سه شنبه 21 بهمن 1393-0:18

وزیر ارتباطات:

هيچ دستگاهي اجازه ندارد وارد حريم خصوصي مردم شود

محمود واعظی در پاسخ به سئوال های مازندنومه: مجلس حامی ما است/ شنود، چك كردن ايميل ها و ورود به فضاي خصوصي نه كار افراد، نه كار وزارت ارتباطات و نه از هيچ نهاد ديگري مجاز شمرده نمي شود.


 

مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، محمداسماعیل بخشی سورکی: عصر امروز و پس از جلسه شوراي اداري، وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در نشست خبري به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت.

محمود واعظی در پاسخ به سوال یکی از همکاران ما مبنی بر اینکه با وجود مخالفت مجلس با افزایش پهنای باند اینترنت، چگونه می‌خواهید وضعیت اینترنت در کشور را بهبود دهید، گفت: جایی نشنیدم که مجلس با توسعه اینترنت مخالف باشد، ممکن است افرادی آن هم به تعداد کمی، نظرات شخصی داشته باشند اما مجلس مخالفتی در این زمینه ندارد.

وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه در جلسه هئیت رئیسه مجلس هم مخالفتی با این موضوع نشد و فراکسیون رهروان ولایت هم مخالفتی برای توسعه اینترنت در کشور ندارد، افزود: مجلس حامی ما است و آنچه تاکنون انجام دادیم به پشتوانه حمایتی است که از سوی مجلس انجام مي شود.

وی در پاسخ به سوال دیگر همکار مازندنومه مبنی بر وعده اردیبهشت ماه خود در صفحه شخصی اش در یکی از شبکه های داخلی، درباره بهبود اوضاع اینترنت و افزایش پهنای باند در 18 ماه، با بیان اینکه این برنامه تا پایان سال 94 صورت می‌گیرد، ادامه داد: بخشی از تکنولوژی‌های مورد نیاز، تولید داخل است و برخی هم در کشور تولید نشده و باید وارد شود، البته با محدودیت‌هایی که دولت داشته، در دهه فجر زحمات همکاران ما در کشور به نتیجه رسیده است.

واعظي در بخش دیگری از سخنان خود درباره پیامک‌های تبلیغاتی که از سوی اپراتورهای تلفن همراه ارسال می‌شود، تصریح کرد: هیچ پیامکی بدون تایید صاحب سیمکارت، ارسال نمی‌شود و حتما در جایی گزینه‌ای را تایید کرده تا این پیامک‌ها قابل دریافت باشد، اما مشکل پیامک‌ها در حال جدی شدن است.

وزير ارتباطات با اشاره به اینکه در استفاده از ابزار باید محتاط باشیم به ویژه برای آن دسته از شبکه‌های اجتماعی که میزبانی آنها در خارج از کشور است، اظهار کرد: این شبکه‌های اجتماعی ساخته شده تا اطلاعات اولیه افراد در آن ثبت شود، اما چون فرهنگ سازی صورت نگرفته است کاربران ما بسیاری از اطلاعات شخصی خود را در این صفحات به اشتراک می‌گذارند كه این مسئله در دنیا معمول نیست.

وی با بیان اینکه سیاست ما این است که از دانشگاه‌ها و پژوهشگران حمایت کنیم تا شبکه‌های اجتماعی ایرانی ساخته شود، افزود: با بومی کردن این شبکه‌های اجتماعی، مردم می‌توانند با سرعت و اطمینان بالاتری از اینها استفاده کنند.

این مسئول با اشاره به اینکه وظیفه دولت نیست که شبکه اجتماعی ایجاد کند و هیچ جای دنیا هم دولت‌ها این کار را انجام نداده‌اند، ادامه داد: اما وظیفه دولت است که وجوه اداره شده را با بهره کم و بازپرداخت طولانی در اختیار شرکت‌های فعال در زمینه ایجاد شبکه‌های اجتماعی داخلی قرار دهد که البته بخشی از این کار را هم انجام دادیم.

