به بیمه، حقوق این کارگران پرداخت نشد.

دبیر مجمع تصریح کرد:در دولت قبل برای بازنشستگی این افراد 3 میلیارد کمک بلاعوض به تامین اجتماعی شد تا 350 تن از کارگران نساجی بازنشسته شوند.

علی پور با اشاره به تحصن چند وقت اخیر کارگران نساجی مازندران گفت: تحصن روی داده شده به خاطر دریافت نکردن سنوات خدمتی بوده است.

نماینده مردم قائمشهر با بیان اینکه می گویند شرکت نزدیک به 8 و نیم میلیارد بدهکار است اما به اعتقاد من این رقم چیزی حدود ده میلیارد است، افزود: سرمایه گذار گفت من پولی ندارم، ،راهکار دادیم تا زمین را به بانک بدهیم، البته دوستان می گفتند به بانک خصوصی بدهیم اما گفتیم که به بانک دولتی بدهیم و به بانک ملی دادیم تا دست مان باز باشد.

وی با بیان اینکه حتی اگر بنده به ضررم باشد و یک رای هم نیاورم باید از حق دفاع کنم گفت: بنده از وزیر اقتصاد طرح سوال کردم با توجه به آنکه شما دو سال کارخانه را به بخش خصوصی واگذار کردید، اما 28 سال با دولت کار کردند، شما باید این 10 میلیارد را پرداخت کنید و از دیون سرمایه گذار کم کنید، فشار آوردیم تا بانک ملی کارخانه را خریداری کند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه قیمت گذاری زمین 18 میلیارد تومان بوده است، اظهار داشت: به این مبلغ اعتراض کردیم وبه 50 میلیارد تومان افزایش یافت. با اعتراض دوم این مبلغ به 90 میلیارد رسید و در اعتراض سوم 40 درصد برای فضای سبز شهرستان در نظر گرفته شد، البته دو خیابان 20 متری از خیابان ساری به سه راه کنسرو هم از وسط زمین باز کردیم.

وی تصریح کرد: زمانی که قرار شد 11 میلیارد مطالبات کارگران پرداخت شود، تامین اجتماعی گفت من طلب دارم و 17 میلیارد سرمایه گذار ترک به من بدهکار است و این طور نبوده است که یک شبه حادث شود.

*در سوادکوه ذغال خوب داریم!

علی پور با اشاره به پدیده مهاجرات از سوادکوه گفت: مهاجرت در سوادکوه بیداد می کند، ما در سوادکوه ذغال خوب داریم اما ذغال شویی نداریم که با راه اندازی کارخانه زغال شویی تا اردیبهشت ماه 700 نفر مشغول به کار می شوند.

وی اضافه کرد: کارخانه کک سازی سوادکوه طرح دیگری است که تا پایان سال 95 با صرف 86 میلیون یورو در سه شیفت تا ظرفیت بیش از دو هزار نفر افتتاح خواهد شد.

نماینده مردم سوادکوه در مجلس با بیان اینکه دو معدن کرد آباد یک و دو در مناقصه قرار گرفته است، اظهار داشت:4 شرکت شرایط لازم واحراز صلاحیت داشتند که با راه اندازی این کارخانه هم 300 نفر دیگر جذب می شود.

*حرف من این نیست که استاندار برود

  در ادامه نشست برخی خبرنگارها سئوال های خود را از دبیر مجمع نمایندگان مازندران پرسیدند.

سرپرست خبرگزاری ایلنا در این نشست اظهار داشت: ذغال سوادکوه به شانگهای می رود و تبدیل به فولاد می شود، در سوادکوه شهرک فولاد بسازید 10 هزار نفر صاحب کار می شوند.

وی افزود: کیف بودجه را در اختیار یکی از نمایندگان خانه کارگری هم قرار دهید. آنها هم می توانند پیشنهاد خوبی ارائه دهند.

وی سپس به مشکلات کارگران ساختمانی در اصل 29 اشاره کرد که سبب خارج شدن آنها از بیمه شده است.

