دوشنبه 20 بهمن 1393-0:10

نماینده ساری و میاندورود:

فضای نمایشگاه کم است/دستگاه ها همکاری نمی کنند

گزارش روز هفتم نمایشگاه کتاب/ /محمد دامادی: در صدد هستيم تا با دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور ملاقاتي داشته باشيم تا از بلاتكليفي اداره شدن این نهاد در مازندران به صورت سرپرستی خارج شويم-شنيده ام بعضي از ناشران كتاب هاي خود را در كشور افغانستان به چاپ مي رسانند!/اسحاق علی کشاورز: وضعيت موجود محصول جهل، خطا و سوء نيت است-دولت مي توانست به قلع و قمع سياسي بپردازد، اما اينكار را انجام نداد .


مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، محمداسماعیل بخشی سورکی: محمد دامادي-نماينده مردم ساري و مياندورود در مجلس شوراي اسلامي – در روز پایانی از نمايشگاه کتاب بازديد كرد. وي پس از بازديد از نمايشگاه در جمع خبرنگاران حاضر شد و به سوالات پاسخ گفت.

دامادي با بيان اينكه در مورد اهميت كتابخواني صحبت، فراوان شده است اظهار داشت: بايد شرايطي را فراهم كه مردم بيشتر به مطالعه اهميت دهند، چرا كه كتاب و كتابخواني مظلوم واقع شده است.

وي ابراز داشت: فرهنگ و ارشاد را به عنوان متولي اصلي فرهنگ مي دانيم، اما كمترين توجه و اعتبارات را به حوزه فرهنگ اختصاص مي دهيم، در حالي كه بيشترين هجمه هم عليه ارشاد است.

عضو مجمع نمايندگان مازندران با اشاره به اينكه بايد به اندازه نياز فرهنگ به آن اعتبار تخصيص داد، افزود: براي مثال رقمي كه براي برگزاري جشنواره فجر امسال اختصاص داده شده است كمتر از اعتباري است كه براي ساخت يك فيلم مورد نظر است.

وي گفت: كدام بانك را مجاب به همكاري در اين زمينه كرده ايم، در حالي كه بنده شنيده ام بعضي از ناشران كتاب هاي خود را در كشور افغانستان به چاپ مي رسانند كه اگر شنيده هاي بنده صحت داشته باشد اتفاق بدي است، چرا كه دولت حتي يارانه كاغذ را به ناشران پرداخت نمي كند.

دامادي به بازديد خود از نمايشگاه اشاره كرد و گفت: زمان كافي براي بازديد از همه كتاب هاي نمايشگاه را نداشتم، اما كيفيت كتاب ها مطلوب و تقريبا به روز است. البته بايد به اندازه جا و مكاني كه داريم از نمايشگاه توقع داشت.

وي ادامه داد: فضا و مكان كافي نيست و دستگاه ها نيز كامل همكاري نمي كنند و اين موضوع كار بچه هاي ارشاد را در برگزاري اين مراسم سخت مي كند، اما بايد از مجموعه تلاش ها تشكر كرد.

نماينده مردم ساري و مياندورود در مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه در حوزه نيازسنجي و همكاري در راستاي تشويق و ترغيب مردم به امر مطالعه كميسيون فرهنگي مجلس مي تواند جدي تر اظهار نظر كند، افزود: بنده به عنوان نماينده اي كه در دفاع از وزير ارشاد نطق كردم و هنوز هم به دفاع خود افتخار مي كنم و از كار خود نيز پشيمان نشده ام، آمادگي خود را براي همكاري با دولت در راستاي تدوبن و تقنين اعلام مي كنم.

وي ادامه داد: مشكل ما قانون نيست بلكه نوع نگاه ضعيف به حوزه فرهنگ است، چرا كه نبايد به ديد اقتصادي به آن نگاه كرد بلكه بايد با نگاه سرمايه اي به اين موضوع انديشيد.

* دولت روند خوبي را دارد طي مي كند

دامادي همچنين در خصوص عملكرد دولت تدبير و اميد اظهار داشت: دولت روند خوبي را دارد طي مي كند البته اين دولت تازه كار است و تازه آمده است و مشكلاتي را كه از گذشته وجود داشته، در حال ساماندهي است.

