يکشنبه 26 بهمن 1393-14:49

وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي :

عقب افتادگي ها زياد است/مردم توجه می خواهند

جان بابایی: در حال حاضر پزشكي نداريم كه بخواهد از روستا به شهر بازگردد/فلاح: در طول سال بيش از 20 ميليون نفر تخت در استان پر مي شود/مقیمی: شعار مديريت جهادي در بخش بهداشت و درمان اجرايي شده است/هاشمی: هيچ رئيس جمهوري به اندازه روحانی در بحث سلامت مردم سخنراني نكرده و پيگير نبوده است.


 مازندنومه؛ سرویس کلینیک، محمداسماعیل بخشی سورکی: آيين افتتاح و بهره برداري از هزار خانه بهداشت كشور صبح امروز با حضور وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي انجام شد.

سيد حسن قاضي زاده هاشمي –وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي-صبح امروز با حضور در شهر سورك مركز درمان-بستر شبانه روزي تيپ يكي اين شهر را افتتاح كرد.

قاسم جان بابايي-رئيس دانشگاه علوم پزشكي مازندران- در آيين افتتاح اين پروژه كه با مشاركت آقاي مصطفي عاشوري احداث و تجهيز شده است، افزود: اين خير براي ساخت اين درمانگاه يك ميليارد تومان هزينه كرده است و 200 ميليون تومان نيز براي ساخت آزمايشگاه اين درمانگاه اختصاص داده است.

وي با بيان اينكه كليه عمليات احداث اين مركز طي هشت ماه ساخته و به اتمام رسيده است گفت: با بهره‌برداری از این مرکز بسیاری از خدمات پزشکی و تخصص‌های پزشکی شامل داخلی، اطفال، جراحی، قلب و عروق و زنان و زایمان به شهروندان میاندورودی ارائه خواهد شد.

در ادامه اين افتتاح وزير بهداشت راهي روستاي زرندين شهرستان نكا شد تا به صورت مستقيم هزار خانه بهداشت را در سراسر كشور افتتاح كند.

قاسم جان بابايي-رئيس دانشگاه علوم پزشكي مازندران- در اين مراسم با بيان اينكه امروز به طور همزمان هزار خانه بهداشت در سراسر كشور و 130 خانه بهداشت در مازندران به بهره برداري خواهد رسيد، افزود:مهم ترين اثر طرح تحول سلامت احترام به مردم بوده است.

وي با اشاره به اصلاح ساز و كارهاي نظارتي از خود وزارتخانه بهداشت و درمان اظهار داشت: مشاركت همه مسئولان و مديران در اين امر قابل ستايش است.

اين مسئول به بازديد استاندار مازندران از همه بيمارستان هاي استان و همچنين همكاري نمايندگان استان در راستاي بهبود وضعيت سلامت مردم اشاره كرد و ابراز داشت: مرم خير نيز بيش از هفت ميليارد تومان در امر بهداشت و سلامت مشاركت داشتند.

وي به نمونه اي از اين مشاركت در شهر سورك اشاره كرد و گفت: اين خير صفر تا صد ساختمان و مركز درماني را در هشت ماه آماده و به دانشگاه تحويل داده است.

جان بابايي با بيان اينكه تا مردم را به عنوان متوليان اصلي سلامت نشناسيم مشكل حل نخواهد شد، گفت: در حال حاضر در تمام مراكز خدمات درماني بيش از 426 قلم دارو وجود دارد و همچنين مكمل هاي مورد نياز دختران، كودكان، زنان باردار نيز تامين مي شود.

وي به فعاليت 290 پزشك در سال 93 در مراكز بهداشت و درمان روستايي اشاره كرد و گفت: با بهبود وضعيت معاش و همچنين درآمد پزشكان تعداد 70 نفر به اين تعداد افزوده شده است و در حال حاضر پزشكي نداريم كه بخواهد از روستا به شهر بازگردد.

