پنجشنبه 25 دی 1393-0:11

استاندار در شبکه تبرستان اعلام کرد:

سرمایه‌گذاری بزرگ‌ترین چالش مازندران/وامدار کسی نیستم

آن چه استاندار در گفت و گوی ويژه خبری گفت:در حق مردم مازندران ظلم شده و امروز به دنبال انجام مطالبات مردم هستیم/بودجه مازندران 510 میلیارد تومان درنظر گرفته شده است /از کسانی که همکاری لازم در توسعه استان ندارند، دعوت می کنیم بیایند و شفاف سازی کنیم.


 مازندنومه؛ سرویس سیاسی، کلثوم فلاحی: ربیع فلاح -استادار مازندران- چهارشنبه شب در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه تبرستان حضور یافت و درباره حوزه صنعت، کشاورزی، گردشگری و ... پاسخگوی سوالات مجری این شبکه بود.

*16 ماه قبل وقتی استان را تحویل گرفتید، مازندران در چه جایگاهی بود و الان  استان چه جایگاهی دارد؟

 سه سال اخیر را به عنوان ملاک کار قرار دادم که صادقانه و عادلانه است. کل اعتبار سال 91 حدود 67 میلیارد تومان بودجه استانی بوده در سال 92 به یکصد میلیارد تومان و الان در ماه دهم سال 75 درصد بودجه 300 میلیارد تومان اختصاص یافته است که به جامعه تزریق کردیم.

با وجود اینکه دولت کاهش اعتبار را برای سراسر کشور در نظر گرفته، اما بودجه مازندران 510 میلیارد تومان درنظر گرفته شده که نسبت به امسال رشد قابل توجه دارد.

180 میلیارد تومان در سال 92 و امسال تاکنون 408 میلیارد تومان از بودجه ملی استفاده کردیم. قول گرفتم برای طرح‌های  ملی 100درصد  اعتبارها اختصاص یابد مثل جاده سوادکوه. تنها استانی هستیم که 40 درصد رشد بودجه ملی و طرح‌های عمرانی داریم.

تورم در سطح ملی و استان توسط مرکز آمار ایران اعلام می شود. تورم در سال 91 در استان 25 درصد بوده و در شروع دولت 38 درصد  که تا پایان سال 92 به 27 درصد رسید الان 16.1 درصد است و در تمام سال‌ها کمتر از میانگین کشورتورم کشور داشتیم.

* مازندران رتبه نخست در تولید 14 محصول دارد. کار کشاورزی باید به صرفه باشد. برای به صرفه شدن تولید برنج چه کاری کردید؟

مسائل کشاورزی تخصص من است و سال‌های سال در مدیریت عالی کشور، مسئولیت داشتم و به زندگی روستائیان کاملا آشنا هستم. مسائل کشاورزی در کوتاه مدت شکل نمی‌گیرد. مردم ما می‌دانند در برنامه  پنجم مازندران به عنوان قطب کشاورزی مطرح شده و این مسئله با شعار انجام نمی‌شود. جایگاه کشاورزی مازندران این نیست که الان در آن قرار داریم. باید افزایش عملکرد در همه سطوح می‌داشتیم که محوریت کشاورزی در استان تحقق می‌یافت.

میزان آب‌های سطحی در کشور 44 درصد است در مازندران هشت درصد. اگر این کار به 44 درصد می‌رسید کشاورزی ما طبق برنامه پنجم محقق می‌شد. آب‌های شیرین در استان وارد دریا می‌شود. در حق مردم مازندران ظلم شده و امروز به دنبال انجام مطالبات مردم هستیم. تا پایان سال 96 و 97 باید این رقم را به 44 درصد برسانیم و اگر تا آن وقت باشم این کار را خواهم کرد.

اقتصاد کشاورزی باید در حدی باشد که مردم بتوانند به این اقتصاد روی بیاورند. در مازندران باید در واحد سطح کار کنیم. میزان تولید کشاورزان خبره، سه برابر میانگین تولید در استان است و بخش ترویج باید به کشاورزانی که توانمند نیستند، کمک کند. یکی از برنامه‌های ما در مناطقی که کشاورزان پیشرو هستند انجام می‌پذیرد و با جهاد کشاورزی برنامه‌هایی را در حال تدوین هستیم، انتقال دانش به کشاورزان و مهندسی زراعی است که باید انجام شود.

* از معضلات کشاورزی استان، توزیع برنج خارجی در هنگام تولید محصول داخلی است، این سوال در خانه ملت مطرح شود چرا از برنج داخل حمایت نشده و یک میلیون تن برنج وارد شده است؟

 به عنوان فرزند کوچک مردم در منطقه اقدامی را انجام دادیم و برای اولین بار برای جلوگیری از واردات برنج، ورود پیدا کردیم. ورود برنج را ممنوع کردیم و برای نخستین بار برنج‌های محلی خریداری شد. 15 هزار تن برنج طارم خریداری کردیم. اوایل سال 92 به خاطر وارداتی که از قبل انجام شده بود مشکلاتی وجود داشت. در همان وقت مصوبه ای از دولت گرفتیم که برنج محلی باید در سبد کالا  باشد.

