جمعه 10 بهمن 1393-12:41

تجلیلِ گویایِ خاموش

گزارش+عکس از مراسم تجلیل و بزرگداشتِ استاد احمد سرایداری(گویا)در قائم شهر/ مدیر کل توسعه و ترویج صنایع دستی کشور: هنر در بینش اسلامی شرف بخشیدن به ماده است.


 مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، رضاشریعتی: استاد احمد سرایداری متخلص به گویا، اهل قائم شهر و از استادان با سابقه ی رشته های نقاشی، تئاتر، طراحی صحنه و گریم است.

به گفته خودش او نام "گویا" را پس از کنکاش در زندگی فرانسیسکو خوزه گویا -نقاش اسپانیایی- اقتباس کرده تا حس قرابت با واو داشته است.

عصر پنج شنبه 9 بهمن ماه تعدادی از دوستان احمدگویا و علاقه مندان فرهنگ و هنر قائم شهر،  بزرگداشتی برای او گرفتند.

این مراسم از ساعت 3 در سالن ابن شهر آشوب قائم شهر آغاز شد.

  این بزرگداشت با حضور مهمانانی از پایتخت هم چون:عبدالمجید شریف زاده مدیر کل توسعه و ترویج صنایع دستی کشور و غلامرضا طریقی ترانه سرا و نیز با حضور دلاور بزرگ نیا مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری مازندران، مهدی محمدی فرماندار قائمشهر و جمعی از مسئولان و چهره های فرهنگی و هنری برگزار شد.

مهدی کهنسال -رییس اداره ارشاد قائم شهر در دوره اصلاحات و نماینده ستاد برگزاری بزرگداشت- نخستین سخنران مراسم بود.

او با بیان اینکه باید جاروکش میدان فرهنگ وهنر باشیم، اظهار داشت: از تیر ماه برای بزرگداشت فرهیختگان با راهنمایی دلاور بزرگ نیا دور هم جمع شدیم.

این فعال فرهنگی افزود: در کشور هنرمندی که چند هنر مربوط به نقاشی، طراحی، تجسمی و بازیگری را یک جا بداند، انگشت شمار است و مراسم امروز برای قدردانی از یک استاد بی نظیر برگزار شده است.

  درادامه حجت الله حیدری -شاعر نام آشنای مازندرانی- روی سن رفت وشعر خواند.

*جامعه تشنه کار هنری است

  فرماندار قائمشهر در آیین تجلیل از احمد سرایداری با اشاره به ضرورت تکریم هنرمندان گفت: اگر همه بتوانیم تلاش کنیم تا هنر جایگاه خود را در جامعه پیدا کند، تازه وظیفه خود را انجام داده ایم.

مهدی محمدی با اشاره به جایگاه هنرمندان خاطرنشان کرد: به تعبیر من باید از هنر کمک بگیریم تا هر اتفاقی که قرار است در جامعه بیفتد، به اجتماع ترزیق شود.

وی افزود :هنر چه نوع تجسمی آن و چه تئاتر یا هر هنری دیگری کار بسیار ارزشمند و دوست داشتنی است.

این مسئول با بیان اینکه انتظار دارم اصحاب رسانه بتوانند هنرمندان را به جامعه معرفی کنند، اظهار داشت: جامعه تشنه کار نویی است که هنرمندان می توانند آن را به جامعه تزریق کنند.

*هنر شرف بخشیدن به ماده است

مدیر کل توسعه و ترویج صنایع دستی کشور سخنران بعدی بود که از دلاور بزرگنیا که او را جهت حضور در این مراسم دعوت کرده بود، تشکر کرد.

عبدالمجید شریف زاده که در زمینه شاهنامه پژوهش هایی دارد، از روی کاغذ متنی را خواند که در بخشی از آن آمده بود:«هنرمندان حقیقی عارف به طریق الله وسالک الی الله هستند که هر رنگ و تار آنان به یاد اوست.»

وی افزود: «هنرمند همانند شکارگری است که در آغاز راه به دنبال ردپای آهو، راه را می جوید ولی با بوییدن مشک نافه ی او، به دنبال حقیقتی پایدار است.»

این مسئول با بیان جایگاه عشق در هنر اظهار داشت: «هنرمند در ابتدا راهی را تقلید می کند، اما زمانی که راهی را پیمود باقی مانده راه را با براق عشق می پیماید.»

مدیر کل توسعه و ترویج صنایع دستی کشور با بیان اینکه هنر شریف آشکارا به هنر هنرمند گواهی می دهد گفت: «مشاهده جز به جز هنر نشان می دهد که هنر در بینش اسلامی شرف بخشیدن به ماده است.»

شریف زاده خاطر نشان کرد: «هنرمند عارفی است که حقایق را از راه نقش و تصویر و خط و رنگ بیان می کند و بدین وسیله به حقیقتی همچون معبود یگانه دست می یابد.»

مدیر کل توسعه و ترویج صنایع دستی با بیان اینکه جوهر هنر عشق است اظهار داشت: «در نزد هنرمند واقعی هنر متصور می شود و هنرمند هرچه می نگارد نشان جلال اوست.»

*از شما سپاسگزارم

درادامه منوچهر اسکندری -شاعر و خوشنویس- دو شعر خواند. سپس محمدرضا اسحاقی به روی صحنه رفت و آواز خواند.

 پس از این بخش برنامه از تندیس چهره استاد گویا که توسط فرزند مهدی کهنسال ساخته شده بود، رونمایی و هدایایی به استادگویا تقدیم شد.

احمد گویا با بیان اینکه خداوند هنر آفرین، خود خالق زیبایی است، اظهار داشت: من لایق این همه محبت وبزرگداشت شما که می توانستید در کنار خانواده های خود باشید، نیستم و از شما سپاسگزارم که آمدید.

دلاور بزرگ نیا هم در سخنانی بسیار کوتاه گفت: غیر از هنر که پادشاه تاج آفرینش است، هیچ هنری پایدار نیست.