رئيس دانشگاه علوم پزشكي مازندران ابراز داشت: اگر منابع پايدار نباشد ممكن است خدمات نيز پايدار نماند، بنابر اين از همه دولتمردان و نمايندگان درخواست مي كنيم كه به اين مهم توجه داشته باشند.

وي به نظام سطح بندي و ارجاع در بخش سلامت و درمان نيز اشاره كرد و گفت:چيزي كه بهداشت و درمان را به هم تلفيق مي كند همين نظام سطح بندي و ارجاع است كه در وزارت بهداشت شروع شده است كه رفرم جديدي را در وزارت بهداشت و درمان بوجود خواهد آورد.

*سالانه بيش از 20 ميليون نفر تخت در استان پر مي شود

ربيع فلاح جلودار-استاندار مازندران-نيز در اين مراسم به شرايط خاص استان مازندران به لحاظ جمعيت شناور و گردشگرپذيري آن اشاره كرد و ابراز داشت: در طول سال بيش از 20 ميليون نفر تخت در استان پر مي شود و خدمات دهي به اين جمعيت با توجه به امكانات استان به سادگي ميسر نخواهد بود.

وي از طرح سلامت به عنوان يك اقدام انقلابي ياد كرد و گفت: با اجراي اين طرح ضريب برخورداري مردم افزايش يافته است به گونه اي كه در حال حاضر مردم تنها دو تا سه درصد هزينه ها را پرداخت مي كنند.

استاندار مازندران به افزايش 500 درصدي اعتبارات مربوط به طرح پزشك خانواده اشاره كرد و اظهار داشت:در طول اجراي اين طرح دولت بيش از 120 ميليارد تومان پرداخت كرده است كه اجراي همه اين طرح ها به نفع مردم بوده است.

*شعار مديريت جهادي در بخش بهداشت و درمان اجرايي شده است

احمدعلي مقيمي-نماينده مردم بهشهر، گلوگاه و نكا- نيز در اين مراسم گفت: شعار مديريت جهادي در بخش بهداشت و درمان اجرايي شده است.

وي با بيان اينكه در سال 68 ده هكتار زمين به عنوان بيمارستان آلوكنده توسط 52 خير امضا و تحويل داده شد، افزود: در دولت قبل اين زمين به دانشگاه علوم پزشكي واگذار شده است كه خيرين اصلا از اين بابت راضي نيستند.

مقيمي گفت: اميدواريم با پيگيري هاي وزير بهداشت تكليف اين بيمارستان مشخص شود.

*مردم توجه می خواهند

سيدحسن قاضي زاده هاشمي-وزير بهداشت،درمان و آموزش پزشكي- نيز در اين مراسم با بيان اينكه امروز هزار خانه بهداشت در نقاط محروم كشور افتتاح خواهد شد گفت: به نظر مي رسد نسيم احياي نيروهاي جهاد سازندگي در اين عرصه وزيدن گرفته است.

وي با بيان اينكه در بهمن سال گذشته دانشكده بهداشت دامغان در 1800 مترمربع را كه ساخت آن 28 سال زمان برده بود افتتاح كرديم، افزود: اعتبارات بهداشت و درمان امسال را نيز از مهرماه تخصيص دادند.

وزير بهداشت دولت تدبير و اميد ادامه داد: البته تنها 40 درصد اين اعتبارات تاكنون تخصيص داده شده است اما با اين وجود در كمتر از پنج ماه هزار خانه بهداشت در سراسر كشور ساخته شده است و در شش ماه اول سال آينده نيز هزار خانه بهداشت ديگر ساخته خواهد شد.

وي با بيان اينكه تمامي اقدامات دولت ها به بركت خون شهدا بوده است، ابراز داشت: مردم علاقه مند هستند كه به آنها توجه شود و ما اميدواريم كه اين روند تداوم داشته باشد.

وي گفت: جهت گيري دولت چيزي جز خدمت به مردم و كار در عرصه هاي مختلف ائم از خارجي و داخلي نيست و اعتقاد داريم آنچه كه انجام مي شود براي مردم است.