وی با بیان اینکه شبکه اجتماعی بیسفون در مدت حدود چهار ماه فعالیت خود، 700 هزار مشترک جذب کرده که 21 درصد آن از خارج کشور هستند، خاطرنشان کرد: شبکه اجتماعی کلوپ هم تعداد زیادی مشترک دارد. هرچند که قصد نداشتم از شبکه اجتماعی خاصی نام ببرم.

واعظی گفت: جزو اولویت‌های وزارت ارتباطات است که همه میزبانی‌هایی که می‌تواند را به داخل کشور بیاورد.

وی با بیان اینکه دو موتور جست‌وجو مورد حمایت ما قرار گرفتند، افزود: یکی از این موتورهای جست‌وجو تا دو هفته آینده با 150 سرور شروع به کار می‌کند و موتور جست‌وجوی دیگر هم 27 اردیبهشت سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

واعظی در پاسخ به سوالی مبنی بر تعیین وضعیت نیروهای شرکت‌های مخابرات، اظهار کرد: بر اساس مصوبه‌ای در دومین جلسه هیئت دولت، استخدام در شرکت مخابرات ممنوع است و هیچ برنامه‌ای برای استخدام نداریم و طبقه بندی مشاغل هم به صورت کامل انجام شده است.

وزیر ارتباطات در پاسخ به سوالی درباره فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی، گفت: سیاست ما درباره فیلترینگ روشن است. ما سه دسته سایت و شبکه اجتماعی داریم. سایت‌هایی که بنا به دلایل ماهیت خود، هیچ محتوای مجرمانه و غیراخلاقی ندارند و مشکلی با این بخش نداریم و همچنین سایت‌هایی که بخش زیادی از آن شامل محتوای مجرمانه است که باید کامل بسته شود.

وی ادامه داد: آنچه که بحث برانگیز است درباره شبکه‌های اجتماعی است که 20 درصد از نظر اخلاقی با فرهنگ و اعتقادات ما همخوانی ندارد كه در خصوص اين شبكه ها فيلترينگ هوشمند را اجرايي خواهيم كرد و مابقی از نظر ما بلااشکال است.

واعظي در پاسخ به سوال مازنومه مبني بر امنيت رواني فضاي اينترنت و همچنين استفاده از اپراتورها و امكان شنود اين مكالمات و رصد اطلاعات و همچنين مسئوليت واقعي وزارتخانه در اين خصوص اظهار داشت: نظارت بر كار اپراتورها بر عهده سازمان تنظيم مقررات است و معاون نظارتي موجود در اين سازمان مسئول اصلي كار نظارت بر اين موارد است.

وي گفت: سياست هاي نظارتي، از عمده كارهاي نظارتي اين سازمان ها هستند كه بايد پيگيري كنند.

از آن جایی که پاسخ وزير براي ما قانع كننده نبود، در پايان نشست خبري مجددا از وزير در اين خصوص سوال كرديم كه وي پاسخ داد: شنود، چك كردن ايميل ها و ورود به فضاي خصوصي نه كار افراد، نه كار وزارت ارتباطات و نه از هيچ نهاد ديگري مجاز شمرده نمي شود؛ مگر اينكه قاضي دستور داده باشد كه تخلفي صورت گرفته است و از راه قانوني اينكار انجام شود.

واعظي ابراز داشت: اگر در وزارت ارتباطات بفهميم شخصي يا دستگاهي بدون دستور قاضي اقدام به شنود كرده است، حتما برخورد مي كنيم چر كه هيچ دستگاهي اجازه ندارد وارد حريم خصوصي مردم شود.

*كشور تنها با تهران درست نمي شود

شامگاه امشب محمودواعظي در جمع نخبگان عرصه فناوري ارتباطات با بيان اينكه خيلي به اين جلسات اميد بسته ام، اظهار اشت: در استان هاي مختلف كه مي رويم ، حتما بايد در اين زمينه نشستي داشته باشيم.

وي گفت: اعتقاد داريم كه اگر شما فعال نشويد و ما برويم و از خارج كشور بخريم و بياوريم توفيقي حاصل نخواهد شد؛ البته بايد پذيرفت كه هيچ توافقي يك طرفه حاصل نخواهد شد.

وزير ارتباطات با بيان اينكه نشستن و صرف حرف مثبت زدن كاري را حل نخواهد كرد، افزود: بعضي از زمينه ها را مي توان واگذار كرد، چرا كه يكي از وعده هاي دولت همين بوده است.