وي گفت: دولت در بهسازي و اتمام پروژه هاي نيمه تمام اهتمام ويژه اي دارد و در لايحه بودجه سال 94 نيز با بضاعتي كه دارد، نگاهش به پروژه هاي ملي قابل دفاع است.

دامادي ادامه داد: تحليل عملكرد استاندار مازندران نيز در اين مجال نمي گنجد و براي ايشان آرزوي توفيق مي كنيم.

وي با اشاره به حضور گسترده مردم در راهپيمايي 22 بهمن اظهار داشت: ما هم با خاطرات 22 بهمن در مدارس بزرگ شديم و اين سرودها ياد جشن هاي اين ايام را زنده مي كند.

نماينده مردم ساري و مياندورود اظهار داشت: مردم در روزهاي بسيار سخت حضور خود را به اثبات رسانده اند و اين بار هم به صحنه خواهند آمد تا با آرمان هاي امام و شهدا تجديد پيمان كنند.

*با مختارپور صحبت می کنم

دامادي در پاسخ به سوال اختصاصي مازندنومه مبني بر اينكه بيش از 9 ماه است كه استان در حوزه كتابخانه هاي عمومي با سرپرست اداره مي شود و اقدام شما در اين زمينه چه بوده است، ابراز داشت: بارها در اين زمينه اقدام كرديم.

وي گفت: بنده خودم چندين بار با معاون وزير و حتي با خود وزير در اين خصوص صحبت كرده ام، پيامك داده ام، اما ايشان گفتند كه بنده تنها عضوي از هيات امنا هستم.

دامادي ادامه داد: در صدد هستيم تا با آقاي مختارپور- دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور- هم ملاقاتي داشته باشيم تا حداقل از اين بلاتكليفي خارج شويم كه البته اين موضوع نيز نشان از مظلوميت حوزه فرهنگ در مازندران دارد.

* بايد به كتاب مراجعه كنيم

اسحاق علي كشاورز-بخشدار مركزي مياندورود-نيز در بازديد از نمايشگاه كتاب در گفتگو با ما اظهار داشت: برگزاري نمايشگاه كتاب به دليل اينكه خوراك فكري و روحي اهالي فرهنگ و هنر را فراهم مي كند، كار قابل ستايشي است.

وي با بيان اينكه انقلاب ما هم در درجه اول به سمت و سوي انديشه و فكر مي رود افزود: كتاب فرصت و فضا را به سمت تحول و عرصه فكر خواهد برد، در واقع اگر بخواهيم به توسعه فكري انسان كمك كنيم بايد به توسعه انديشه و روان او اهميت دهيم.

اين مسئول با بيان اينكه همه كشورهاي بزرگ و توسعه يافته در عرصه انديشه ورزي رشد كرده اند، ابراز داشت: هر كتابي كه به عرصه فكر و فرهنگ بشر عرضه مي شود محصول كوشش انديشمندان است، بنابر اين اگر قرار است انسان هاي مفيد و موثري در عرصه فكر باشيم بايد به كتاب مراجعه كنيم.

وي گفت: نو شدن با كتاب قابليت بسيار ارزشمندي است كه حيف است كه روزي بر ما بگذرد و چند كتاب جديد نخوانيم به اين دليل كه كتاب ارزشمند ايده هاي نو را در انسان پرورش مي دهد.

كشاورز بيان كرد: شايعه اي كه متداول است و مي گويند سرانه مطالعه در كشور پايين است، اصلا خوب نيست و هر فرد فرهنگي كه دل در گروه انديشه و فكر دارد، با شنيدن اين خبر خوشحال نمي شود.

وي با بيان اينكه دولتمردان در اين زمينه وظيفه بسيار خطيري دارند، افزود: بايد زمينه رشد بسترهاي مطالعه را افزايش داد، يعني كساني كه دل شان مي خواهد كشورشان آباد باشد دست به دست هم دهند تا به فراخ كردن انديشه كمك كنند.

بخشدار مركزي مياندورود ابراز داشت: فراخ كردن عرصه فرهنگ به معناي اين است كه خلاقان عرصه فرهنگي بدون محدوديت و نبودتعارض با آرمان هاي نظام و انقلاب و ارزش هاي ديني وارد ميدان شوند و در قالب کتاب، روزنامه و نشريه انديشه خود را جاري كنند.