هاشمي به جهت گيري اقدامات بهداشت و سلامت در خصوص مناطق محروم و كمتر برخوردار اشاره كرد و گفت: عقب افتادگي ها زياد است كه اميدواريم با حمايت مردم و با سياستگذاري درست و همكاري مجلس آهنگ اين تلاش ها شتاب بيشتري به خود گيرد.

وي گفت: در روستاها و در شهرهاي زير 20 هزار نفر پزشك داريم كه البته تعداد آنها در بعضي از مناطق بايد به دو يا سه پزشك افزايش يابد كه در سال آينده وضع بهتر خواهد شد.

وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي به سياست وزارتخانه و وزارت علوم در خصوص جذب دانشجويان و متخصصان بومي براي هر دانشگاه اشاره كرد و گفت: در صورت انجام اينكار مشكلات حل خواهد شد.

وي به 10 ميليون نفر حاشيه نشين در كشور اشاره كرد و اظهار داشت: تاكنون بيش از دو ميلون نفر از اين تعداد سامان دهي شده اند كه اميدواريم ظرف هشت ماه آينده همه حاشيه نشين ها سامان دهي شوند.

قاضي زاده هاشمي با بيان اينكه رئيس جمهور در خصوص سلامت مردم نگران هستند، افزود: هيچ رئيس جمهوري به اندازه ايشان در بحث سلامت مردم سخنراني نكرده و پيگير نبوده اند كه البته مشكلات بخشي به حوزه محيط زيست و بخشي هم به حوطه سلامت مربوط مي شود.

وي به ضرورت وجود عدالت در راستاي ارائه خدمات بهداشت و سلامت به مردم تاكيد كرد و گفت: در اين دولت تمام خانه هاي بهداشت نوسازي و بازسازي خواهد شد كه اميدواريم بتوانيم با ايجاد عدالت در سلامت همه مردم از امكانات بهداشتي و سلامتي برخوردار شوند.

*باز هم دردسر برای خبرنگاران

علي رغم اختصاص ماشين ويژه براي خبرنگاران، اما موضوعي كه در مراسم افتتاح و مخصوصا بازديدهاي شب قبل پیش آمد، شلوغ كاري بعضي از نيروهاي حفاظتي دانشگاه علوم پزشكي بود.

  در بازديد وزراي ديگر مانند وزير كشور و وزير ارتباطات، مراسم بدون شلوغ بازي و امنيتي كردن ماجرا، خيلي ساده برگزار شد؛ به طوري كه وزير کشور حتي بين مردم براي راهپيمايي 22 بهمن حضور یافت و مردم نيز به راحتي حرف خود را بيان كردند.

ديشب و امروز اما خبرنگارها با حلقه سخت برخی نيروهاي محافظ روبه رو شدند كه حتي به مدير روابط عمومي دانشگاه نيز رحم نكردند.

مشخص نیست اين نيروها اساسا براي چه موضوعي اقدام به اين كار می کنند و اگر قرار بر حفظ نظم و مقررات باشد، چرا درباره وزیران دیگر این گونه نشد؟

به نظر می رسد این طرز برخوردها جز اعمال سلیقه چیزی دیگری نیست.

انتظار مي رود رياست دانشگاه علوم پزشكي در اين خصوص تدابير لازم را اتخاذ تا در بازديدهاي بعدي جناب وزير شاهد چنين مشكلي نباشم. گفتن اين نكته ضروري است كه در بازديد اكثر وزرا وقتي براي خبرنگاران در نظر گرفته مي شود تا مشكلات استان و شهر را به وزير و يا مسئول مربوطه منعكس كنند اما ديشب و امروز شرايط به گونه اي بود كه تنها وزير چند دقيقه آن هم با فرصت طلبي چند خبرنگار به سه سوال دوستان رسانه پاسخ داد،اميدواريم در برنامه هاي آتي اين نكته نيز مد نظر قرار گيرد.