پنجشنبه 25 دی 1393-3:41

بعد از 7 سال، صدا و سیمای مازندران در آستانه تغییرات مدیریتی قرار گرفت

آیا استقلال رسانه ملی حفظ خواهد ماند؟

شنیده شده حکم مدیرکلی "علی صادق مقدسی" به عنوان مدیر جایگزین حمیدی امضا شده و او که متولد مازندران نیست، ولی گفته می شود از طرف مادر، مازنی است، مهمان جدید خیابان جام جم خواهد بود.


مازندنومه، سرویس فرهنگی و هنری: تابستان 1386 بود که بهرام حمیدی از تبریز به ساری آمد و بر صندلی فائقه رسانه ملی در استان نشست.

حمیدی فعالیت خود را در صدا وسیما از اوایل دهه 60 و از رادیو آغاز کرد و در پست های مختلف تولیدی از جمله گزارشگری، نویسندگی، کارگردانی و تهیه کنندگی فعالیت داشت.

او پله های ترقی را یکی یکی طی کرد و قائم مقامی شبکه خبر و مدیرکلی مرکز آذربایجان شرقی را قبل از ورود به مازندران در رزومه داشت.

بهرام حمیدی از معدود مدیران سازمان است که خود سال ها در کار تولید و برنامه سازی بود و پیش از آن که مدیر رسانه باشد، برنامه ساز و از جنس تولید بود. به همین دلیل اغلب نظراتش کارشناسی و فنی و دقیق بود و بر کار تسلط داشت.

او بیش از 7 سال مدیرکل صدا وسیمای مرکز مازندران بود و در این مدت مهم ترین اقدامی که کرد، نه احداث ساختمان 5 میلیارد تومانی اداری بود و نه 24 ساعته کردن رادیو و تلویزیون محلی و نه افتتاح فرستنده های مختلف در نقاط دورست استان و نه ساخت انواع مستند و سریال و فیلم تلویزیونی، بلکه مهم ترین تدبیر و اقدام حمیدی در این 7 سال و اندی، مستقل نگه داشتن رسانه ملی از تیررس افراد و گروه های سیاسی بود.

بهرام حمیدی تلاش فراوانی کرد که استقلال رسانه ملی حفظ شود و مرکز مازندران تریبون سیاسیون و مدیران دولتی و غیردولتی نشود.

اینک اما این مدیر توانمند و باتجربه قائم شهری که به سبب لیاقتش چندسالیست دوران بازنشستگی اش از سوی مدیران سازمان مرتب تمدید می شود، کار را به یک مدیر جوان می سپرد و بازنشسته شده، به استراحت می پردازد.

البته او تصمیم دارد در یک سال آینده و پس از بازنشستگی، خاطرات خود را نوشته، مستند کند. مطمئنا" کتاب خاطرات حضور 35 ساله بهرام حمیدی در رسانه ملی خواندنی و به نوعی تاریخ شفاهی رسانه خواهد شد.

البته ما پیشنهاد می کنیم استاندار مازندران از قابلیت ها و توانمدی های این مدیر باتجربه در سمت های مشاوره ای و رسانه ای بهره ببرد.

*جانشین حمیدی کیست؟

به احتمال در روزهای آینده جای بهرام حمیدی باتجربه را جوانی می گیرد که اولا" بومی و ثانیا" از حوزه برنامه سازی نیست.

شنیده شده حکم مدیرکلی "علی صادق مقدسی" به عنوان مدیر جایگزین حمیدی امضا شده و او که متولد مازندران نیست، ولی گفته می شود از طرف مادر، مازنی است، مهمان جدید خیابان جام جم خواهد بود.

در روزها و هفته های گذشته نام تنانی به عنوان مدیرکل آینده صدا و سیمای مازندران در رسانه ها و محافل برده شد و نیز نام برخی نماینده های مجلس که طبق معمول در این لحظه ها هر کدام می خواهند نیروی منسوب به خود را بر راس کار بیاورند. ولی محمد سرفراز  که قصد دارد در مدیریت سازمان جوانگرایی و تحول ایجاد کند، برای علی صادق مقدسی حکم زد؛ اویی که سابقه کاری حمیدی تقریبا" با کل سن اش برابری می کند!

صادق مقدسی هرچند جوان است، تجربه مدیریتی متعددی دارد. او مدرک كارشناسی ارشد علوم اجتماعي با گرايش مردم‌ شناسي و سابقه تدريس در دانشگاه، دبيري سومين اجلاس جهاني صدا، مدير مسوولي و سردبيري فصلنامه علمي-تخصصي راديو و مديرمسوولي فصلنامه نجواي فرهنگ را در رزومه دارد.

از ديگر سوابق صادق مقدسي مي‌توان به قائم مقام مديركل صدا و سيماي خراسان رضوي، مديركلي طرح و برنامه و نظارت معاونت صدا، مديركلي پژوهش‌هاي راديو، مديريت ارتباطات اداره كل روابط عمومي رسانه و... اشاره کرد.

شاید برای ما مازندرانی ها جذاب تر از همه این سمت صادق مقدسی باشد: مدیرکلی صدا و سیمای مرکز گلستان از خرداد ماه سال 91 تا اسفندماه 92.

او هر چند خیلی در مرکز گلستان نبود، در همین مدت محدود، تغییر و تحولات مدیریتی زیادی در آن مرکز ایجاد کرد، تا جایی که یکی از سایت های گلستانی در واکنش به اقدامات او نوشت: «ظاهرا آقای مدیر کل با کلید بلدوزر آمده و قصد دارد تا روزی که در این استان مهمان است، تمامی مدیران مرکز را جابجا کند که این شیوه در صدا و سیما بی سابقه بوده و در هیچ مرکزی چنین اتفاقی رخ نداده است».

به هر روی اکنون کارکنان و مدیران صدا و سیمای مرکز مازندران منتظر هوایی تازه اند و همه جا حرف و صحبت مدیرکل جدید است. البته این جا ایران است و ممکن است دقیقه 90 هر اتفاقی بیفتد، ولی اگر شنیده ها مقرون به صحت باشد و علی صادق مقدسی به استان ما بیاید، با وجود چندصدایی و مختصات خاص سیاسی و فرهنگی و نیز سهم خواهی برخی افراد و گروه ها از رسانه ملی، او کار چندان آسانی را پیش رو نخواهد داشت.

آیا مدیر آینده شبکه تبرستان می تواند هم چنان استقلال این دستگاه مهم را حفظ کند یا آن را تریبون گروه ها و چهره های خاص خواهد کرد؟