يکشنبه 19 بهمن 1393-13:20

سید رمضان شجاعی:

رفتار نادرست سرافراز/رییس جدید صداوسیما با ما مشورت نمی کند

نماینده ساری و میاندورود: اگرچه که می‌خواهید به ما بچسبانید که در ریز مسائل و مدیریت استان دخالت می‌کنیم، اما این گونه نیست/اگر مدیر ضعیفی در راس ادارات کل قرار گیرد، حتما اعتراض می‌کنم/ضرغامی در جابه‌جایی‌ها با ما مشورت می‌کرد، ولی رئیس جدید صدا و سیما گویا احساس نیاز به مشورت ندارد /کوتاهی از جانب استاندار مازندران نمی‌بینم/همه شهرها جز ساری، کادرسازی کردند.


 مازندنومه؛ سرویس سیاسی، کلثوم فلاحی: نشست خبری سید رمضان شجاعی کیاسری با حضور نمایندگان رسانه‌های مکتوب و مجازی در سالن اجتماعات هیئت ورزش‌های همگانی برگزار شد.

شجاعی در این نشست به برخی از سوالات مازندنومه هم پاسخ داد.

*یکی از سوالات ثابت ما در نشست‌های خبری شما، دخالت در انتصابات استان است که البته همواره این مسئله را تکذیب کرده‌اید. نمونه دخالت شما در انتصابات، نامه به وزیر آموزش و پرورش درباره مدیرکل آموزش و پرورش استان و همچنین گزینه‌تان برای ریاست صداو سیما است.

شجاعی: من باز هم این مسئله را تکذیب می‌کنم. به وزیر آموزش و پرروش نامه نزدم. اگرچه که می‌خواهید به ما بچسبانید که در ریز مسائل و مدیریت استان دخالت می‌کنیم، اما این گونه نیست.

اگر مدیر ضعیفی در راس ادارات کل قرار گیرد، حتما اعتراض می‌کنم. بعضی وقت‌ها تقسیم محبت می‌کنند و به افراد پست و مسئولیت می‌دهند که من حتما در این زمینه مخالفت می‌کنم. در سطح شهرستان دخالتی ندارم و مسائل را با وزرا مطرح می‌کنم.

در جابه‌جایی‌های صدا و سیما هم به لحاظ مشاغلی که داشتم این حق را برای خودم متصور هستم که رئیس سازمان مشورت کند. ضرغامی در جابه‌جایی‌ها با ما مشورت می‌کرد. رئیس جدید صدا و سیما گویا احساس نیاز به مشورت ندارد و تصمیماتی گرفته که باعث نگرانی و ناراحتی شده است.

من در انتصابات صدا و سیمای مازندران دخالتی نداشتم. خودشان گزینه‌هایی را مطرح کردند و تاکید من بر این بود که مازندران از استان‌های نیروساز است و ظرفیت زیادی دارد. به غیرت فرهنگی ما برمی‌خورد که مازندران از دیگر مراکز، نیرو قرض بگیرد.

رسالت شبکه‌های محلی بر احیای بافت فرهنگی است و مدیر بومی اشرافیت بیشتری بر این موضوع دارد. خود سرفراز بعد از انتصاب به این مسئولیت بلافاصله تغییرات را آغاز کرد چون از بدنه سازمان بود و به مسائل اشراف داشت. اما مدیری که از جای دیگری بیاید یک سال طول می‌کشد تا ظرفیت‌ها را بشناسد.

فرهنگ مقوله‌ای نیست که از کنارش به راحتی عبور کنیم. اما نظر سرافراز با ما موافق نیست و در همه استان‌ها افراد غیربومی آورده و من این رفتار را نادرست می‌دانم. این اقدام سرافراز در فعالیت‌های صدا و سیما اخلال ایجاد می‌کند. اعتراض من در صدا و سیما بر این نبود که حتما از مدیر ساروی بهره ببرند.
 
*آقای هادی ابراهیمی با هماهنگی شما وارد کارزار انتخاباتی شده است؟

نمی‌دانم، خبر ندارم.

