پنجشنبه 25 دی 1393-12:36

مدیرعامل بانک ملی ایران:

بانک ملی با 40درصد ظرفیت کار می کند

عبدالناصر همتی: وقتی مشکل نساجی حل شده است، مطمئن باشید مشکل صنعتگران هم حل خواهد شد/بخش قابل توجهی از سرمایه بانک ملی قفل است/ باید طرفدار مردم باشیم.


مازندنومه؛ سرویس اقتصادی، مینامحسن پور: دیدار مدیرعامل بانک ملی با جمعی از صنعتگران مازندران، با حضور تعدادی از نمایندگان مردم مازندران در مجلس شورای اسلامی، استاندار مازندران و مدیر کل دادگستری استان، صبح پنج شنبه در سالن اجتماعات بانک ملی برگزار شد.

در این نشست ابتدا صنعتگران به بیان مشکلات خود از جمله اعطای تسهیلات سرمایه تکمیلی، ثابت، در گردش و پایانی، هم چنین مشکلات ضمانتی و ارتقای سقف تسهیلات پرداختند.

علی اکبر ناصری- نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی- مازندران را متعلق به تمام مردم کشور دانست و تصریح کرد: توجه به مازندران یک مطالبه ملی است.

ناصری افزود: صنعتگران نیز نیاز مبرم به توجه کشوری دارند.

در ادامه محمد محمدپورعمران- مدیرکل صنعت، معدن و تجارت مازندران- با اشاره به اسنادی که در گرو بانک است، گفت: برای برخی واحدها سند کل شهرک صنعتی در گرو بانک است که درخواست پیگیری این موارد را از آقای همتی داریم.

در این جلسه غلامرضا عشریه - رئیس اتاق بازرگانی مازندران- نرخ سود بانک ها را کمرشکن خواند و ادامه داد: در مازندران بانک ملی، سرمایه گذاری زیادی کرده که راکد مانده است و با چاره جویی برای این سرمایه ها رونق اقتصادی بار دیگر به استان باز خواهد گشت.

وی با طرح این درخواست که حیطه اختیارات بانک در خصوص ضامن هایی که با مشکل مواجه هستند، وسیع تر شود، درخواست افزایش سرمایه در گردش را نیز مطرح کرد.

علی احسانی- معاون برنامه ریزی و اشتغال استاندار مازندران- نیز با بیان اینکه وضعیت نرخ سود بانک ملی خوب است، افزود: در زمینه سرمایه در گردش مخصوصا برای واحدهایی که حفظ اشتغال را مد نظر دارند، با مشکل مواجه هستیم.

وی ادامه داد: صدور اجرائیات اصلا خوب نیست و همچنین استمهال تسهیلات، از اصلی ترین مواردی است که باید به آن پرداخته شود.

وی در پایان نیز تسهیلات دهی بیشتر و همچنین افزایش مدت تنفس به بنگاه ها را خواستار شد.

سپس تقوی فر -رئیس کل دادگستری مازندران- با بیان اینکه بانک ها تابع قوانین خاصی هستند، تاکید کرد: تحریم های امروز عادی نیست و در واقع جنگی تمام عیار است.

وی ادامه داد: در بازپرداخت، حامی صنعتگران و همچنین مخالف تعطیلی واحدهای صنعتی هستیم.

وی در پایان با بیان اینکه سرمایه های بانکی مانند کود برای کشاورزی است، ابراز داشت: از سرمایه های بانکی در حد ضرورت استفاده شود.

کمال علیپور-نماینده مردم قائمشهر، سوادکوه، جویبار و سیمرغ در مجلس شورای اسلامی- نیز اشاره کوتاهی به قیمت کارشناسی و تضامنی که بانک ملی می گذارد، داشت.

در ادامه سیدرمضان شجاعی –نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی- ضمن طرح درخواستش از اقای همتی مبنی برحمایت از واحدهای تولیدی برای سرپا نگه داشتن شان، خواهان افزایش اختیارات مدیرامور شعب بانک ملی مازندران برای رفع مشکلات صنعتگران مازندران نیز شد.

پس پایان سخنان حاضران در جلسه ربیع فلاح جلودار –استاندار مازندران- با اشاره به رفع مشکلات حاد نساجی مازندران گفت: رویکرد مدیران استان در ارتباط با شعار امسال است.

وی مازندران را دارای زیرساخت های امنیتی مناسبی دانست و تاکید کرد: مشکل امنیتی در استان نداریم.

فلاح مشکل اشتغال را تنها مشکل حال حاضر استان برشمرد و گفت: مازندران در حوزه حمایت های صنعتی مظلوم است.

وی در پایان گفت: شرایط امسال نسبت به سال قبل بهتر است و سپرده های مردم در بانک، نسبت به سال قبل افزایش چشمگیر داشته است.

عبدالناصر همتی –مدیرعامل بانک ملی ایران- با بیان اینکه مسائل صنعتگران مازندران به نسبت سایر استان ها بسیار کم است، افزود: باید به بانک هم حق داده شود زیرا ما وارث مشکلات بسیار جدی بوده ایم که در حال رفع آن ها هستیم.

وی بخش قابل توجه سرمایه بانک ملی را قفل و غیر قابل استفاده خواند و افزود: در حال حاضر ما با 40 درصد ظرفیت بانک ملی کار می کنیم.

همتی با اشاره به اینکه سیاست دولت در اولویت دادن به سرمایه در گردش است، تصریح کرد: وقتی مشکل نساجی حل شده است، مطمئن باشید مشکل شما هم حل خواهد شد.

مدیر عامل بانک ملی ادامه داد: مشکل تولید امروز ما این است که تولیدکننده می خواهد همه سرمایه را از بانک بگیرد که این نشدنی است و موجب بروز مشکلات متعدد می شود.

وی در خصوص درخواست کاهش نرخ سود نیز این گونه استدلال کرد: ما باید طرفدار مردم هم باشیم.

همتی همچنین افزایش سقف تسهیلات را غیرممکن عنوان و صنعتگران را به صبر و مثبت بینی دعوت کرد.

رییس هیئت مدیره بانک ملی در خصوص سفر اخیرش به روسیه نیز گفت: طی مذاکرات انجام شده با مسکو و آستاراخان، درخواست های متعددی مبنی بر واردات از استان های مجاور با دریای خزر که همان مازندران وگیلان و گلستان است دریافت کردیم که با همکاری صرافی بانک ملی روند صادرات را برای صنعتگران و سرمایه گذاران ایرانی هموار خواهیم کرد.