وي به استفاده بيشتر جوانان از اينترنت و فضاهاي مجازي اشاره كرد و گفت: بايد با مديريت به بهره برداري درست جوانان از اطلاعات موجود در اين فضا كمك كرد چرا كه در حال حاضر به نظر مي رسد استفاده از اين فضا بيشتر به منظور ابطال وقت است به اين دليل كه چيزي به مهارت انسان نمي افزايد.

كشاورز با بيان اينكه بايد ذهن جوان جامعه را ترميم و آنها را به سمت مطالعه هدايت كرد، افزود: البته هنوز كتابهاي ديجيتالي آن گونه كه بايد جا نيفتاده است، اما بايد دريچه هاي مختلفي را براي مطالعه پيش روي جامعه قرار داد.

وي ادامه داد: به نظر بنده درست تر اين است كه انسان از كتاب كه حاصل انديشه، كوشش و تلاش نويسندگان و فرهيختگان جامعه است استفاده كنيم.

* وضعيت موجود محصول جهل، خطا و سوء نيت است

بخشدار مركزي مياندورود در خصوص عملكرد دولت تدبير و اميد نيز اظهار داشت: بايد به شكل ريشه اي به اين موضوع پرداخت.

وي با بيان اينكه وضعيت موجود محصول جهل، خطا و سوء نيت است، افزود: بنابر اين براي اينكه جامعه بر اين سه عنصر تباهي خود غلبه كنند،انقلاب كرد و در واقع مي توان گفت اگر كساني هم بعد از انقلاب در برابر خواست مردم بخواهند همان سه عنصر را دخالت دهند بايد در برابرش ايستاد.

كشاورز ادامه داد:اعتقاد دارم دولت تدبير و اميد به طرز ويژه اي توانست بر اين سه عنصر غلبه كند و فرصت و فضا را به اين سمت پيش ببرند كه عده اي خطا نكنند.

وي گفت: دولت در سياست داخلي مديريت بحران انجام داده است، چرا كه در حالي كه مي توانست به قلع و قمع سياسي بپردازد، اينكار را انجام نداد و حقوق همه احزاب و گروه ها و افراد با سلايق مختلف سياسي را رعايت كرد.

بخشدار مركزي مياندورود با بيان اينكه دولت اقتصاد در حال فروپاشي را مهار كرده است، افزود: در عرصه بين المللي ارزش پول، ارزش پرچم و ارزش پاسپورت بسيار مهم است كه دولت ها بايد عملكردشان به گونه اي باشد كه وجاهت خود را حفظ كنند.

وي ادامه داد: دولت تدبير و اميد در اين زمينه عملكرد خوبي داشته است و در عرصه خارجي ديپلماسي فعالي دولت دكتر روحاني به دنبال حفظ عزت و اقتدار كشور است.

اين مسدئول ابراز داشت: اگر موضوع كاهش درآمدهاي نفتي به واسطه كاهش قيمت نبود بسياري از مشكلات ديگر مردم هم حل مي شد و اين كار بسيار بزرگي است و دولتمردان بايد در تدابير و شيوه كاري خود به گونه اي عمل كنند كه مردم رنجور نشوند.

*گام پایانی نمایشگاه کتاب

عباس زارع-معاون فرهنگی مدیرکل فرهنگ و ارشاد مازندران- نيز در جمع خبرنگاران با بيان اينكه يازدهمين نمايشگاه كتاب مازندران پس از يك هفته امشب به كار خود پايان داده است گفت: اين نمايشگاه از روز 13 بهمن ماه در كيلومتر هفت جاده ساري-مياندورود داير بود كه امشب به كار خود پايان داده است. وي با بيان اينكه بازديد از نمايشگاه و استقبال مردم مناسب ارزيابي مي شود افزود: 500 ميليون تومان بن كتاب اختصاص يافته به اين نمايشگاه به فروش رفته است. اين مسئول از مشاركت و همكاري همه دستگاه هاي اجرايي و استانداري مازندرا تشكر كرد و گفت: از اصحاب رسانه، رسانه هاي مجازي خبرگزاري ها و مطبوعات استان نيز كه در طول اين مدت اخبار مربوط به نمايشگاه را پوشش دادند تقدير و تشكر مي كنيم.