از سال قبل روی خرید برنج و مرکبات ورود پیدا کردیم و بازار به تعادل رسید. مازندران از استان‌هایی است که در امنیت غذایی کشور نقش دارد و از کشاورزی استان دفاع می‌کنیم.

 
*تا 2 سال قبل اراضی کشاورزی مازندران 239 هزار هکتار اعلام می‌شد و امروز219  هزار هکتار، این تفاوت 20 هزار هکتاری در چیست؟ آیا به معنای تبدیل حاصل‌خیزترین خاک کشور به ویلا است؟ برای جلوگیری از تغییر کاربری چه برنامه‌ای دارید؟

پایه آماری اصلاح شده است. درباره تغییر کاربری اراضی در این مدتی که حضور دارم ورود کردم و از استان‌هایی هستیم که رتبه  نخست  در جلوگیری از ساخت و ساز بی‌رویه را داریم. درباره تغییر غیرمجاز و غیر مناسب اراضی حساس هستیم و با قاطعیت برخورد می‌کنیم. احکام دادگاه‌ها در این زمینه اجرا شده است. مدت‌ها این موضوع رها شده بود که ما به سرانجام رساندیم.

از اینکه ساختمانی را خراب کنیم ناراحت می‌شویم اما باید از ساخت و ساز غیرمجاز جلوگیری شود. درباره سطح زیر کشت محدودیت داریم.

با سازمان نظام مهندسی استان و کشور تفاهمنامه داریم. مطالعات اولیه انجام دادیم گرفته تا سرمایه‌گذارانی که می خواهند در استان ویلا داشته باشند را به سمت مناطق مطالعه شده در این طرح، سوق دهیم. ساخت و ساز در اراضی زراعی و باغات را به شدت جوگیری می‌کنیم و رئیس‌کل دادگستری هم در این زمینه با ما همکاری می‌کند.

تغییر کاربری غیرمتعارف را تقریبا به صفر رساندیم. 3200 پایگاه مقاومت بسیج به عنوان چشم ما به عنوان نظارت در این کار اقدام می‌کنند.

زمین خواری هم در همین راستا است. اگر موردی دیده شود با شدیدترین وضع برخورد می‌کنیم. این مسیر در استان مهار شده است. از سیاست‌های مهم ما در استان مبارزه با زمین‌خواری است.

* مازندران بعد از استان‌های لرستان، کرمانشاه و چهارمحال بختیاری چهارمین رتبه بی‌کاری را در سطح کشور دارد. در این زمینه چه برنامه‌ای دارید؟

 بی‌کاری در چند دسته تقسیم‌بندی می‌شود. در سطوح کارگری استان وضعیت اشتغال رو به رونق است. بسیاری از شرکت‌هایی که متوقف بودند با اعتباری که تزریق کردیم فعالیت اقتصادی در استان ساماندهی شد.

چالش مازندران دانش آموختگان جویای کار است. حدود 35 درصد موسسات آموزشی غیرانتفاعی در استان است و مازندران پیشرو در امر علم و تحصیل بوده است. جمعیت روستایی و شهری ما تقریبا مثل هم است. خیلی ناراحت هستم  مادرانی که مراجعه می‌کنند برای فرزندانی که تحصیلات عالی دارند و به دنبال کار اداری هستند. حدود 85 تا 90 درصد بودجه دولت در هزینه جاری و پرسنلی است. باید برعکس باشد و برون سپاری کنیم و بخش خصوصی فعال باشد. ادارات کاری برای این افراد ندارند و اگر هم کاری باشد خیلی محدود و از طریق آزمون است.

به دنبال این هستیم مهارت آموزی را برای دانش‌آموختگان درنظر بگیریم. با وزیر ارتباطات تفاهمنامه امضا کردیم. دانش آموختگان مهارت لازم برای کار را ندارند. بخش خصوصی نیرویی استخدام می کند که مهارت لازم را داشته باشد. این تفاهمنامه شروعی است بر اینکه در حین آموزش بتوانیم کار هم فراهم کنیم.

سرمایه‌گذاری بزرگ‌ترین چالش مازندران است. رویکرد استان در گذشته در این زمینه مناسب نبوده است. چهار مورد از سرمایه‌گذاری که در سال های اخیر انجام شده که هر کدام حداقل 2هزار نیروی انسانی را مشغول به کار کرده باشد نمی توانید نام ببرید.

 
* در پایان نوروز هر سال از ورود میلیونی مسافر به استان خبر می‌دهند. برای تبدیل موقعیت به فرصت باید زیرساخت ایجاد شود. چه کاری انجام شده تا این موضعیت به فرصت تبدیل شود؟

 شرایط جغرافیایی مازندران در دنیا بی‌نظیر است. گردشگری با این همه استعداد، مکمل بخش کشاورزی است. استان ما فضای بهتری نسبت به اروپا دارد اما چون اقدام نکردیم به آن موقعیت دست نیافتیم. در گذشته با گردشگران خوب برخورد نشده است.