*تعدادی از نمایندگان در نامه‌ای از لاریجانی‌ها درخواست کردند نام 170 نماینده‌ای که از رحیمی پول گرفتند افشا شود. چرا آن نامه را امضا نکردید؟

من در کمیسیون تلفیق بودم و اگر در مجلس حضور داشتم حتما این نامه را امضا می‌کردم.

*بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی استان امروز به پایان می‌رسد. چرا شما به عنوان عضو کمیسیون فرهنگی هنوز از نمایشگاه کتاب بازدید نکردید؟

شب گذشته آخرین جمع‌بندی را در کمیسیون تلفیق داشتیم و سپس به مازندران آمدم. در استان حضور نداشتم که از نمایشگاه کتاب بازدید کنم. امروز به نمایشگاه کتاب می‌روم.



*دولت در بحث تملک دارایی و اعتبارات عمرانی عملکرد خوبی داشت

شجاعی در این نشست اظهار کرد: به دنبال این هستیم که دانشگاه جامع استان را با محوریت دانشگاه کشاورزی ساری به انجام برسانیم.

وی با بیان اینکه دولت با وجود تنگناهایی که دارد در بحث تملک دارایی و اعتبارات عمرانی تاکنون عملکرد خوبی داشته است، گفت: در بودجه سال 94 وابستگی به بودجه نفت را کاهش دادیم.

شجاعی درباره وضعیت پرداخت یارانه افزود: مجلس آمادگی خود را برای همکاری با دولت در زمینه نحوه پرداخت یارانه‎‌ها اعلام کرده است. پیشنهاد مجلس این بود کسانی که درآمد بیشتر از  دو و نیم میلیون تومانی دارند از لیست یارانه‌بگیران حذف شوند که البته دولت نگاه قابل قبولی به این موضوع ندارد. دولت پیشنهاد مشخصی برای وضعیت یارانه‌ها اعلام نکرده است.

*به آینده دولت خوش‌بین هستم

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر عملکرد دولت و استاندار مازندران تصریح کرد: با توجه به کمبود نقدینگی، تلاش مسئولان جایگزین کمبود پول است و به آینده دولت خوش‌بین هستم.

نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس با اشاره به اینکه از 45 هزار میلیارد اعتبارات عمرانی که احمدی‌نژاد اعلام کرده بود فقط 18 هزار میلیارد تومان تحقق یافت، افزود: دولت در حوزه اعتبارات عمرانی عملکردهای خوبی داشته است.

شجاعی با بیان اینکه در شرایط فعلی کشور، هر کسی که در مسئولیت باشد وضع همین است و نمی‌تواند معجزه کند، گفت: کوتاهی از جانب استاندار مازندران نمی‌بینم، پیگیری‌های جدی دارد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به اینکه با دست خالی نمی‌توان کاری کرد، ادامه داد: پیگیری‌های استاندار مازندران را شاهد هستم. ضمن اینکه به دنبال کارهای استان است و در پی سیاسی‌کاری نیست. انتخابات نزدیک است و دولت بدش نمی‌آید یک آدم تند سیاسی برسرکار بیاید.

وی درباره حضور دولت در استان، خاطرنشان کرد: دولت برای حضور در استان‌ها تعریف دارد. باید پروژه قابل توجهی برای افتتاح باشد. به نظر می‌رسد سفر به استان‌ها به تناسب اقلیم صورت گیرد. مازندران در بهار باید منتظر حضور دولت تدبیر و امید باشد.

*زود است از حضورم در انتخابات صحبت کنیم

شجاعی در پاسخ به سوالی مبنی بر جضور در انتخابات آینده مجلس و ارزیابی از رقبا، گفت: رقبای خوبی داریم و باعث گرم شدن تنور انتخابات و ایجاد شور و نشاط می‌شوند. از مواهب جمهوری اسلامی این است که برای کسی محدودیت قائل نیست و همه می‌توانند حضور یابند. اگر کسی بهتر از من باشد خودم کنار می‌روم و لازم نیست رقبا من را کنار بزنند. الان زود است که از حضور در انتخابات صحبت کنیم.