 

علی پور در خصوص طرح سوال و تحقیق و تفحص از استاندار قبل گفت: 100 میلیارد آقای حسینی وزیر اقتصاد و دارایی سابق به استان مازندران اختصاص داد که آقای طاهایی این مبلغ را در غرب هزینه کرد. فکر می کنم 15 میلیارد برای زباله سوز و یکی دو میلیارد هم در حوزه یکی از شهر ها. وقتی طرح سوال شد، خود وزیر هم گفت من خدایی و للهی این مبلغ را به منظور برف و سیل غرب دادم، اما نمی توانستم بنویسم برای غرب مازندران. نوشتم برای مازندران که با این توضیح وزیر طرح سوال بایکوت شد.

وی در خصوص مصونیت خبرنگارها تصریح کرد: در مورد مصونیت قضایی به آقای رستمعلی گفتم تا ببیند طبق قانون چه کار می توانیم بکنیم.

این نماینده در برابر پرسشی که بیان داشت: شما در یکسال گذشته جهت گیری هایی در خصوص استاندار و سر ناسازگاری با او داشتید، اما اکنون به این سمت پیش نمی روید، پاسخ داد: اگر شما از یکی انتقاد می کنید، شکایت می کنند، متاسفانه این طور است، دیگر تو را تحویل نمی گیرند، اما در کلان شهرهایی نظیر تهران جا افتاده است که ما هم باید یاد بگیریم. این که من از کسی انتقاد می کنم به معنای مخالفتم با او نیست، یا وقتی از همان فرد تمجید می کنم نباید گفت دیروزت چه بود و امروزت چه؟ حرف من این نیست که استاندار برود. در کمیسیون های مجلس دعوا ومخالفت می کنند اما در نهایت به جمع بندی خیلی خوبی می رسند.

علی پور در ادامه ضمن طفره رفتن از پاسخ به سوال خبرنگاری که خواستار نمره دادن به استاندار مازندران بود، گفت: سر جمع توسط نمایندگان ارزیابی صورت می گیرد .

وی در جواب خبرنگاری که نمره توصیفی را خواستار شده بود، تصریح کرد: نمره استاندار خوب است.

دبیر مجمع نمایندگان مازندران انتقادی هم از تیم اقتصادی ربیع فلاح جلودار کرد واظهار داشت: تیم اقتصادی استان ضعیف عمل و جزیره ایی فکر می کند.

خبرنگاری با اشاره به اتفاقات اخیر در بحث ورود نماینده یک شهر در انتصابات پرسید: در مواردی می بینیم نمایندگان در بحث انتصاب ها دخالت می کنند و طوری عمل می کنند که مدیر کل یک سازمان حق عزل و نصب یک مدیر را ندارد. آیا شما انتصاب های فامیلی را تایید می کنید؟! مرز دخالت و نظارت یک نماینده کجاست و چرا این اتفاقات روی می دهد؟ که علی پور بیان داشت: وقتی مردم به نماینده ای رای داده اند، از او می خواهند تا در خصوص مدیران شهری نظر بدهد. من تاکنون کسی را معرفی نکرده ام که فلانی را بردارید یا فلانی را بگذارید.

در ادامه خبرنگار دیگری پرسید: این کار جزو وظایف نماینده هست؟ قبل آقای رستمعلی دوستان دیگری در دفتر مجمع بودند، شما به خاطر هماهنگی که با او دارید، طبیعی است که رستمعلی را بیاورید.

علی پور گفت: در شهرستان خودم وقتی رییس جهاد کشاورزی را عوض می کنند، به من زنگ می زنند، می پرسم: چرا؟! خط کش شما چیست؟! آیا مدیر قبلی راغب نیست یا خوب فعالیت نمی کند؟ من ناظرم باید نظر بدهم. ما باید نظر خودمان را بدهیم. به شخص نمی پردازیم که این شخص را بگذار واین را بردار.

این خبرنگار دوباره پرسید: در مورد وزیر علوم نظر شما روی آقای احمدی بوده است. این را در مصاحبه گفته اید.

علی پور جواب داد: بله، وزیر وظیفه من است که نظر بدهم.اما در مورد تغییر مدیر چرا یک مدیر باید عوض شود؟ مگر اینطور نیست که نظام برای او زحمت کشیده است و سرمایه گذاری کرده است تا به اینجا برسد؟ شعار این دولت ثبات مدیران بود. یک جایی باید این شعار عملیاتی شود. دغدغه نمایندگان تغییر مدیر نیست، ما بحث کاری داریم.