يکشنبه 21 دی 1393-14:17

مردم در غرقاب فاضلاب/مسکن مهر آلودگی هدیه داد!

گزارش+عکس از یک پروژه مسکن مهر در قائم شهر که به مردم فاضلاب و بیماری هدیه می دهد/پیگیری های اهالی تاکنون بی نتیجه بوده است/فرماندار قائم شهر قول بازدید و پیگیری فوری داد.


مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، رضاشریعتی: سرریز چاه های فاضلاب آپارتمان های مسکن مهر و استاندارد نبودن این چاه ها واقع در رضوان 13 محله چشمه سر شهرستان قائمشهر سلامت و بهداشت فردی و اجتماعی ساکنان این منطقه را تهدید می کند.

فاضلاب تولید شده به دلیل نبود زیرساخت ها، به جوی کوچه ها و معابر رها سازی شده که ضمن ایجاد بوی نامطبوع، به بروز مشکلات بهداشتی برای خانواده های این منطقه، به ويژه کودکان منجر شده است.

در پی تماس های تلفنی و حضوری شماری از ساکنان منازل همجوار مسکن مهر چشمه سر، برای پیگیری موضوع به منطقه رفتم.

وضعیت بسیار اسفناک بود. بوی نامطبوع فاضلاب منازل مسکن مهر که با نام 64 دستگاه شناخته می شود، تنها یک مشکل مردم محله است.

  جلوتر می روم. با هر گامی که به جلو برمی دارم با صحنه آزار دهنده تری روبرو می شوم. با رسیدن به انتهای کوچه ای که 300 متر از خط اصلی محور چشمه سر به امامزاده اسماعیل فاصله دارد و در کوچه ای که مدرسه ابتدایی شهید عبدالهاشم پور در آن واقع شده است، دیدن یک دریاچه مصنوعی با زائدات فاضلاب های خانگی شگفت انگیز بود.

این محله در جنوب شرقی قائم شهر واقع است و فاصله آن تا ساختمان فرمانداری کم تر از 10 دقیقه است. سراسر کوچه را پساب فرا گرفته و حتی فاضلاب تا ابتدای کوچه می رسد.

*از کم توجهی مسئولان به تنگ آمده ایم

یکی از ساکنان کوچه رضوان 13 با بیان اینکه از وضعیت بغرنج و آزاردهنده ی بوی تعفن ناشی از فاضلاب این منطقه مسکونی و کم توجهی مسئولان به تنگ آمده ایم، گفت: بوی نامطبوع فاضلاب به حدی است که حالت تهوع به انسان دست می دهد.

وی با بیان اینکه حدود دو سال است که از این وضعیت می گذرد، اظهار داشت: ما برای پیگیری ماجرا به بنیاد مسکن، شهرداری و چند نهاد دیگر مراجعه کردیم که هرکدام گفتند به ما مربوط نیست!

این مالک منزل شخصی در منطقه به مازندنومه گفت: در ابتدا گفتند ما اینجا سپتینگ زده ایم و فاضلاب ها همسایگان را اذیت نخواهد کرد، اما احداث فاضلاب به صورتی است که لجن های انسانی در این سپتینگ که بتن شده است می ماند و آب فاضلاب به بیرون سر ریز می کند.

*کودکان بیمار می شوند

یکی دیگر از همسایگان این منطقه در این خصوص اظهار داشت: این فاضلاب ها انسان ها را بیمار می کند و باعث شده تا فرزند من بیماری پوستی بگیرد.

وی با اشاره به مدرسه ابتدایی که درون کوچه قرار دارد، گفت: کودکان به دلیل فضای باز این منطقه بدون اطلاع کافی از بیماری های ناشی از آلودگی بیمار می شوند.

این همسایه مسکن مهر 64 دستگاه چشمه سر قائم شهر با اشاره به زمین خالی که فاضلاب در آن رها شده بود، اذعان کرد: این خاک ها روی فاضلاب ریخته شده تا از بوی نامطبوع جلوگیری کند و آبها پوشانده شود، اما فاضلاب به حدی زیاد است که این کار هم تاثیری نداشته است.

وی با بیان اینکه روزهای ساخت این ساختمان های مسکن مهر عده ای به نام کارشناس آمده بودند اما گویی دروغ بوده است، ادامه داد: یکی از همسایگان ما به علت همین فاضلاب ها قصد فروش منزل را دارد.

*فرماندار فردا به بازدید می رود

برای پیگیری ماجرا با اداره بهداشت قائم شهر تماس می گیرم. ابتدا می گویند: سامانه ای در این خصوص وجود دارد و برای پیگیری باید اهالی اطلاع بدهند.

  به کارشناس مسئول بهداشت محیط معرفی ام می کنند. تماس گرفتم. در راه بود و گفت: فردا به اداره اش بروم تا او با دانشگاه علوم پزشکی هماهنگ کند و اجازه مصاحبه بگیرد.

ناگزیر به مهدی محمدی -فرماندار قائمشهر- تلفن کردم. پاسخ داد و موضوع را برایش شرح دادم.

تا انتها گوش داد و گفت: فردا بعد از دو جلسه صبح به اتفاق مسئولان مربوط به بازدید محله می رویم.

حالا تنها امید مردم این محله، فرماندار است؛ مدیر ارشد دولت تدبیر و امید در شهرستان قائم شهر که وعده داده کم تر از 24 ساعت آینده به طور جدی پیگیر مشکلات مردم شود.

مسکن مهر با مردم خیلی مهرورزی نکرده، مسئولان دیگر نیز. منتظر می مانیم تا فردا و اقدامات عملی مهدی محمدی؛ او که چند روز پیش با پیگیری هایش، مشکل چند ساله کارگران نساجی را حل و فصل کرد.