وی با بیان اینکه شب گذشته با رئیس کل بانک مرکزی درباره مشکل موسسه مالی مهر آریا مذاکره داشتم، ادامه داد: 90 درصد از مشکلات این موسسه رفع شده است.

شجاعی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه به آینده مذاکرات خیلی خوش‌بین نیستم چون طرفف مقابل ما، نسبت به اهداف جمهوری اسلامی، ذهنیت سالمی ندارد، تصریح کرد: اما رهبری دست مذاکره‌کنندگان را باز گذاشته تا مذاکرات را پیش ببرند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه اگر در مذاکرات موفق نباشیم اما دیپلماسی موفقی از سوی جمهوری اسلامی صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: چون اینها را از عرش به فرش آورده که بیایند و صحبت کنند.

وی با اشاره به اینکه اگر مذاکرات به نتیجه برسد هم پنجاه پنجاه است، ادامه داد: به فرض دستیابی به نتیجه مذاکرات، من اعتقاد ندارم که مشکلات ما به صورت کامل حل می‌شود.

شجاعی با بیان اینکه بیش از این فرسایشی کردن مذاکرات، به ضرر 1+5 است، گفت: اینها باید به افکار عمومی دنیا پاسخگو باشند.

*همه شهرها جز ساری، کادرسازی کردند

وی درباره کاهش مدیران ساروی در دولت افزود: شاید در دولت گذشته بر این موضوع اصرار داشتم، چون در طول سال‌های بعد از انقلاب، با وجود مرکزیت ساری اما مدیران ساروی اصلا در دستگاه‌ها حضور نداشتند. همه شهرها جز ساری، کادرسازی کردند.

شجاعی تصریح کرد: اصرار من بر این نیست که چون فردی ساروی است حتما به مسئولیت گمارده شود، تاکید من بر شایسته سالاری است.

وی درباره انتقادات اعضای شورای شهر ساری در زمینه به کار گرفته نشدن مدیران ساروی، افزود: جنس کار اعضای شورا شهر، سیاسی است و دوست دارند در روزنامه بنویسید، حمله، تاکید و تکذیب صورت گیرد. اما معتقدم باید در انتخاب مدیران، شایسته‌سالاری صورت گیرد. زیر بار انتصاب مدیران به زور، نمی‌روم.

شجاعی با بیان اینکه به طور مثال دکتر جان‌بابایی در فعالیت‌های خود موفق است و عملکرد مثبتی دارد، گفت: مهم نیست مدیرکل اهل کجاست، اگر لیاقت حضور داشته باشد حتما حمایت می‌کنیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی به بهترین وزاری روحانی، اظهار کرد: آقایان هاشمی وزیر بهداشت، ظریف وزیر امور خارجه و رحمانی فضلی وزیر کشور به نظرم عملکرد بهتری نسبت به دیگر وزرا دارند.

* نظام سیاسی ما باید فضای اتهام‌زنی را کم کند

شجاعی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه سیستم اقتصادی کشور باید اصلاح شود، گفت: نظام سیاسی ما باید فضای اتهام‌زنی را کم کند. تصور می‌کنم کسانی که تاکنون در معرض اتهام قرار نگرفته‌اند فقط امام راحل، رهبری و شهدا هستند وگرنه فضای سیاسی کشور ما هیچکسی را بدون اتهام نگذاشته است.

وی با بیان اینکه دیگر کشورها مجسمه روسای جمهوری خود را در میدان شهر نصب می‌کنند، ادامه داد: اما در کشور ما جز درباره شهید رجایی آیا می‌توان این اقدام را برای فرد دیگری انجام داد. البته سران فتنه شایسته برخورد شدیدتری هستند.

نماینده مردم ساری و میاندرود با اشاره به اینکه رسانه‌ها فضای اتهام‌زنی را تقبیح کنند، خاطرنشان کرد: این فضای مناسبی نیست.