دریا باید به عنوان پدیده در استان دیده شود و 20 میلیون نفر گردشگر را به 40 میلیون نفر باید افزایش دهیم،  خدمات دهیم و از آن سو عوارض و درآمد داشته باشیم. گردشگری بهترین و پاک‌ترین نوع اقتصاد در جهان است. برای نخستین بار مدرن‌ترین طرح دریا را در مازندران اجرا می‌کنیم. باید در طول سال حضور گردشگر را داشته باشیم. گ دریایی مانند سایر بخش‌های این حوزه، قابل توجه است و در این زمینه پروژه هزار میلیارد تومانی آغاز به کار می‌کند.

محور توسعه و سرمایه‌گذاری ما باید بخش خصوصی باشد. در اتاقم برای حضور سرمایه‌گذاران باز است. در برنامه ششم بخش خصوصی جزو محورها است.

دستگاه اطلاعاتی امروز حامی سرمایه‌گذار است. سرمایه‌گذار وقتی وارد می‌شود سرمایه خود را به استان می‌آورد. افرادی آمدند و  شش هفت سال معطل ماندند و رفتند. هم‌استانی‌های ما سرمایه خود را به همین دلیل به خارج از استان بردند و در مناطق دیگری سرمایه‌گذاری کردند.

رئیس کل دادگستری امروز در کنار ما است. رقم سرمایه‌گذاری برای اجرا رقم خوبی است.

*سرانجام معضل زباله بالاخره به کجا ختم می‌شود؟

زباله در مازندران از نظر فرهنگی، شرایط بسیار نامناسبی دارد. امروز در کشورهای پیشرفته این مسئله حل شده و ما می‌توانیم همین الگوبرداری را انجام دهیم.

زباله‌های پراکنده در شهرها وضعیت استان را نامناسب کرده است. تفکیک زباله از مبدا در شهرداری‌های مختلف در حال انجام است. طرح جامع زباله استان را تهیه کردیم. زباله امروز به عنوان طلای سیاه مطرح است اما چون درست مدیریت نکردیم تهدید جدی برای محیط زیست و مردم استان است.

 مردم به وظیفه خود آگاه هستند و به گردشگران اعلام می‌کنیم فضای محیطی ما را نامناسب نکنند. تفاهمنامه‌ای با دانشگاه آزاد کشور منعقد کردیم که زباله سوزی از طریق پلاسما انجام شود. طرحی که توسط محققان کشور انجام شده است. مردم خودمان را دست کم نگیریم. هوش ایرانی تحول‌گرا است. در حال تشکیل شرکت و اجرای این طرح هستیم که به عنوان پایلوت در مازندران اجرا می‌شود.

* مازندران از استان‌های کهن در زمینه تمدن و فرهنگ است. استاندار در ریل گذاری فرهنگی چه دیدگاه‌هایی دارد؟

گاهی استعدادهای مازندرانی‌ها را می‌بینم تاسف می‌خورم که چرا تاکنون جایگاه فرهنگی دقیقی مشخص نشده است. فرهنگ بخشی نیست که فقط دولت تصدی‌گری داشته باشد. اقداماتی انجام شده اما هنوز به نتیجه نرسیدیم.

دنبال این هستیم نخبگان را به کمک بطلبیم. فرهنگ در راس فعالیت‌های ما باید قرار گیرد تا نقیصه‌ای که در سیستم وجود دارد به نوعی که نتوانیم از ظرفیت‌ها استفاده کنیم رفع شود.

* درباره استفاده از نیروهای استانی چه نظری دارید؟

در طول عمرم نیروی اعتدالگرا بودم. خیلی به این ور و آن ور نزدم. سیاستی را که رییس جمهوری اعلام کرده  موظف هستیم بر اساس آن اقدام کنیم. به عنوان دولت فراجناحی هستیم. وقتی وارد مازندران شدم این تعهد را پذیرفتم ازهمه جناح‌ها به کار گیری کنم.

وامدار هیچ احدی نیستم جز خدا و استان را همه با هم باید بسازیم.

در گذشته این گونه بوده که همه را بیرون کنند و گروه دیگری بیایند، من به این کاراعتقاد ندارم، افرادی که سیاست‌های دولت را بپذیرند و اعتدال را در زندگی فردی و اجتماعی رعایت کنند و سابقه خوبی داشته باشند در سیستم مدیریتی ما جایگاه دارند.

از کسانی که همکاری لازم در توسعه استان ندارند، دعوت می کنیم بیایند و شفاف سازی کنیم.

در دهه فجر حرف‌های جدیدی خواهد گفت. من ربیع فلاح جلودار خدمتگزار همه مردم مازندران هستم.