وي ابراز داشت: كشور تنها با تهران درست نمي شود بلكه بايد اين موج فراگير شود و در همه كشور از ظرفيت ها استفاده شود و بنابر سياست هاي اقتصاد مقاومتي ابلاغي توسط رهبري و همچنين استفاده از علم و فن آوري تقريبا تكليف دولت و مردم مشخص شده است.

واعظي گفت: نظام تصميم گرفته است كه امور را به مردم محول كند، البته ممكن است كه بدنه دولت اقتدارش را در تصدي گري بداند اما مسئولان عالي اقتدار را در هدايت و نظارت مي دانند.

وي با بيان اينكه به بومي شدن پژوهش ها بها خواهيم داد، افزود: بايد در اين راه از همه نيروها استفاده كنيم و ارتباط خوبي با همه برقرار كرد.

وزير دولت تدبير و اميد گفت: امسال 90 ميليارد تومان براي حمايت از كسب و كار اعتبار منظور كرده ايم و در سال آينده نيز اين رقم به 120 ميلياردتومان خواهد رسيد.

وي با بيان اينكه بايد فكر كرد كه چگونه مي توان ايده را به محصول و كالاي اقتصادي تبديل كرد گفت: مركز تحقيقات مخابراتي و مركز پژوهش اطلاعات ماموريت دارد كه از همه پارك هاي علم و فن آوري حمايت همه جانبه كند.

اين مسئول با بيان اينكه متاسفانه يك عده از فارغ التحصيلان مدرك دارند اما مهارت كسب نكرده اند، افزود: شما در مازندران نيروهاي لايقي داريد و هيچ نيازي براي مراجعه به تهران نخواهيد داشت.

واعظي با اشاره به اينكه بناي ما سرمايه گذاري بيشتر در اين استان است، ابراز داشت: بايد از نيروهاي انساني مفيد استفاده شود و در اين راستا بايد بنشينيم و يك تصميم درست بگيريم.

وي با بيان اينكه در بعضي از مواقع اراده ما وجود دارد اما قانونگذار در زماني كه قانون را مي نوشت اين مورد را نديده است و يا نيازي در آن زمان به لحاظ اين موارد نبوده است افزود: به همين دليل در بعضي از شرايط دست ما بسته خواهد بود.

در اين ديدار تعدادي از نخبگان نيز سخنان خود را مطرح كردند كه بخش هايي از آن به شرح زير است:

-با عصر اينترنت رشد علمي بالا رفته است و پيشنهاد مي كنيم حداقل 10 درصد درآمدهاي حاصل از پروژه هاي وزارتخانه در داخل استان هزينه شود.

-استان در حوزه نخبه پروري دومين استان كشور است و بيش از 90 نخبه دارد. بسياري از نخبگان به دليل اينكه نمي توانند پروژه ها را خودشان انجام دهند از استان خارج مي شوند.

-10 تا 30 درصد كادر مراكز مختلف اجرايي بايد از نخبگان باشند كه خواستار عملي شدن آن هستيم.

-در مازندران بيش از 18 دانشگاه و مراكز آموزش عالي وجود دارند كه فارغ التحصيلان اي تي مي دهند.

-فرصت بين اعلام و تكميل پرونده وام هاي وجوه اداره شده اندك بود كه وزير نسبت به اين موضوع واكنش نشان داد و گفت: ما چند هفته قبل از واگذاري اين وام ها مصاحبه كرديم و رسانه اي شد و بسترها آماده شد.

وي گفت: باز هم ايرادي ندارد دو روز فرصت داريد،پرونده ها را كامل كنيد و تا جمعه شب به ما تحويل دهيد.

-عدم نگاه فني و نگاه سنتي باعث شده است نتوانيم آي تي را رشد دهيم، مي توان در حوزه آي تي اشتغال پاك ايجاد كرد.

-در بعضي از پروژه ها شركت ها به صورت كنسرسيومي وارد شوند براي مثال پروژه اپراتور مجازي بيش از 10 ميليون يورو سرمايه گذاري نياز دارد كه بدون حضور سرمايه گذار راه اندازي نخواهد شد.